Omnilateral Training: contributions from the areas of mathematics and natural sciences in integrated high school
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12783Keywords:
Omnilateral Training, Integrated High School, Pedagogical practices.Abstract
This text seeks to identify and discuss contributions of pedagogical practices developed in the disciplines of mathematics and natural sciences for a possible omnilateral training of students in integrated high school. This is a literature review carried out in 4 databases (Science Direct (Elsevier), Scopus, Scielo and Google Scholar) with the period from 2013 to 2023 as a time frame. After applying inclusion and exclusion criteria, 26 articles were selected scientists who contributed to answering the following research question: "How do exact science subjects contribute to the omnilateral training of students in integrated high school?". The results found showed that the integration between theory and practice is essential for there to be a possibility of omnilateral training of students. However, a gap was identified in this researched field, highlighting the scarcity of studies that relate the theoretical references of teaching exact disciplines with the concept of omnilateral training of students.
Downloads
References
ANDRADE, R. S.; VIANA, K. S. L. Atividades experimentais no ensino da química: distanciamentos e aproximações da avaliação de quarta geração. Ciência & Educação, Bauru – SP, v. 23, n. 2, p. 507-522, 2017.
BESSA, C. R. L. et al. Interdisciplinaridade no ensino médio integrado: considerações para uma formação omnilateral. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 19, p. e9496-e9496, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9496. Acesso em: 25 jul. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Brasília 23 de julho de 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm#art39. Acesso em: 15 de agosto de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 06, de 20 de dezembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: CNE/CEB, 2012.
CARDOSO, L. M. L. et al. Práticas pedagógicas integradoras: o elo entre ensino médio integrado e a formação integral. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 8, p. e185822-e185822, 2022.
CAVALCANTI, K. M. P. H; QUEIROZ, G. R. P. C. Laboratório didático de química e o ensino médio integrado à educação profissional. Educação Química en Punto de Vista, Campinas – SP, v. 2, n. 2, 2018.
CIAVATTA, M. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, 2014.
CIAVATTA, M. Trabalho-Educação–uma unidade epistemológica, histórica e educacional. Revista Trabalho Necessário, v. 17, n. 32, p. 132-149, 2019.
COSTA, M. A.; COUTINHO, E. H. L. Metodologias ativas e currículo integrado: a travessia para as práticas pedagógicas motivadoras na educação profissional técnica de nível médio. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 45, p. 7-20, n. 3, set./dez. 2019.
FONTE, S. S. D. Formação no e para o trabalho. Educação profissional e tecnológica em revista, v. 2, n. 2, p. 6-19, 2018.
FRIGOTTO, G. Dimensões teórico-metodológicas da produção do conhecimento na educação profissional. MOURA, D. H. Educação profissional: Desafios teóricos-metodológicos e políticas públicas. Natal: IFRN, p. 23-50, 2016.
LIMA, J. F.; AMORIM T. V.; LUZ. P. C. S. Aulas práticas para o ensino de Biologia: contribuições e limitações no ensino médio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio. [S. l.], v. 11, n. 1, p. 36–54, 2018. DOI: 10.46667/renbio.v11i1.107
MACHADO, S. C.; RAMOS, I. J.; ORTEGA, L. S. Incorporação das TDIC nas práticas pedagógicas de professores de Ciências e Matemática da Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 5, n. 3, p. 85-104, 2022.
MORAIS, C. M.; GITIRANA, V. A Matemática no Ensino Técnico Integrado ao Médio: um levantamento de condições para integração de recursos. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 36, n 72, p.411-430, abr. 2022.
OLIVEIRA, A. M. S. As redes sociais e a popularização do conhecimento científico: metodologia para o ensino de física. e-Mosaicos, RJ. v. 9, n. 21, p. 156-172, maio –agosto de 2020.
PIMENTEL, D. S.; SOUZA, A. C. F.; SÁ, L. C. Um perfil dos professores que compartilham experiências de educação matemática com estudantes da educação profissional e tecnológica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Boletim Cearense de Educação e História da Matemática – Volume 08, Número 24, 19 – 31, 2021.
RAMOS, M. História e política da Educação Profissional. Curitiba, PR: Instituto Federal do Paraná, 2014.
ROBERTO, J. P.; MARQUES, W. O dualismo do ensino brasileiro no Ensino Médio integrado. Revista Triângulo, v. 11, n. 1, p. 20-32, 2018.
SÁ, L. C.; JORDANE, A.; GIRALDO, V. A. O Trabalho como Princípio Educativo em Atividades de Matemática na Educação Profissional e Tecnológica. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 36, n. 72, p. 193-213, Rio Claro (SP), abr. 2022.
SANTOS, F. A. A. et al. Práticas pedagógicas integradoras no ensino médio integrado. Holos, v. 6, p. 185-199, 2018. SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, v.12, n. 34, p. 152–166, 2007.
SANTOS, F. P.; NUNES, C. M. F.; VIANA, M. C. V. A busca de um currículo interdisciplinar e contextualizado para ensino técnico integrado ao médio. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 31, p. 517-536, 2017.
SILVA, D. M; ARAÚJO, F. O.; FERREIRA, R. G. Interdisciplinaridade: reflexões sobre práticas pedagógicas no ensino médio integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal – Rio Grande do Norte, v. 1, n. 18, p. e8814-e8814, 2020.
SILVA, E. A. et al. Ensino médio integrado: avanços, desafios e perspectivas. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 7, n. 2, p. 71-81, Guarulhos, agosto 2019.
SILVA, E. S.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O Ensino Médio Integrado sob diferentes perspectivas para o Ensino de Matemática. Zetetike, Campinas, SP, v.26, n.2, mai./ago.2018, p.423-438.
SIMONINI, L.; CITOLIN, C. B. O ensinar e aprender matemática no contexto do ensino médio integrado: práticas pedagógicas consideradas bem-sucedidas. REMAT, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 5, n. 1, p. 58-72, janeiro de 2019.
SOUSA, J. R.; MACIEL, E. M. Planejamento de Práticas Pedagógicas Integradoras Para a Educação Profissional e Tecnológica. Educação em Revista | Belo Horizonte |v.39, 28 abr. 2023.
SOUZA, E. D.; BENITES, L. C. Ensino médio integrado: em busca da utopia da formação integrada. Revista Labor, V. 1, N. 25, Fortaleza – CE, 2021.
VIEIRA, A. M. D. P.; JÚNIOR, A. S. A educação profissional no Brasil. Revista Interacções, v. 12, n. 40, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edmar Ferreira Gomes, Flávio Manoel Coelho Borges Cardoso, Marcos de Moraes Sousa (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.