Impacts of excessive use of technologies in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12455

Keywords:

Learning, Information and Communication Technology, Mental Health.

Abstract

The growing use of technology in schools is something that concerns education bodies and educators. According to the Program for International Student Assessment (PISA), the percentage of distracted Brazilian students reaches 80% (Brazil, 2022). Studies in the area of mental health, such as Andrade (2023) and Cereja (2018), associate the excessive use of technologies with the emergence and worsening of anxious symptoms. In this context, this article aims to address learning problems associated with the excessive use of technologies in education. The advantages of technology in education are presented and the negative impacts of using too much electronic devices and digital tools on cognitive skills, students' mental health and classroom dynamics are discussed. It is expected to contribute to promoting a more conscious and balanced use of technologies in educational environments.

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Author Biographies

Claudia Bianchi Progetti, Centro Universitário Senac

Doutora em Ciências na área de Engenharia da Computação pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP). Docente e membro do Comitê de Pesquisa do Centro Universitário SENAC.

Luís Fernando Ferreira de Araújo, Centro Universitário Senac

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Mackenzie. Docente no Centro Universitário SENAC.

Gabriela Progetti Zanuzzo, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Graduanda em Psicologia e pesquisadora no Programa Institucional de Iniciação Científica pela Universidade Mackenzie, com intercâmbio acadêmico no Mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade de Évora (PT).  Pós-graduada em Gestão de Pessoas (PUC MINAS). Graduada em Gestão de Recursos Humanos (SENAC).

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Published

2024-06-18

How to Cite

PROGETTI, C. B.; ARAÚJO, L. F. F. de; ZANUZZO, G. P. Impacts of excessive use of technologies in Education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12455, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12455. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12455. Acesso em: 22 jul. 2024.