Bionarratives and civilization values of african matrix in education in Joinville/SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12889

Keywords:

Memory, Education, Bionarratives, Experience yourself.

Abstract

Orality is the means by which African communities transmit knowledge, memories, beliefs and traditions from generation to generation. The recording of bionarratives values these ancient roots and practices, which are often threatened with disappearing. Incorporating this practice into education contributes to dialogue and inclusion of different matrices in formal and informal education. This study uses the theoretical framework of valuing Bionas as an instrument of cultural preservation and social inclusion. The methodology includes a case study and semi-structured interviews in an African community in Joinville/SC, in addition to the analysis of documents and local public policies. The results show that the cultural bionarrative portrays the dialogue between the community and public management, valuing knowledge, practices, celebrations and the importance of forest heritage. Recording and building cultural bionarratives can promote diversity and equity in public policies, strengthening the identity and self-esteem of the black population in Joinville/SC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denisia Martins Borba, Universidade da Região de Joinville

Doutora e Mestre em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE; Historiadora pela UFMG; Coordenadora do Comitê de Salvaguarda do Ilé Wopo Olojukan/BH/MG.

João Carlos Ferreira de Melo Júnior, Universidade da Região de Joinville/Univille

Prof. Dr. João Carlos Ferreira de Melo Jr. Laboratório de Morfologia e Ecologia Vegetal Laboratório de Anatomia da Madeira Departamento de Ciências Biológicas PPG Saúde e Meio Ambiente PPG Patrimônio Cultural e Sociedade Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE.

References

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 2. ed. Rio de Janeiro: editora da FGV, 2004

AGUIAR, Zenaide Neto (Org). SUS-Sistema Único de Saúde: antecedentes, percurso, perspectivas e desafios. São Paulo: Editora Martinari, 2015.

AZEVEDO, Natanael Duarte; MEDEIROS, Lucas Gomes. Espacialização do sagrado: construções espaciais e identitárias dos “terreiros traçados” em Campina Grande-PB. REVER, São Paulo, v. 20, n. 2, mai/ago 2020. pp. 275-291 DOI: https://doi.org/10.23925/1677-1222.2020vol20i2a18.

BÂ, Amadou Hampatê. A tradição viva. In: ISKANDER, Z. História Geral da África. Vol. 1. São Paulo: Ática, UNESCO, 1980. p. 181-218.

BORBA Denisia Martins; GONÇALVES, Maycon. Junio; ADELINO, Luiz. Aparecido. (MESTRE PIM); HERRERA, Mônica Patrícia Melo.; FALCÃO Bruno Gonalves.; BRANDÃO, Danúzia. Fernandes; BORGES, Isis Valentina Inácia. Educação e Capoeira: possibilidades pedagógicas da roda In: Kato, D. S. & TEIXEIRA, L. A. S. (Org.) Interculturalidade e educação popular: bionarrativas sociais para a diversidade, Belém: RFB, 2022.

BORBA, Denísia Martins.; MELO JÚNIOR, João Carlos Ferreira; MACHADO, Gerson. A desproteção jurídica do patrimônio florestal à luz das comunidades de candomblé em Joinville (SC). In: GUSSO, L. C. S.; MEIRA, R. B.; CARELLI, M. N. Direito e patrimônio cultural. Joinville, Editora UNIVILLE, 2021.

BORBA, Denísia Martins.; MELO JÚNIOR, João Carlos Ferreira. A dimensão sagrada do patrimônio florestal em comunidades de matriz africana em Joinville/Santa Catarina/ brasil: a sacralidade da floresta. Revista Ciências Humanas, [S. l.], v. 15, n. 1, 2022. DOI: 10.32813/2179-1120.2022.v15.n1.a807. Disponível em: https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/article/view/807. Acesso em: 11 jun. 2023.

BRASIL. O Plano Municipal de Educação Caderno de Orientações. Ministério da Educação / Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), 2014.

CANDAU, Jöel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.

CAPUTO, Stela Guedes. Educação nos terreiros: e como a escola se relaciona com as crianças de candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

DIAS, SERGIO JOSÉ. Dia da Consciência Negra, Comemorando, Refletindo E Me Rebelando. Voz Da Comunidade, 20/11/2020. DISPONÍVEL EM: https://www.vozdascomunidades.com.br/destaques/artigo-dia-da-consciencia-negra-comemorando-refletindo-e-me-rebelando/. Acesso em: 12 de jun. 2023.

GODOY, Eliete Aparecida. A ausência das questões raciais na formação inicial de professores e a Lei 10.639/03. Revista de Educação, Campinas, v. 22, n. 1, p. 77-92, mar. 2017. ISSN 2318-0870. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v22n1a3433. Disponível em: Disponível em: https://seer.sis.puccampinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/3433. Acesso em: 04 de jun. de 2023.

GUIMARÃES NETO, Regina Beatriz. Cidades da mineração: memória e práticas culturais. Mato Grosso na primeira metade do século XX. Cuiabá, MT: Carlini & Caniato; EdUFMT, 2006.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1990.

ISUNZA VERA, Ernesto; HEVIA, Felipe. Relaciones sociedad civil-Estado en México: Un ensayo de interpretación. Ciudad del México, DF: Ciesas. 2006. Disponível em: https://bit.ly/3b9pjYX. Acesso em: 18 set, 2023.

JOINVILLE. Lei Nº 8043, de 02 de setembro de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação - PME e dá outras providências. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/plano-municipal-de-educacao-joinville-sc. Acesso em: 15 mai. 2024.

