Systematic Literature Review about knowledge production in EJA
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13415Keywords:
Conhecimento, Educação de Jovens e Adultos, Metodologias.Abstract
This work aims to verify what has been published about the production of knowledge in Youth and Adult Education (EJA). This is a descriptive study and consists of a systematic literature review carried out in August 2023, following a specific protocol. A search was carried out for articles published in CAFé CAPES databases, whose publications occurred between 2018 and 2023. The search descriptors used were: “Knowledge” and “Education of Youth and Adults”. Subsequently, the filters corresponding to the defined eligibility criteria were gradually applied. Afterwards, these studies were carefully read in order to verify whether they in fact corresponded to the interest of this study, with 49 articles being selected at this stage. Of the articles selected based on the interest of this study, the majority analyzed reiterate the need to give a voice to EJA students through the adoption of methodologies consistent with their peculiarities and that will contribute to the construction of knowledge and its application in their daily lives.
Downloads
References
AQUINO, M. S. Formação dos professores no contexto das relações ambientais: contribuições de Paulo Freire. In: Valdo Barcelos; Tânia Regina Dantas. (Org.). Politicas e Praticas na Educação de Jovens e Adultos. 1 ed.Petrópolis: Editora Vozes, v. 1, p. 115-144, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso 27 Jul 2023.
DANTAS, T. R.; MAIA, H. C. A.; PAZ, J. S. Quem é e o que faz o estudante da Educação de Jovens e Adultos? In: Antônio Amorim; Tânia Regina Dantas, Edite Maria da Silva de Faria. (Org.). Identidade, cultura, formação, gestão e tecnologia na Educação de Jovens e Adultos. 1 ed, Salvador: EDUFBA, v. 1, p. 115-144, 2016.
GADOTTI, Moacir. (2013) Qualidade na educação: uma nova abordagem. In: Congresso de Educação Básica: qualidade na aprendizagem. Florianópolis. Anais..., Florianópolis: Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, 2013. p. 1-18.
GOERGEN, P.(org). Educação e Diálogo. Maringá: Eduem, 2010. 274p. Textos de Pedro Goergen – Educação e Diálogo e Luiz Robert Gomes – Agir comunicativo, diálogo e educação.
SANTOS, Katiuscia da Silva; RIBEIRO, Silvar Ferreira “no prelo”. Revisão Sistemática de Literatura: do protocolo à matriz analítica em espiral.
SAUR-AMARAL, I. Revisão Sistemática da Literatura. BUBOK. Lisboa, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juarez da Silva Paz, Silvar Ferreira Ribeiro (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.