Impacts of excessive use of technologies in Education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12455Keywords:
Learning, Information and Communication Technology, Mental Health.Abstract
The growing use of technology in schools is something that concerns education bodies and educators. According to the Program for International Student Assessment (PISA), the percentage of distracted Brazilian students reaches 80% (Brazil, 2022). Studies in the area of mental health, such as Andrade (2023) and Cereja (2018), associate the excessive use of technologies with the emergence and worsening of anxious symptoms. In this context, this article aims to address learning problems associated with the excessive use of technologies in education. The advantages of technology in education are presented and the negative impacts of using too much electronic devices and digital tools on cognitive skills, students' mental health and classroom dynamics are discussed. It is expected to contribute to promoting a more conscious and balanced use of technologies in educational environments.
Downloads
References
ANDRADE, André Luiz Monezi et al. Uso excessivo de internet e smartphone e problemas emocionais em estudantes de psicologia e psicólogos. Estudos De Psicologia (campinas), 40, e210010, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0275202340e210010. Acesso em: 22 jan. 2024.
BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. M. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BRASIL. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa), 2022. Ministério da Educação: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 20 jan. 2024.
BRASIL. Acessibilidade Digital. Ministério da Gestão e da Inovação em Serviços. Disponível em: https://www.gov.br/governodigital/pt-br/acessibilidade-digital. Acesso em: 27 dez. 2023.
CEREJA, M. T. D. J.; NOBRE, T. L. O uso da internet e a relação com o sentimento de ansiedade em jovens entre 18 a 25 anos. Leopoldianum, v. 44, n.124, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.58422/releo2018.e853. Acesso em: 22 jan. 2024.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2022.
HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. Folha de São Paulo, 2021.
LOBO, Alex Sander Miranda; MAIA, Luiz Cláudio Gomes. O uso das TICs como ferramenta de ensino-aprendizagem no Ensino Superior. Caderno de Geografia, 25(44), 16–26, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2015v25n44p16. Acesso em: 26 dez. 2023.
Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B., & Nguyen, B.-P. T. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221–4241. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w. Acesso em: 22 jan. 2024
SOUZA, M. E. L. de; MARTINS, O. A. da S.; DUARTE, M. N. M. Conectivismo e os desafios da formação docente na era digital. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335592, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5592. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5592 . Acesso em: 26 dez. 2023.
TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. 2.ed. Artesanato Educacional: São Paulo: 2017.
UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação, resumo, 2023: A tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? GEM Report UNESCO, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.54676/CUYC7902 . Acesso em: 17 jan 2024.
WORLD ECONOMIC FORUM. Future of Jobs Report 2023, 2023. Disponível em: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf. Acesso em: 17 jan 2024.
YOUNES, Farah et al. Internet addiction and relationships with insomnia, anxiety, depression, stress and self-esteem in university students: A cross-sectional designed study. PloS one, 11(9), e0161126, 2016. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0161126. Acesso em: 22 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Bianchi Progetti, Luís Fernando Ferreira de Araújo, Gabriela Progetti Zanuzzo (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.