Systematic Literature Review about knowledge production in EJA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13415

Keywords:

Conhecimento, Educação de Jovens e Adultos, Metodologias.

Abstract

This work aims to verify what has been published about the production of knowledge in Youth and Adult Education (EJA). This is a descriptive study and consists of a systematic literature review carried out in August 2023, following a specific protocol. A search was carried out for articles published in CAFé CAPES databases, whose publications occurred between 2018 and 2023. The search descriptors used were: “Knowledge” and “Education of Youth and Adults”. Subsequently, the filters corresponding to the defined eligibility criteria were gradually applied. Afterwards, these studies were carefully read in order to verify whether they in fact corresponded to the interest of this study, with 49 articles being selected at this stage. Of the articles selected based on the interest of this study, the majority analyzed reiterate the need to give a voice to EJA students through the adoption of methodologies consistent with their peculiarities and that will contribute to the construction of knowledge and its application in their daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juarez da Silva Paz, Faculdade Brasileira do Recôncavo- FBBR

Doutor em Difusão do Conhecimento, Estágio de Doutorado Sanduíche na Universidade de Coimbra- Portugal. Mestre em EJA. Especialista no campo da Educação. Pedagogo, Professor da Faculdade Brasileira do Recôncavo (FBBR) e da Prefeitura Municipal de Cruz das Almas-BA.

Silvar Ferreira Ribeiro, Universidade do Estado da Bahia

Pós-Doutorado pela Open University - Reino Unido - Knowledge Media Institute (KMi-OU), (2016/2017) com apoio da CAPES (Processo 7537/2015-08). Doutor em Difusão do Conhecimento (Ufba/Uneb/Uefs/Lncc/Ifba/Senai/Ufabc), Estágio de Doutorado Sanduíche pela Open University - Reino Unido - Knowledge Media Institute (KMi-OU), (2013) com apoio da CAPES (Processo: PDSE-3517/13-6 ), Mestre em Engenharia de Produção da Linha de Pesquisa Mídia e Conhecimento, com ênfase em Educação a Distância (UFSC, 2002). Especialista em Psicopedagogia pela UFRJ e em Metodologia do Ensino Superior pela FEBA. Graduado em Pedagogia com Habilitações em Supervisão e Administração Escolar pela Universidade Católica Do Salvador (1983), Técnico em Administração. Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias (DCHT-UNEB), Campus XIX; Coordenador do Colegiado e Professor Permanente do Programa de Doutorado Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (PPGDCUNEB/UFBA/LNCC/UEFS/IFBA/SENAI); Líder do Grupo de Pesquisa Gestão, Educação, Ciência & Tecnologias para a Inclusão Social, Coordenador do Laboratório de Desenvolvimento Profissional - Projeto de Extensão da UNEB-DCHT-XIX, município de Camaçari. Experiência em Pesquisa, Ensino, Extensão e Gestão, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa e inovação responsáveis, tecnologias da informação e gestão educacional, difusão do conhecimento, inclusão digital, recursos educacionais abertos e educação a distância.

References

AQUINO, M. S. Formação dos professores no contexto das relações ambientais: contribuições de Paulo Freire. In: Valdo Barcelos; Tânia Regina Dantas. (Org.). Politicas e Praticas na Educação de Jovens e Adultos. 1 ed.Petrópolis: Editora Vozes, v. 1, p. 115-144, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso 27 Jul 2023.

DANTAS, T. R.; MAIA, H. C. A.; PAZ, J. S. Quem é e o que faz o estudante da Educação de Jovens e Adultos? In: Antônio Amorim; Tânia Regina Dantas, Edite Maria da Silva de Faria. (Org.). Identidade, cultura, formação, gestão e tecnologia na Educação de Jovens e Adultos. 1 ed, Salvador: EDUFBA, v. 1, p. 115-144, 2016.

GADOTTI, Moacir. (2013) Qualidade na educação: uma nova abordagem. In: Congresso de Educação Básica: qualidade na aprendizagem. Florianópolis. Anais..., Florianópolis: Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, 2013. p. 1-18.

GOERGEN, P.(org). Educação e Diálogo. Maringá: Eduem, 2010. 274p. Textos de Pedro Goergen – Educação e Diálogo e Luiz Robert Gomes – Agir comunicativo, diálogo e educação.

SANTOS, Katiuscia da Silva; RIBEIRO, Silvar Ferreira “no prelo”. Revisão Sistemática de Literatura: do protocolo à matriz analítica em espiral.

SAUR-AMARAL, I. Revisão Sistemática da Literatura. BUBOK. Lisboa, 2012.

Published

2024-09-17

How to Cite

PAZ, J. da S.; RIBEIRO, S. F. Systematic Literature Review about knowledge production in EJA. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13415, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13415. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13415. Acesso em: 3 dec. 2024.