Integrating knowledge: scientific experiments in Natural Sciences at a public school in Altamira-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12634

Keywords:

Practical activities, Rural teaching, Different sources of resources

Abstract

This study investigated the effectiveness of interdisciplinary nature science experiments in elementary school. Carried out at the Sol Nascente school, PA/ASSURINI, Altamira-PA, the research involved 25 9th grade students, using low-cost materials for Biology, Physics and Chemistry experiments. Data was collected using pre- and post-tests. All students signed a consent form and were aware that their answers would be used in the analysis. The results showed the importance of pedagogical practices adapted to the rural context for effective education, highlighting the appreciation of local culture and the formation of educated and politicized individuals. The research highlights the importance of assimilating content, raising awareness of the educational reality and valuing the method used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo dos Santos Leonel, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação e Ensino de Ciências e em Matemática – UFPR. Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia -UEPA. Graduado em Educação do Campo -IFPA. Professor efetivo da educação básica em Altamira-Pará.

Andréia de Oliveira Castro , Universidade do Estado do Pará

Mestra em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia -UEPA. Graduado em Ciências da Natureza -UEPA. Professora efetivo da educação básica em Marabá-Pará.

Antônio dos Santos Leonel, Universidade Federal do Amapá

Doutor e Mestre em Ciências da educação-UNADEs. Especialista em Linguística Aplicada- APOENA. Graduado em Língua portuguesa- UVA

References

ANDRADE, Rosivânia da Silva; VIANA, Kilma da Silva Lima. Atividades experimentais no ensino da Química: distanciamentos e aproximações da avaliação de quarta geração. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, p. 507-522, 2017.Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SW4j3nYTyKTTGtbqJdrRDCw/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 fev. 2024.

ANTUNES, Jeferson; PORTO, Bernadete de Souza; QUEIROZ, Zuleide Fernandes de. Análise do desenvolvimento temático de estudos relacionando educação e covid-19. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, p. 1-19, 2022.Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/6NfLcVzLYVDVrz769stztVx/. Acesso em: 02 fev. 2024.

BARBOSA, Alexandre Lucas de Araújo; ANJOS, Ana Beatriz Leite dos; AZONY, Cíntia Alves Salgado. Impactos na aprendizagem de estudantes da educação básica durante o isolamento físico social pela pandemia do COVID-19. Codas, v. 34, p.1-7, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/dx3cPQjhMH4kWm4yB3yrtgp/?lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2024.

BOVO, Marcos Clair. Interdisciplinaridade e transversalidade como dimensões da ação pedagógica. Revista Urutágua, v. 7, p. 1-12, 2004. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/007/07bovo.htm. Acesso em: 02 fev. 2024.

CARVALHO, Francisco de Assis da Silva; MEDEIROS, Maria Jaislanny Lacerda e. Interdisciplinaridade no ensino de Ciências da Natureza com o uso da experimentação: Interdisciplinarity in the teaching of Natural Sciences with the use of experimentation. Revista Cocar, n. 22, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6829. Acesso em: 11 abr. 2024.

DOURADO, Luís. Concepções e práticas dos professores de Ciências Naturais relativas à implementação integrada do trabalho laboratorial e do trabalho de campo. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, v. 5, n. 1,p. 192-212, 2012. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART11_Vol5_N1.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

FERREIRA, Maiara Aparecida; MÜNCHEN, Sinara. A contextualização no ensino de ciências: reflexões a partir da Educação do Campo. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 4, p. 380-399, 2020. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11825/7563. Acesso em: 02 fev. 2024.

GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, 2009. Disponível em: https://cabecadepapel.com/sites/colecaoaiq2011/QNEsc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

KEMMIS, Stephen; MCTAGGART, Robin. The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer, 2014.

LACERDA, Caroline Côrtes. Problemas de aprendizagem no contexto escolar: dúvidas ou desafios?. São Paulo: [s. n.], 2011. Disponível em: https://groups.google.com/g/contatoseducacionais/c/U-HWJ73yN6g. Acesso em: 02 fev. 2024.

MINELLO, Roberto Domingos. Práticas Educativas: A Interdisciplinaridade como Estratégia para a Aprendizagem no Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 1, p. 220-239, 2017. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/artigo-cientifico/pdf/praticas-educativas.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista Qurriculum, v. 25, p. 29-56, mar. 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

PIAGET, Jean. The Grasp of Consciousness: Action and Concept in the Young Child: Translated by Susan Wedgwood. Harvard University Press, 1976.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo, ed. Cortez, v. 3, 2005.

RONQUI, Ludimilla; SOUZA, Marco Rodrigo de; FREITAS, Fernando Jorge Coreia de.A importância das atividades práticas na área de Biologia. Revista Cientifica da Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal–FACIMED, v. 1, p. 1-9, 2009. Disponível em: https://www.uninassau.edu.brsite/revista/pdfs/8ffe7dd07b3dd05b4628519d0e554f12.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

ROSA, Mirna Sales Loiola et al. Uso de experimentação com recursos alternativos no ensino de química para a educação do campo. In: SILVA, Fabrícia de Castro; SILVA, Maurício Fernandes da; SANTOS, Michelli Ferreira dos (orgs.). Educação do Campo: Perspectivas Plurais e Emergentes. Teresina-PI: EDUFPI, v. 1, p. 37-45, 2022.

ROSITO, Berenice Alves. O ensino de ciências e a experimentação. In: MORAES, Roque (Org.). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. 2. ed. Porto Alegre-RS: EDIPUCRS, p. 195-208, 2003.

SILVA, Marcelo Luis. O uso de materiais de baixo custo para experimentação nas aulas de densidade e pressão hidrostática. Revista Prática Docente, v. 2, n. 1, p. 62-70, jan./jun., 2017. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/47/23. Acesso em: 20 fev. 2024.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. Ed. Atlas, São Paulo, v. 3, 2000.

VON LINSINGEN, Luana. Ciências biológicas e os PCNs. Centro Universitário Leonardo da Vinci–Indaial, Grupo Uniasselvi, 2010.

WISNIEWSKI, Gerônimo. Utilização de Materiais de Baixo Custo no Ensino de Química Conjugados aos Recursos Locais Disponíveis.1990.209f. Dissertação (Mestrado)-Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis-SC, 1990.

Published

2024-06-03

How to Cite

LEONEL, R. dos S.; CASTRO , A. de O.; LEONEL, A. dos S. Integrating knowledge: scientific experiments in Natural Sciences at a public school in Altamira-PA. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12634, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12634. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12634. Acesso em: 21 nov. 2024.