Pedagogical practices on TikTok: portuguese language and one-minute dance videos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e13021

Keywords:

Pedagogical Practices, Teaching, Portuguese Language, TikTok.

Abstract

The integration of technology in language teaching is crucial, demanding innovative pedagogical practices to effectively engage students. This study investigates the role of TikTok as a pedagogical tool to facilitate interaction among teachers, content, and students. Using Video Data Analysis (VDA) parameters outlined by Nassauer and Legewie (2021), the study reveals an innovative approach to language teaching, challenging traditional methods and prompting educators to reconsider their strategies in the digital era. However, it also underscores the importance of maintaining educational rigor amid the allure of social media. This study emphasizes the potential of TikTok and similar platforms in language teaching while advocating for a balanced integration of technology and pedagogy, pointing towards a new direction in the field of language education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Silva de Araujo, Universidade da Amazônia

Graduado em Letras pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa, Literatura e Artes pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Mestrando em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC / UNAMA).

Douglas Junior Fernandes Assumpção, Universidade da Amazônia

Doutor em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCOM/UTP).   Professor/Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC / UNAMA) e do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPAD/UNAMA).

References

ANDERSON, K.E. "Getting acquainted with social networks and apps: it is time to talk about TikTok". Library Hi Tech News, v. 37, n. 4, pp. 7-12, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1108/LHTN-01-2020-0001.

BARRETO, Pereira Robério. “Weblogs e as práticas internacionais de escrita: webletramentos.” Salvador, 30 de agosto de 2013.

BARRETO, Pereira Robério. De fora para dentro: memes e as práticas multimodalidades na sala de aula de língua portuguesa. in: Antropologia do visual: visão crítica da realidade sociocultural. Ponta Grossa - PR, 2022, p. 34-55.

BERGER, Jonah. Contágio. Rio de Janeiro: Alta Books, 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CELADA, Maria Teresa. Aqui há língua" no processo de ressignificar as práticas de ensino (a modo prefácio). Campinas - SP: Mercado Aberto, 2013.

DIAS, C. Análise do discurso digital: sujeito, espaço, memória e arquivo. Campinas, SP: Pontes Editora, 2018.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, v. 97, n. 247, 534–551, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455–479, jul. 2010.

MORÁN, J. Mudando a Educação com metodologias ativas. Coleção Mídias

Contemporâneas. Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.

MONTEIRO, J. C. S. Dá um like, se inscreve no canal e compartilha o vídeo: a atuação de professores como booktubers no YouTube. Humanidades & Inovação, v. 7, p. 276-285, 2020.

MONTEIRO, J. C. da S. Aprendizagem criativa no tiktok: novas possibilidades de ensinar e aprender durante o isolamento social. Open Minds International Journal, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 47–53, 2021. DOI: 10.47180/omij.v2i1.92. Disponível em: https://openminds.emnuvens.com.br/openminds/article/view/92. Acesso em: 27 jul. 2024.

NEWPORT, Cal. Minimalismo digital: para uma vida profunda em um mundo superficial. Rio de Janeiro: Alfa Books, 2019.

PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas: Pontes, 2021.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2011.

SILVA, R. M. da. A Trajetória do Programa Telecurso e o monopólio das Organizações Globo no Âmbito do tele-ensino no Brasil. InterMeio: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Educação - UFMS, v. 19, n. 38, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/2357. Acesso em: 15 jul. 2024.

TUFTE, T. Communication and Social Change: A Citizen Perspective (Global

Media and Communication) (1st ed.). Polity Press. 2017.

VERDUM, P. de L. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve?. Educação Por Escrito, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 91–105, 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/14376.

WALKER-STOKEL, Cris. TikTok boom: um aplicativo viciante e a corrida chinesa pelo domínio das redes sociais. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2022.

Published

2024-10-03

How to Cite

ARAUJO, W. S. . de; ASSUMPÇÃO, D. J. F. Pedagogical practices on TikTok: portuguese language and one-minute dance videos. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e13021, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e13021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13021. Acesso em: 21 nov. 2024.