Professional and technological education under capital circuits: analytical demarcations of the contributions of federal governments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13174

Keywords:

Neoliberalism, Job market, Professional and Technological Education.

Abstract

Professional and Technological Education (PTE) is a theme that is designed as an educational modality provided for in the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB) 9,394/1996, with the main purpose of preparing subjects for the exercise of professions, contributing to so that they can be inserted into society and work in the job market. In these terms, the present study aims to highlight the contributions of PTE to the omnilateral training of subjects, understanding its gaps and proposing alternatives to overcome the current state. Concerning the methodology, we applied bibliographic and explanatory research, regarding technical procedures, with a qualitative approach. Finally, we argue that, at the same time, the implications of neoliberalism permeate the public policies adopted in the PTE, leading to the adoption of an agenda that leads, above all, to the labor market.

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Author Biographies

Ailton Batista de Albuquerque Junior, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutorando em Educação (UFU). Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica  (IFES/IFCE). Mestre  Políticas Públicas (UFC). Graduação em Pedagogia (UECE), Serviço Social (UNOPAR), Ciências Sociais (UFPB), Letras Português/Inglês (FGD), Letras Português/Espanhol (FGD) e Ciências Biológicas (Faveni). Bolsista CAPES/UNILAB. Participa do Grupo de Pesquisa em Formação Docente Digital e Cultura Maker (GP/FDDCM/UFC) e do Laboratório de Análise de Políticas e Gestão da Educação (LAPGE). E-mail: pedagogo.uece@hotmail.com

Maria Célia Borges, Universidade Federal Fluminense

Professora da graduação e da pós-graduação (Linha Estado, Políticas e Gestão em Educação) na Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Uberlândia.  Pedagoga. Mestre (UFU) e Doutora  (PUCSP) em Educação.  Pós doutora em Educação (FEUSP). Participa do Laboratório de Análise de Políticas e Gestão da Educação (LAPGE). E-mmail: marcelbor@gmail.com

Ana Claudia Uchoa Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

Graduação em Pedagogia (UFC)); Mestrado em Educação (UFC). Doutorado em Educação, (UFC).   Pós-Doutorado em Educação (UFC)  Pedagoga do Instituto Federal do Ceará, atuando como Pró-Reitora de Extensão, desde março de 2021. Participa do Grupo de Pesquisa em Formação Docente Digital e Cultura Maker (GP/FDDCM/UFC).

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Published

2024-07-31

How to Cite

ALBUQUERQUE JUNIOR, A. B. de; BORGES, M. C.; ARAÚJO, A. C. U. Professional and technological education under capital circuits: analytical demarcations of the contributions of federal governments. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13174, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13174. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13174. Acesso em: 1 sep. 2024.