The perception of experienced teachers about teaching dance in physical education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13140

Keywords:

Dance, Teaching, Teacher Training, Physical education

Abstract

The objective was to identify the pedagogical aspects of teaching dance in schools based on the perception of experienced teachers. As a methodological resource, we used the application of a questionnaire based on the “Likert scale” with five points, seeking to specify the level of agreement of a statement. Four physical education teachers and dance specialists with experience in teaching dance participated in this study. The participants demonstrate that dance teaching is not strictly related to unilateral perceptions that involve centrality in a specific approach or theory, but has a multiplicity of meanings that consider the dialogue between knowledge about the body, physical capabilities, playfulness, self-esteem, values, culture and art. Teacher training is also a fundamental element for the development of dance at school in which experiential knowledge provides methodological dynamics sensitive to student taste and interest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kayssa Brunielly Braga de Souza Targino, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

George Almeida Lima, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Mestrando em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco-UNIVASF. É professor de Educação Física da Secretaria de Educação do Estado do Ceará. É membro do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR/UNIVASF), membro do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física escolar (GEPEFE\UECE) e membro do grupo de estudos em sociologia do esporte (GESOE/ULBRA). Realiza pesquisas sobre os aspectos socioculturais da Educação Física, Sociologia do Esporte e Educação Física escolar

Diego Luz Moura, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

 Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho (UGF). Realizou estágio de pós-doutorado em Ciências do Exercício e do Esporte (UERJ). É Professor Adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Atua no curso de Licenciatura em Educação Física e nos cursos de Mestrado em Educação Física. É líder do LECPEF (Laboratório de Estudos Culturais e Pedagógicos da Educação Física). Possui experiência no ensino da educação física na educação básica tendo atuado na Secretaria Municipal e Estadual de Educação do Rio de Janeiro, ministrando aulas para o ensino infantil, fundamental, médio e EJA. Coordena o projeto de extensão Dialogando sobre o Ensino da Educação Física que desde 2016 promove espaços de formação permanente para professores de educação física da Educação Básica. É revisor dos principais periódicos do campo da educação e da educação física.

References

ALENCAR, Allana et al. Passos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação física. Pro-Posições, v.33, 2022. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0023

BRANDSTETTER, Gabriele. Entrelaçamentos culturais em dança. Ilha - Revista de Antropologia, v. 13, n. 1, 2, p. 021-040, 2011. https://doi.org/10.5007/2175-8034.2011v13n1-2p21

BRASILEIRO, Lívia Tenorio; FRAGOSO, Aline Renata de Farias; GEHRES, Adriana de Faria. Produção de conhecimento sobre dança e educação física no Brasil: analisando artigos científicos. Pro-posições, v. 31, p. e20180113, 2020. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0113

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação física / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf Acesso em: 15 fev. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_11051

Acesso em: 15 fev. 2024.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.

CONNELL, Raewyn. Masculinities in global perspective: Hegemony, contestation, and changing structures of power. Theory and Society, v. 45, p. 303-318, 2016. https://doi.org/10.1007/s11186-016-9275-x

DEVIDE, Fabiano Pries; BRITO, Leandro Teofilo. Estudos das masculinidades na Educação Física e no Esporte. nVersos, 2021.

DINIZ, Irlla Karla dos Santos; DARIDO, Suraya Cristina. Dança no ensino médio: experiência com o uso das Tic. Motrivivência, v. 33, n. 64, p. 1-22, 2021. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80116

FARIAS, Alison Nascimento; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto. Utilização das TIC nas aulas de Educação Física escolar em unidades didáticas de atletismo e dança. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, 2021. https://doi.org/10.1590/rbce.43.e004220

GARIBA, Chames Maria Stalliviere; FRANZONI, Ana. Dança escolar: uma possibilidade na Educação Física. Movimento, v. 13, n. 2, p. 155-171, 2007.

