Indications of Universal Design for Learning in a Didactic Proposal in Mathematics Education on Bullying
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12980Keywords:
Mathematics Education, Bullying, Didactic Situations, Universal Design for Learning.Abstract
This article proposes a didactic sequence to address the topic of Bullying in Mathematics classes. The sequence consists of ten moments, distributed across twenty fifty-minute lessons. The aim is to make the lessons critical, dynamic, and reflective, exploring content such as rational numbers, percentages, probability, statistics, and their relationship with Bullying in the school environment. Additionally, the article emphasizes the importance of using Universal Design for Learning (UDL) to enhance the learning process in Mathematics Education. It is hoped that this work will assist and encourage teachers to implement this approach in their classes, providing students with an engaging, contextualized learning experience that enables them to understand the world around them.
Downloads
References
ALBERNAZ, Ana Cristina; SEIXAS, Sónia; MADEIRA, Maria Cristina. Memórias de bullying na trajetória escolar dos estudantes da licenciatura em biologia: caminhos investigativos para a educação social. Revista da UIIPS, v. 5, n. 3, p. 115-128, 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/download/14529/10914/45070. Acesso em: 5 jul. 2023.
CAST, 2018. Center for Applied Special Technology. Until learning has no limits. Disponível em: http://www.cast.org/. Acesso em: 10 jun. 2023.
COTIA, Jainara dos Santos; MELO, Fábio Thomaz; CARVALHO, Sebastião Carlos dos Santos Carvalho. Bullying na educação física escolar: concepções, fatores, presença e estratégias de professores da educação básica. Revista Ciências & Ideias, v. 12, n. 1, p. 99–112, 2021. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1424. Acesso em: 5 jul. 2023.
COELHO, José Ricardo Dolenga Coelho; GOÉS, Anderson Roges Teixeira. Geometria e Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática Inclusiva. Educação Matemática Debate, v. 5, n.11, p. 1-26, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.46551/emd.e202122. Acesso em: 10 jun. 2023.
GÓES, A. R. T.; COSTA, P. K. A. da. Do Desenho Universal ao Desenho Universal para Aprendizagem. In: GÓES, A. R. T.; COSTA, P. K. A. da. (org.). Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: Fundamentos, Práticas e Propostas para Educação Inclusiva. 1. ed. Paraná: Curitiba, 2022. p. 25-33.
MARTINS, Maria José D. Envolver os estudantes na prevenção da indisciplina e do bullying na escola. Revista Aprender, n. 36, p. 39-47, 2015. Disponível em: http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/issue/view/39/39 . Acesso em: 5 jul. 2023.
SANTANA, Anderson Marcolino de; SANTOS, Márcia Walkirua da Silva. A educação estatística nas aulas de matemática como ferramenta de enfrentamento ao bullying. Revista Espaço Acadêmico, v. 22, n. 234, p. 124-132, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/62201/751375154086 . Acesso em: 5 jul. 2023.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Ricardo Dolenga Coelho, Diovana Bzunek, Anderson Roges Teixeira Góes, Tania Teresinha Bruns Zimer, Sérgio Camargo (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.