Mathematical literacy from the perspective of inquiry teaching: building maps in a Science Club

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13372

Keywords:

Teaching Mathematics, Mathematics Literacy, Construction of Maps, Science Club.

Abstract

Mathematics teaching is challenging and often disconnected from students' reality. This harms the creative process and the stimulation of knowledge construction. We aim to understand how activities based on inquiry teaching promote mathematical literacy for 6th grade children, based on an Investigative Teaching Sequence (ITS) through the research problem: “with the available materials, how to build a map?”. The research has a qualitative, exploratory nature, involving club members whose graphic, drawing and writing records were discussed through content analysis based on emerging categories. The study revealed that inquiry-based teaching can positively influence Mathematics learning, highlighting the importance of this approach in the Science Club.

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Author Biographies

Caio Therry Ferreira Alves Alves, Universidade Federal do Pará

Graduando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Pará, Bolsista CNPq; Monitor do Clube de Ciências “Prof. Dr. Cristovam. W. P. Diniz”.

Jennifer de Andrade Nunes, Universidade do Estado do Pará

Undergraduate student in Chemistry at the State University of Pará (UEPA). He works in the research group "Aromatic Plants of the Amazon of Pará" (PAdAP). He is currently a CNPq Scientific Initiation Fellow (2022-2023).

Márcia Cristina Palheta Albuquerque, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação, Ciências e Matemática no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM), na Universidade Federal do Pará (UFPA), ano de ingresso 2022. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemática.

Isabela dos Santos Carvalho, Universidade Federal do Pará

Licenciada em Física pela Universidade Federal do Pará. Mestranda em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI-UFPA).

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Licenciado em Ciências biológicas pela Universidade Federal do Pará. Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA). Doutor em Educação para a Ciência (UNESP/Bauru). Professor Associado IV na Universidade Federal do Pará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) e do Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGDOC) e da Faculdade de Pedagogia (Campus Castanhal).

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Published

2024-12-23

How to Cite

ALVES, C. T. F. A.; NUNES, J. de A.; ALBUQUERQUE, M. C. P.; CARVALHO, I. dos S.; MALHEIRO, J. M. da S. Mathematical literacy from the perspective of inquiry teaching: building maps in a Science Club. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13372, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13372. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13372. Acesso em: 5 dec. 2025.