The perception of experienced teachers about teaching dance in physical education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13140

Keywords:

Dance, Teaching, Teacher Training, Physical education

Abstract

The objective was to identify the pedagogical aspects of teaching dance in schools based on the perception of experienced teachers. As a methodological resource, we used the application of a questionnaire based on the “Likert scale” with five points, seeking to specify the level of agreement of a statement. Four physical education teachers and dance specialists with experience in teaching dance participated in this study. The participants demonstrate that dance teaching is not strictly related to unilateral perceptions that involve centrality in a specific approach or theory, but has a multiplicity of meanings that consider the dialogue between knowledge about the body, physical capabilities, playfulness, self-esteem, values, culture and art. Teacher training is also a fundamental element for the development of dance at school in which experiential knowledge provides methodological dynamics sensitive to student taste and interest.

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Author Biographies

Kayssa Brunielly Braga de Souza Targino, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

George Almeida Lima, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Mestrando em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco-UNIVASF. É professor de Educação Física da Secretaria de Educação do Estado do Ceará. É membro do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR/UNIVASF), membro do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física escolar (GEPEFE\UECE) e membro do grupo de estudos em sociologia do esporte (GESOE/ULBRA). Realiza pesquisas sobre os aspectos socioculturais da Educação Física, Sociologia do Esporte e Educação Física escolar

Diego Luz Moura, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

 Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho (UGF). Realizou estágio de pós-doutorado em Ciências do Exercício e do Esporte (UERJ). É Professor Adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Atua no curso de Licenciatura em Educação Física e nos cursos de Mestrado em Educação Física. É líder do LECPEF (Laboratório de Estudos Culturais e Pedagógicos da Educação Física). Possui experiência no ensino da educação física na educação básica tendo atuado na Secretaria Municipal e Estadual de Educação do Rio de Janeiro, ministrando aulas para o ensino infantil, fundamental, médio e EJA. Coordena o projeto de extensão Dialogando sobre o Ensino da Educação Física que desde 2016 promove espaços de formação permanente para professores de educação física da Educação Básica. É revisor dos principais periódicos do campo da educação e da educação física.

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Published

2024-08-05

How to Cite

TARGINO, K. B. B. de S.; LIMA, G. A.; MOURA, D. L. The perception of experienced teachers about teaching dance in physical education classes. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13140, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13140. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13140. Acesso em: 1 sep. 2024.