Didactic Sequence for preparing a Technopedagogical Projects
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12613Keywords:
Didatic Sequence, Technopedagogical Project, Collaboration, TDICAbstract
This article presents and discusses the process of developing a didactic sequence (DS) to propose a techno-pedagogical project. It also addresses the results of the application of this project. The aim is to detail the development phases and the contexts in which this project has options to be applied. To this end, a DS was carried out addressing the main pedagogical aspects in dialogue with Digital Information and Communication Technology (DICT) resources existing in the school environment of different levels and educational realities. It was possible to conclude that the proposed DS was able to develop in postgraduate students of the Specialization Course in Information Technology in Education the knowledge necessary to carry out better pedagogical practices in the context of techno-pedagogy. The DS proposal presented is characterized as flexible, making it possible to adapt to different objects, levels and teaching modalities in line with Education 4.0 and 5.0.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Neto e Augusto Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
COLL, César. TICs y práticas educativas: realidades y expectativas. Madrid: Fundación Santillana, 2007. 22 p.
DA SILVA MONTEIRO, Jean Carlos; RODRIGUES, Sannya Fernanda Nunes; PINHEIRO, Sheila Cristina Birino. Comunicação, educação e tecnologia: reflexões interdisciplinares sobre o kahoot. TRIVIUM, v. 6, n. 3, 2019.
FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. EDUCAÇÃO 5.0: Reflexões e perspectivas para sua implementação. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), p. e5/01-15, 19 out. 2021.
FELCHER, Carla Denize Ott; BLANCO, Gisele Silveira; FOLMER, Vanderlei. Educação 5.0: uma sistematização a partir de estudos, pesquisas e reflexões. Research, Society and Development, v. 11, n. 13, p. e186111335264, 4 out. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FÜHR, Regina Candida. A Tecnopedagogia na Esteira da Educação 4.0: Aprender a aprender na cultura digital. V CONEDU - Congresso Nacional de Educação. Educação no Século XXI, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD4_SA19_ID5295_08082018120756.pdf. Acesso em 15 de mar. 2024.
GUÀRDIA, Lourdes; MAINA, Marcelo. Módulo de conceptualización del diseño tecnopedagógico. 2012.
LOEPER, Juciele Gemin. CAMARGO, Sérgio. Integração das tecnologias digitais nos projetos políticos pedagógicos. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, n. 1, 12 nov. 2018.
MAROQUIO, Vanusa Stefanon. Sequências didáticas como recurso pedagógico na formação continuada de professores / Didactic sequences as a pedagogical resource in continuing teacher education. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 10, p. 95397–95409, 6 out. 2021.
MORAES, Leizer Fernandes.; SOUZA, Rita Rodrigues; SILVA JUNIOR, Aladir Ferreira. Práticas Pedagógicas Colaborativas a partir de projetos tecnopedagógicos. In: Ivo Dickmann; Ivanio Dickmann. (Org.). Educação Brasil. 1ed.Chapecó: Livrologia, 2019, v. 5, p. 79-95.
NAGUMO, Estevon; TELES, Lúcio França; SILVA, Lucélia de Almeida. A utilização de vídeos do Youtube como suporte ao processo de aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. e3757008, 15 jan. 2020.
PAULA, Bruna Braga de; MARTINS, Camila Bertini; OLIVEIRA, Tiago de. Análise da crescente influência da Cultura Maker na Educação: Revisão Sistemática da Literatura no Brasil. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 7, p. e134921–e134921, 7 jun. 2021.
RAMOS, Semíramis Cartonilho de Souza et al.Ensino, monitoria e promoção da saúde em tempos de pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 8, p. e45410817544, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i8.17544. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17544. Acesso em: 26 fev. 2024.
RODRIGUES FONTE, Kamila et al. UTILIZANDO A PLATAFORMA KAHOOT COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM PARA 9o ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL II NO CENTRO EDUCACIONAL JOÃO LOBO NO MUNICÍPIO DE CAREIRO – AM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, v. 4, n. 9, p. e493980, 7 set. 2023.
RODRÍGUEZ DE LOS RÍOS, Luis Alberto et al. El diseño técnico pedagógico: Aspectos conceptuales y metodológicos. Revista EDUCA UMCH, n. 19, p. 204–223, 12 jun. 2022.
SERAFIM, Ruth de Sousa Gondim; GONDIM, Raquel de Sousa; VASCONCELOS, Francisco Herbert Lima. O uso da Cultura Maker no ambiente escolar e sua interlocução com o ensino de Língua Portuguesa: uma revisão sistemática da literatura. Revista Educar Mais, v. 7, p. 683–702, 9 ago. 2023.
SOUSA, Socorro de Maria Rodrigues et al. Estratégias tecnológicas utilizadas no ensino durante a pandemia. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, p. e20911124762, 4 jan. 2022.
TORRES, Tércia Zavaglia; AMARAL, Sérgio Ferreira do. Aprendizagem Colaborativa e Web 2.0: proposta de modelo de organização de conteúdos interativos. ETD Educação Temática Digital, v. 12, n. 03, p. 49-72, 2011.
UNDERWOOD, Jean. The impact of digital technology: a review of the evidence of the impact of digital technologies on formal education. Coventry, UK: Becta, 2009. 27p. Disponível em: https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/10491/. Acesso em 20 de fev. 2024.
VIEIRA, Márcia de Freitas; SILVA, Carlos Manoel Seco da. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, n. 0, p. 1013–1031, 14 dez. 2020.
ZABALA, António. A Prática Educativa: Como Ensinar. Penso Editora, 2015.
ZEDNIK, Herik. et al. Tecnologias Digitais na Educação: proposta taxonômica para apoio à integração da tecnologia em sala de aula. Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE). Anais... Em: ANAIS DO XX WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA. SBC, 3 nov. 2014. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/16613. Acesso em: 15 fev. 2024.
ZEDNIK, Herik et al. Taxonomia e matriz de decisão das tecnologias digitais na educação: proposta de apoio à incorporação da tecnologia em sala de aula. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 2, n. 1, p. 85–104, 25 nov. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leizer Fernandes Moraes, Rita Rodrigues de Souza (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.