The Condition of the Discipline of Philosophy With the Implementation of the New Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13178

Keywords:

Filosofia, Novo Ensino Médio, Base Nacional Comum Curricular, Educação Crítica, Currículo Base do Território Catarinense

Abstract

The present study seeks to present the condition of the Philosophy discipline with the implementation of the New High School. With the implementation of Law 13,415/17, Brazilian education underwent significant changes. In this scenario proposed by the new legislation, the creation of a National Common Curricular Base (BNCC) complemented an ideal of education that is present in our country. We believe that this ideal is within a neoliberal logic that favors the interests of the market, as well as private institutions that are increasingly inserted into the educational context. In this changing scenario, some disciplines are losing space, such as Philosophy. Therefore, we seek to investigate the condition of this area of knowledge amidst the contradictions and changes brought about by this new reality. Methodologically, it is qualitative, bibliographic and documentary research. We believe that the changes provided by Law 13,415/17 represent serious setbacks not only for Philosophy, but for education in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Rodrigues Jordão, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Mestre em educação pelo ´PPGE da UNESC, na linha de educação e produção do conhecimento nos processos pedagógicos. Graduado em Filosofia pelo Centro Universitário Internacional Uninter e especialista em Educomunicação e Tecnologia por esta mesma universidade. Possui interesse nas áreas da educação, filosofia e ensino de filosofia e filosofia na idade média. 

Alex Sander da Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1996) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul (2010). Pós-Doutorado PNPD/CAPES no PPGE/UNIMEP no núcleo de História e Filosofia da Educação (2014). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense-UNESC.

References

ADORNO, Theodor. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. Trad. Wolfang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 119-138.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 24 jan. 2024.

CARMINATI, Celso João. O ensino de filosofia no segundo grau: do seu afastamento ao movimento pela sua reintrodução. (A Sociedade de Estudos e Atividades Filosóficos). Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina. 1997. Dissertação de Mestrado.

CECHINEL, André. MUELLER, Rafael Rodrigo. Formação espetacular!: educação em tempos de Base Nacional Comum Curricular / André Cechinel, Rafael Rodrigo Mueller. – Salvador: EDUFBA, 2022.

FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Reforma do ensino médio no contexto da medida provisória Nº 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia. In: Ensino médio: antigas e novas polêmicas. Campinas: CEDES, 2017. Educ. Soc. vol. 38 no. 139.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO Gaudêncio.; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. (Org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 57-82.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Reforma do ensino médio representa uma regressão e uma traição aos jovens e ao país. [Entrevista concedida a] Instituto Humanitas UNISINOS, 2022. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/159-entrevistas/616742-reforma-do 116 ensino-medio-representa-uma-regressao-e-uma-traicao-aos-jovens-e-ao-pais-entrevista especial-com-gaudencio-frigotto. Acesso em: 24 jan. 2024.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação / Cipriano Carlos Luckesi. – São Paulo: Cortez, 1994. – (Coleção magistério 2º grau. Série formação do professor).

MOTTA, Vânia Cardoso da; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida provisória Nº 746/2016 (Lei 13.415/17). In: Ensino médio: antigas e novas polêmicas. Campinas: CEDES, 2017. Educ. Soc. vol. 38 no. 139.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base do ensino médio do território catarinense. Florianópolis, 2020. Caderno 1 – Disposições gerais. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do territorio-catarinense/2069-curriculo-base-do-territorio-catarinense-do-ensino-medio-caderno 1/file. Acesso em: 24 jan. 2024.

SAVIANI, Demerval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Revista Movimento de Educação, ano 3, n. 4, 2016.

SILVA, Alex Sander da. Auto-Reflexão da Razão e o ensino de Filosofia: Diferentes Elementos. Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina. 2005. Dissertação de Mestrado.

SILVA, Alex Sander da; SANTOS, Karoline Cipriano dos. Educação e resistência contra a ignorância e a barbárie: notas do pensamento crítico de Paulo Freire e Theodor Adorno. In: Biopolítica, barbárie e formação humana [recurso eletrônico] / Amarildo Luiz Trevisan, Elisete Medianeira Tomazetti, Noeli Dutra Rossatto (orgs.) – Santa Maria, RS: FACOS-UFSM, 2021. p. 91-98.

SILVA, Alex Sander da. Fetichismo, alienação e educação como mercadoria. In: Educação, trabalho e emancipação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul: EDUNISC, v. 19, n1, 2011. p. 123-139.

TORINO, Luciene Maria. Travessias filosóficas: um olhar interdisciplinar para a formação no Novo Ensino Médio: filosofia / Luciene Maria Torino. – 1. ed. – São Paulo: FTD, 2021.

ZANK, Debora Cristine Trindade; MALANCHEN, Julia. A Base Nacional Comum Currículo do ensino médio e o retorno da pedagogia das competências: uma análise baseada na pedagogia Histórico-crítica. IN: A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular / Julia Malanchen, Neide da Silveira Duarte de Matos, Paulino José Orso, (org.). – Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2020. – (Coleção educação contemporânea).

Published

2024-11-21

How to Cite

JORDÃO, G. R.; SILVA, A. S. da. The Condition of the Discipline of Philosophy With the Implementation of the New Secondary Education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13178, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13178. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13178. Acesso em: 24 nov. 2024.