KATO, Danilo Seithi. BIONAS para a formação de professores de biologia: experiências no observatório da educação para a biodiversidade. São Paulo: Livraria da Física, 2020.

KATO, Danilo Seithi; FONSECA, Janaina Zaidan Bicalho. Autoria, Território e Alteridade para uma Formação Intercultural de Professores de Ciências. Cadernos CIMEAC, Uberaba, V. 11, n. 3, 2021. Disponível em: https://seer.uftm. edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/5986. Acesso em: 12 de jun. 2023.

KIMURA, Verônica.; MENDES, Geovana Mendes Lunardi. Atravessando os portões: educação nos terreiros ou o que a escola poderia aprender. REVISTA PRÁXIS EDUCACIONAL v. 17, n.46, p. 237-251, JUL./SET. | 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8678. pp. 237-251.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira da Educação. Nº 19, Jan/Fev/Mar/Abr, Rio de Janeiro: ANPED, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 11 abr. 2024.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org). O sujeito da Educação. São Paulo: Editora Vozes, 2011.

LEAL Rejane Cândido; DE SOUZA RÉDUA, Laís; SEITHI KATO, Danilo. Comunidades tradicionais nas pesquisas em Educação Ambiental: a sustentabilidade e o desenvolvimento sustentável nos discursos sobre o território. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 39, n. 3, p. 227–247, 2022. DOI: 10.14295/remea.v39i3.14882. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14882 . Acesso em: 17 maio. 2024.. Acesso em: 9 jun. 2023.

LODY, Raul. Joias de Axé. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MACHADO, Gerson. Os atabaques de Manchester: subjetividades, trajetórias e identidades religiosas afro-brasileiras em Joinville/SC (1980-2000). Itajaí: Casa Aberta. 2014.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabiola. História Oral: como fazer, como pensar. 2. ed., 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017.

MELO JÚNIOR, João Carlos Ferreira; BORBA, Denísia Martins; KOCH, Flávia; SILVA, Alessandra Tereza. Mansur. Uso da Floresta Atlântica por comunidades tradicionais em Santa Catarina, Brasil. IN: COSTA, Alexander Josef Sá Tobias; LIMA, Clarisse Silva. (ORGs.). Natureza e sociedade. Editora Bagai, Curitiba-PR, 2021, pp 205-222.

MERRIAM, Sharan B.; TISDELL, Elizabeth J. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. 4. ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2016.

ROCHA, Agenor Miranda. As Nações Ketú. Rio de Janeiro: Pallas, 2001.

MUNANGA, Kabengele. Educação e diversidade cultural. Cadernos Penesb, n. ja 2008/ju 2010, p. 38-54, 2010, Tradução. Disponível em: biblio.fflch.usp.br/Munanga_K_EducacaoEDiversidadeCultural.pdf. Acesso em: 04 jun. 2023.

NASCIMENTO, Fabrício.; FERNANDES, Hylio Laganá; MENDONÇA, Viviame Melo. O ensino de Ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-Line, 10(39), 225-249. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728. Acesso em: 03 jun. 2023.

PATTON, Michael Quinn. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. 4. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2015.

PIRES, Roberto Rocha Coelho; VAZ, Alexander. Participação social como método de governo: Um mapeamento das “interfaces socioestatais” nos programas federais. Rio de Janeiro, IPEA, 2012. ISSN 1415-4765. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/1260/1/TD_1707.pdf. Acesso em: 18 set, 2023.

ROCHA, Rosa Margarida de Carvalho. A Pedagogia da Diferença. Belo Horizonte: Nandyala, 2010.

ROMÃO, Jeruse. (org.). História da educação do negro e outras histórias. Brasília: MEC, 2005

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Mórula Editorial, 2019.

SÁ, Águida Assunção; SILVA, Bruno Rafael; ALVES, Érika Cristina Silva; SILVA, Maria Betânia Moreira Carvalho; VILELA, Mariana Narques Silva; LIMA, Rafael Honorato. Pedagogia da Congada – uma bionarrativa social sobre educação para a diversidade cultural. In: Kato, Danilo Seithi & TEIXEIRA, Luciana A. S. (Orgs.) Interculturalidade e educação popular: bionarrativas sociais para a diversidade, Belém: RFB, 2022.

SANTOS, Maglandyo da Silva; COSTA, Otávio José Lemos. Autoantropologia e Geografia da Religião: a Dupla Pertença do Pesquisador em um Terreiro de Candomblé. Revista da Casa da Geografia de Sobral (RCGS), [S. l.], v. 24, p. 25–41, 2022. DOI: 10.35701/rcgsv24.825. Disponível em: //rcgs.uvanet.br/index.php/RCGS/article/view/825. Acesso em: 11 jun. 2023.

UNICEF. Objetivos de desenvolvimento sustentável - ainda é possível mudar 2030. DISPONÍVEL EM: https://www.unicef.org/brazil/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel. ACESSO EM: 04 DE JUN. 2023.

VERGER, Pierre. Orixás, Deuses Iorubás na África e no novo mundo. Salvador: Corrupio, 1999.

YIN. Roberto K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed., Porto Alegre: Bookman, 2005.

Fonte Oral

BARBOSA, Jacila Barbosa [70 anos]. [mai. 2023]. Entrevistadora: Denísia Martins Borba. Joinville, SC, 23 mai. 2023.

Published

2024-07-05

How to Cite

BORBA, D. M.; MELO JÚNIOR, J. C. F. de. Bionarratives and civilization values of african matrix in education in Joinville/SC. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12889, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12889. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12889. Acesso em: 21 nov. 2024.