Indications of Universal Design for Learning in a Didactic Proposal in Mathematics Education on Bullying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12980

Keywords:

Mathematics Education, Bullying, Didactic Situations, Universal Design for Learning.

Abstract

This article proposes a didactic sequence to address the topic of Bullying in Mathematics classes. The sequence consists of ten moments, distributed across twenty fifty-minute lessons. The aim is to make the lessons critical, dynamic, and reflective, exploring content such as rational numbers, percentages, probability, statistics, and their relationship with Bullying in the school environment. Additionally, the article emphasizes the importance of using Universal Design for Learning (UDL) to enhance the learning process in Mathematics Education. It is hoped that this work will assist and encourage teachers to implement this approach in their classes, providing students with an engaging, contextualized learning experience that enables them to understand the world around them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ricardo Dolenga Coelho, Universidade Federal do Paraná

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática, na UFPR, Curitiba-PR. Mestre em Educação no Programa de Pós-graduação Educação: Teoria e Prática, na UFPR. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagens (GEPETeL)

Diovana Bzunek, Universidade Federal do Paraná

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática, na UFPR, Curitiba-PR. Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática, na UNINTER, Curitiba-PR. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagens (GEPETeL).

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Métodos Numéricos em Engenharia (UFPR). Docente da UFPR no Departamento de Expressão Gráfica, no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática e no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Líder do Grupo de Pesquisa, Educação, Tecnologias e Linguagens (GEPETeL).

Tania Teresinha Bruns Zimer, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação, ensino de Ciências e Matemática (USP). Docente da UFPR no Departamento de Teoria e Prática de Ensino (DTPEN), no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática e no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática (GPEACM).

Sérgio Camargo, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação para a Ciência (UNESP). Docente da UFPR no Departamento de Teoria e Prática de Ensino, no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática e no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática (GPEACM)

References

ALBERNAZ, Ana Cristina; SEIXAS, Sónia; MADEIRA, Maria Cristina. Memórias de bullying na trajetória escolar dos estudantes da licenciatura em biologia: caminhos investigativos para a educação social. Revista da UIIPS, v. 5, n. 3, p. 115-128, 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/download/14529/10914/45070. Acesso em: 5 jul. 2023.

CAST, 2018. Center for Applied Special Technology. Until learning has no limits. Disponível em: http://www.cast.org/. Acesso em: 10 jun. 2023.

COTIA, Jainara dos Santos; MELO, Fábio Thomaz; CARVALHO, Sebastião Carlos dos Santos Carvalho. Bullying na educação física escolar: concepções, fatores, presença e estratégias de professores da educação básica. Revista Ciências & Ideias, v. 12, n. 1, p. 99–112, 2021. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1424. Acesso em: 5 jul. 2023.

COELHO, José Ricardo Dolenga Coelho; GOÉS, Anderson Roges Teixeira. Geometria e Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática Inclusiva. Educação Matemática Debate, v. 5, n.11, p. 1-26, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46551/emd.e202122. Acesso em: 10 jun. 2023.

GÓES, A. R. T.; COSTA, P. K. A. da. Do Desenho Universal ao Desenho Universal para Aprendizagem. In: GÓES, A. R. T.; COSTA, P. K. A. da. (org.). Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: Fundamentos, Práticas e Propostas para Educação Inclusiva. 1. ed. Paraná: Curitiba, 2022. p. 25-33.

MARTINS, Maria José D. Envolver os estudantes na prevenção da indisciplina e do bullying na escola. Revista Aprender, n. 36, p. 39-47, 2015. Disponível em: http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/issue/view/39/39 . Acesso em: 5 jul. 2023.

SANTANA, Anderson Marcolino de; SANTOS, Márcia Walkirua da Silva. A educação estatística nas aulas de matemática como ferramenta de enfrentamento ao bullying. Revista Espaço Acadêmico, v. 22, n. 234, p. 124-132, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/62201/751375154086 . Acesso em: 5 jul. 2023.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2024-09-04

How to Cite

COELHO, J. R. D.; BZUNEK, D.; GÓES, A. R. T.; ZIMER, T. T. B.; CAMARGO, S. Indications of Universal Design for Learning in a Didactic Proposal in Mathematics Education on Bullying. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12980, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12980. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12980. Acesso em: 3 dec. 2024.