GUZZO, Marina Souza Lobo et al. Dança é política para a cultura corporal. Pensar a Prática, v. 18, n. 1, 2015. https://doi.org/10.5216/rpp.v18i1.27899

KLEINUBING, Neusa Dendena et al. A dança na perspectiva crítico-emancipatória: uma experiência no contexto do ensino médio. Pensar a Prática, v. 15, n. 3, 2012. https://doi.org/10.5216/rpp.v15i3.14532

KLEINUBING, Neusa Dendena; SARAIVA, Maria do Carmo; FRANCISCHI, Vanessa Gertrudes. A dança no ensino médio: reflexões sobre estereótipos de gênero e movimento. Revista da Educação Física/UEM, v. 24, p. 71-82, 2013. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v24.1.15459

KROPENISCKI, Fernanda Battagli; KUNZ, Elenor. Dança: caminho de possíveis (re) encontros com o brincar e se-movimentar. Movimento, v. 26, p. e26089, 2021. https://doi.org/10.22456/1982-8918.100260

LIMA, George Almeida; RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Análise da produção acadêmica brasileira sobre o campo da formação docente: reflexões à luz da sociologia configuracional de Norbert Elias. Revista Educação & Formação, v. 8, p. e11156-e11156, 2023. https://doi.org/10.25053/redufor.v8.e11156

LIMA, George Almeida et al. Comparação do nível de satisfação nas aulas de Educação Física de alunos participantes e não participantes do Programa de Residência Pedagógica. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades – Rev. Pemo, v. 5, p. e510025-e510025, 2023. https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510025

LINSTONE, Harold A. et al. The delphi method. Reading, MA: Addison-Wesley, 1975.Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=863472a67f5bdc67e4782306efd883fca23e3a3d Acesso em: 16 ago. 2023.

LIKERT, Rensis. A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology, v.22; n. 140; p. 5-55, 1932.

MARBÁ, Romolo Falcão; SILVA, Geusiane Soares da; GUIMARÃES, Thamara Barbosa. Dança na promoção da saúde e melhoria da qualidade de vida. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v. 9, n. 1, p. 1-9, 2016. Disponível em: https://assets.unitpac.com.br/arquivos/Revista/77/Artigo_3.pdf Acesso em: 25 out. 2023.

MOURA, Diego Luz. Pesquisa qualitativa: um guia prático para pesquisadores iniciantes. Editora CRV, 2021.

MUGLIA-RODRIGUES, Barbara; CORREIA, Walter Roberto. Produção acadêmica sobre dança nos periódicos nacionais de Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, p. 91-99, 2013. https://doi.org/10.1590/S1807-55092013005000002

NANNI, Dionísia. Dança-educação: pré-escola à universidade. 3ªed. Rio de Janeiro: Sprint, 2001.

RODRÍGUEZ, Norma Beatriz; BUSTOS, Liliana. Notas para problematizar la ética de sí en la educación del cuerpo: la clase de Educación Física como territorio de disputas de género. Revista Educação & Formação, v. 5, n. 2, p. 3-16, 2020. https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2895

SILVA, Dorgival Bezerra; VILLEGAS, María Margarita. Reflexões sobre o gênero masculino na dança escolar: um breve estado do conhecimento. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 4, p. e47231-e47231, 2022. https://doi.org/10.47149/pemo.v.4.7231

SILVANO, Luiz Clebson de Oliveira; SILVA, Adriana Lúcia Leal. A dança como forma de lazer no contexto escolar. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 2, n. 1, p. 80-88, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/470 Acesso em 25 out. 2023.

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; CARAMASCHI, Sandro. Contato corporal entre adolescentes através da dança de salão na escola. Motriz: Revista de Educação Física, v. 17, p. 618-629, 2011. https://doi.org/10.1590/S1980-65742011000400006

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; CARAMASCHI, Sandro. A Dança na Escola: um sério problema a ser resolvido. Motriz: Revista de Educação Física, p. 496-505, 2010. https://doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n2p496

SOUSA, Nilza Coqueiro Pires de; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; CARAMASCHI, Sandro. O ensino da dança na escola na ótica dos professores de Educação Física e de Arte. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 28, p. 505-520, 2014. https://doi.org/10.1590/1807-55092014000300505

PEREIRA, Mariana Lolato; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França. Limites do ensino de dança na formação do professor de Educação Física. Motriz: Revista de Educação Física, p. 768-780, 2009. https://doi.org/10.5016/2926

ROSA, Marcelo Victor et al. “Porque eu gosto e principalmente funk, mas a professora não permite”: uma análise da percepção de alunos/as em relação a dança na educação física escolar. Educação Online, v. 15, n. 33, p. 26-46, 2020.

XAVIER, Fernanda; ALMEIDA, Felipe Quintão; GOMES, Ivan. A relação do funk com a cultura escolar: entre dilemas e tensões. Pensar a Prática, v.21, n. 3, set 2018.

Published

2024-08-05

How to Cite

TARGINO, K. B. B. de S.; LIMA, G. A.; MOURA, D. L. The perception of experienced teachers about teaching dance in physical education classes. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13140, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13140. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13140. Acesso em: 23 nov. 2024.