Amnesty International in Brazil and Portugal: Human rights education, engagement e corporeality on the internet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12447

Keywords:

Human Rights education, Amnesty International, Body, Internet, Engagement

Abstract

This article aims to contribute to the advancement of the dialogue on Human Rights Education (HRE) in Brazil and Portugal, especially in the non-formal and informal spheres, through the case study of Amnesty International. Engagement and corporeality in Amnesty International's websites are highlighted in the discussion of this work based on three predictions made in 2009 for the Internet, based on Leadbeater (2009). The work uses a qualitative approach with data analysis obtained from literature research, direct observation on Amnesty International's institutional websites and semi-structured interviews with Amnesty International Brazil professionals and activists.  It is considered that the imagery representation, which changes from "body-victim" to "body-emancipated", educates directly, and in accordance with the assumptions of HRE, for the people who visit Amnesty's websites, promoting a greater possibility of engagement in the organization's actions and in their educational processes.

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Author Biographies

Israel Marques Campos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutor em Educação - Universidade Federal da Bahia. Mestre no Programa Interdisciplinar e Profissional de Desenvolvimento e Gestão Social-Universidade Federal da Bahia. Especialista em Gestão e Estratégias em Indústrias e Culturas Criativas- Universidade de Lisboa. Formação complementar em Direitos Humanos pela Network of Strategic and International Studies (NSIS) e Amnistia Internacional Portugal. Bacharel Interdisciplinar em Humanidades pela Universidade Federal da Bahia. Aprovado em seleção pública como docente substituto do componente "Laboratório de Leitura e Produção de Textos Acadêmicos", função que ocupa atualmente. Integrante da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos, do grupo de pesquisa HCEL - História da Cultura Corporal, Educação, Esporte, Lazer e Sociedade/UFBA/CNPQ e do grupo interinstitucional LTI Digital - Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital/UFBA/CNPQ. Atuou e atua nas áreas de ensino, pesquisa, consultoria, assessoria e gestão de projetos nas seguintes: temáticas: educação, direitos humanos, corpo, inclusão sociodigital, pedagogia de Exú, pedagogia de Paulo Freire, Epistemologias do Sul, juventude, desenvolvimento social e economia criativa. Para mais informações: https://www.israelcamposedh.com/

Maria Cecilia de Paula Silva, Universidade Federal da Bahia

Professora titular da Universidade Federal da Bahia. Pesquisadora da Université de Strasbourg, França, Laboratoire Dynamiques Européennes. Pós-doutora em Sociologia e Antropologia pela Université de Strasbourg, Fr. 2016 (bolsa CAPES). Pós-Doutora em Sociologia e Educação, Cooperação Internacional CAPES/COFECUB, Université de Strasbourg, Fr, 2012 (bolsa CAPES). Missão de Pesquisa na Université de Strasbourg e Universidade de Coimbra, 2019 (pesquisadora CAPES Print UFBA). Missão de Pesquisa na Université de Satrasbourg, Fr, 2022. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA (mestrado e doutorado) de 2017 a 2021 e vice-coordenadora de 2009 a 2011. Editora Associada da Rev. Entreideias: educação, cultura e sociedade (2005-2010 e 2017-2022). (HCEL/UFBA/CNPq). Pesquisadora Líder do Grupo de Pesquisa História da cultura corporal, educação, esporte, lazer, meio-ambiente e sociedade (HCEL/UFBA/CNPq). Associada à ANPEd, ABPN, CBCE e CORPS Internacional e Laboratoire Dynamiques Européennes (Dynames). Áreas de Humanidades, tecnologias e inovação, Ciências da Saúde com os temas Sociologia e antropologia do corpo, política ambiental, arte, lazer, processo civilizatório, direitos humanos, educação decolonial e intercultural. Atua no ensino, pesquisa, extensão e gestão. Membro Comitê de Ética (FACED/UFBA). Doutora (CNPq) e Mestre (CAPES) pela Univ. Gama Filho, RJ. produção histórica brasileira. Iniciou os estudos de graduação em História e Comunicação (UFJF-MG) e Educação Física (UFV-MG), lugar em que se especializou. Escritora e poeta. 

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Published

2024-06-28

How to Cite

CAMPOS, I. M.; SILVA, M. C. de P. Amnesty International in Brazil and Portugal: Human rights education, engagement e corporeality on the internet. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e12447, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e12447. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/12447. Acesso em: 22 jul. 2024.