Innovative practices in education: pop culture and didactic possibilities
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12554Keywords:
Teaching Knowledge, Media and Education, . Pedagogies of Pop Culture, EducommunicationAbstract
The purpose of this article is to describe and analyze a series of teaching practices implemented by educators in higher education, focusing on a specific case study of a public institution in São Paulo. The key theoretical concepts under discussion include teaching skills and knowledge (Tardif, 2014), media and education (Orozco-Gómez, 1997), and pop culture pedagogies (Maudlin & Sandlin). It is presumed that educators employ popular culture material to enhance the process of teaching and learning. The study employed an exploratory and qualitative methodology, utilizing a questionnaire administered to the entire teaching staff of the university and conducting a focus group with professors from various courses. The objective was to ascertain the extent and manner in which pop culture information is incorporated into classroom instruction. The findings revealed diverse pedagogical opportunities, employing gaming formats such as RPGs, films, series, and music. Nevertheless, challenges were also identified about the process of organizing and the level of approval of certain material among the student population.
Downloads
References
ABREU, Martha. Cultura popular, um conceito e várias histórias. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel. (Orgs.). Ensino de história, conceitos, temáticas e metodologias. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003. p. 83-102.
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez Editora, 2022.
BOOTH, Paul. Digital fandom: new media studies. Nova Iorque: Peter Lang, 2010.
BORGES, Cecília; TARDIF, Maurice. Apresentação do Dossiê: Os saberes dos docentes e sua formação. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 22, n. 74, p. 11-26, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000100002. Acesso em: Dez 2023.
CARDOSO, Aliana. Professores? Sim! Os saberes docentes e os professores da Educação Profissional [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal de Pelotas, 2012. Disponível em: https://bit.ly/3S1GrHK. Acesso em: 12 jan. 2024.
CASTILHO, Fernanda. Teletube: TV transmídia, ficção e fãs online. Curitiba: Appris, 2019.
CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: Implicações contemporâneas. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 13-27, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v15i2p13-27. Acesso em: 20 dez. 2023.
CORDÃO, Francisco; MORAES, Francisco. Educação profissional no Brasil: Síntese histórica e perspectivas. São Paulo: Senac, 2020.
DIAL-DRIVER, Emily.; EMMONS, Sally.; FORD, Jim. (Orgs.). Fantasy media in the classroom: Essays on teaching with film, television, literature, graphic novels, and video games. Jefferson: McFarland, 2014.
FISKE, John. The Cultural Economy of Fandom. In: LEWIS, Lisa A. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Londres: Routledge, 1992.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. São Paulo: Líber, 2005.
GRECO, Clarice. Qualidade na TV: telenovela, crítica e público. São Paulo: Atlas, 2019.
HILLS, Matt. Fan cultures. Londres: Routledge, 2002.
JANAK, Edward; BLUM, Denise. (Orgs.). The pedagogy of pop: Theoretical and practical strategies for success. Lanham: Lexington Books, 2023.
JANOTTI, Jeder Jr. Cultura pop: entre o popular e a distinção. In: SÁ, Simone de; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rogério (Orgs.). Cultura pop. Salvador: Edufba; Compós, 2015. p. 45-56.
JENKINS, Henry. Fans, bloggers, and gamers: Exploring participatory culture. Nova Iorque: New York University Press, 2006.
JUBAS, Kaela; TABER, Nancy; BROWN, Tony (Eds.). Popular culture as pedagogy: Research in the field of adult education. Nova Iorque: Springer, 2015.
LIVINGSTONE, Sonia. What is media literacy?. Intermedia, 2004, v.32,n.3, p. 18-20.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo; GRECO, Clarice; CASTILHO, Fernanda; LEMOS, Lemos; PEREIRA, Tissiana; LIMA, Mariana; ORTEGA, Daniela. Sujeito acadêmico e seu objeto de afeto: aca-fãs de ficção televisiva no Brasil. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo (org.). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira II: práticas de fãs no ambiente da cultura participativa. Porto Alegre: Sulina, 2017. p.367-404.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo. Telenovela como recurso comunicativo. MATRIZes, 2009, v.3,n.1, p.21-47.
MAHIRI, Jabari. Pop culture pedagogy and the end(s) of school. Journal of Adolescent & Adult Literacy, v. 44, n. 4, p. 382, 2000. Disponível em: link.gale.com/apps/doc/A68546715/AONE?u=anon~9655a812&sid=googleScholar&xid=77095212. Acesso em: 22.03.2024.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí: Paco Editorial, 2017.
MAUDLIN, Jennifer; SANDLIN, Jullie. Pop culture pedagogies: Process and praxis. Educational Studies, v. 51, n. 5, p. 368-384, 2015.
MORÁN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, v.2, p. 27-35, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35. Acesso em: 30 de dez de 2023.
NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 22, n. 74, p. 27-42, abr. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v22n74/a03v2274.pdf. Acesso em: Out 2023.
OROZCO-GÓMEZ, Guillermo. Professores e meios de comunicação: Desafios, estereótipos. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 10, p. 57-68, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i10p57-68. Acesso em: Jan 2024.
PETEROSSI, Helena; MENINO, Sérgio. A formação do formador. São Paulo: Ed. Centro Paula Souza, 2017.
PIMENTA, Selma. Saberes pedagógicos e atividade docente. In: CAMPOS, E. N. (Ed.). Saberes da docência. São Paulo: Cortez, 2008.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006
PUENTES, Roberto Valdés; AQUINO, Orlando Fernández; QUILLICI NETO, Armindo. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, v. 34, p. 169-184, 2009.
SANDVOSS, Cornel. Quando Estrutura e Agência se Encontram: os fãs e o poder. Ciberlegenda, n. 28, 2013.
SILVA, Heraldo Aparecido (Ed.). Cultura pop e filosofia: Quadrinhos, cinema, seriados, animações, internet e afins. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2021.
SMITH, Alisson; SMITH, Trixie; BOBBITT, Rebecca. Teaching in the pop culture zone: Using popular culture in the composition classroom. Cengage Learning, 2008.
SOARES, Ismar. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, n. 19, p. 12-24, 2000.
STALLINGS, Jesse. Pop pedagogy. In: DIAL-DRIVER, Emily; EMMONS, Sally; FORD, Jim (Orgs.). Fantasy media in the classroom: Essays on teaching with film, television, literature, graphic novels, and video games. Jefferson: McFarland, 2014. pp. 11-23.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes, 2014.
WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Algés: Difel, 1999.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.
ZABALZA, Miguel. Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madri: Narcea Ediciones, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Castilho Santana, Clarice Greco Alves (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.