Re-educating for a Culture of peace: an experience in Basic Education in the northeast of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12625

Keywords:

Reeducation, Interpersonal Relations, Culture of Peace.

Abstract

With the purpose of propagating ideas and values ​​that support human relationships, under the influence of the reality of the post-pandemic context permeated by conflicts, the question was: what actions can reflect positively on interpersonal relationships in the school environment? The proposal aimed to promote a more harmonious approach between teachers, students and school management in a school context of violence and personal conflicts present in educational institutions in some municipalities in the northeast of Pará. This is an explanatory research, of a qualitative nature, developed through lectures and dynamics on reflective themes regarding divergences that occur in everyday school life, based on López (2007), Reeve (2019), Diskin and Roizman (2021), among others, who lead reflection about the theme. To collect information were used, videos, slides, dynamics, music and stories. As a reflection of the actions, self-recognition, change of attitude, acceptance of differences, dialogue and improvements in coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldilene Ferreira Simões Brito, Diretoria Regional de Ensino – DRE Castanha/PA

Especialista em Educação; Especialista em Formação Docente na Amazônia; Especialista em Políticas de Igualdade Racial da Escola (III Saberes Africanos e Afro-brasileiros na Amazônia – Implementação da Lei 10639-03); Docente no Instituto Teológico Quadrangular; Docente de Ensino Superior em regime privado.

Maria Eliana Soares Soares, Secretaria de Educação do Pará

Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas; Mestrado em Docência em Ciências e Matemáticas; Especialização em Educação Especial e Inclusiva; Especialização em Dependência Química; Especialização em Educação Para relações Étnico-Raciais; Especialização em Gestão Escolar; Licenciatura Plena em Pedagogia.

Niclécia Maria Neves Amorim Lopes, Diretoria Regional de Ensino – DRE Castanha/PA

Especialista em Gestão Educacional; Mentora de Mulheres; Coaching Integral Sistêmico; Especialista em Psicologia Educacional; Licenciatura em Pedagogia.

References

DELORS, Jacques [et al.]. Educação um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO/MEC: CORTEZ, 1998.

DISKIN, Lia; ROIZMAN, Laura Gorresio. Paz, como se faz? Semeando a cultura de paz nas escolas. 4ª ed. São Paulo: Palas Athena; Brasília: UNESCO, 2021.

FAZENDA, Ivani (Org.). O Que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura)

GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil/Izabel Galvão. - Petrópolis, RJ; Vozes, 1995.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional. Tradução Marcos Santarrita. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.

HILL, Napoleão. As regras de ouro: Os textos perdidos – 1ª Ed., Citadel, 2021.

LÓPES, Félix. Problemas afetivos e de conduta na sala de aula. In: COLL, César ... [et al.]. Desenvolvimento psicológico e educação [recurso eletrônico]. Tradução Fátima Murad. 2ª ed. – Dados eletrônicos – Porto Alegre: Artmed, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura; organização do documento Jeanete Beauchamp, San-dra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: MEC/SAEB, 2007.

MOREIRA, Marco Antônio. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.

REEVE, Johnmarshall. Motivação e Emoção: tradução Luís Antônio Fajairdo Pontes. Stella Machado: revisão técnica Maurício Canton Bastos. Nei Gonçalves Calvanno. [Reimpressão). Rio de Janeiro: LTC, 2019.

Published

2024-06-21

How to Cite

BRITO, A. F. S.; SOARES, M. E. S.; LOPES, N. M. N. A. Re-educating for a Culture of peace: an experience in Basic Education in the northeast of Pará. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12625, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12625. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12625. Acesso em: 3 dec. 2024.