Reflections on Cyberculture and subjectivity in technological society and at school: the contributions of Deleuze and Guattari

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11934

Keywords:

Education, Cyberculture, Subjectivity, Technologies, Cartography

Abstract

This article proposes to problematize the relationships between Cyberculture and Subjectivity from the social, cultural and intellectual perspective of individuals in society. The objective is to problematize the current nature of technologies; the impacts on the lives of individuals, the power of control in the context of education and Brazilian schools. The theories of Lévy, Byung-Chul Han and Chimamanda Adichie, the conceptual reflections of Deleuze and Guattari from the perspective of cartography, we present the speeches of girls interviewed about the coexistence and use of social networks and their contribution to education. In the opposite direction, forms of resistance emerge, as Deleuze says, becoming does not allow for static identities; but lines of flight, intense movements, in the multiplicity that allow new connections and transformations.

Este artículo se propone problematizar las relaciones entre Cibercultura y Subjetividad desde la perspectiva social, cultural e intelectual de los individuos en sociedad. El objetivo es problematizar la naturaleza actual de las tecnologías; los impactos en la vida de los individuos, el poder de control en el contexto de la educación y las escuelas brasileñas. Las teorías de Lévy, Byung-Chul Han y Chimamanda Adichie, las reflexiones conceptuales de Deleuze y Guattari desde la perspectiva de la cartografía, presentamos los discursos de niñas entrevistadas sobre la convivencia y el uso de las redes sociales y su aporte a la educación. En sentido contrario, surgen formas de resistencia, como dice Deleuze, el devenir no permite identidades estáticas; sino líneas de fuga, movimientos intensos, en la multiplicidad que permiten nuevas conexiones y transformaciones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Janete Lima, Universidade Federal de Campina Grande

Possui Doutorado Em Educação Pela Universidade Federal de Sergipe/UFS, Políticas Públicas Acadêmicas pela UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ/UECE, FORMAÇÃO EM PSICANALISE . Atualmente é Professora Associada I da Universidade Federal de Campina Grande/UFCG. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Psicopedagogia, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino, Didática, Políticas de Assistência Estudantil, Educação Inclusiva e Atendimento Supervisionado. Membro do Grupo de Pesquisa GPECS sobre Educação, Cultura e Subjetividades liderado pelo Prof. Dra. Dinamara Gracia Feldens, professora da Universidade Federal de Sergipe do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGEd/UFS.

References

ÂNGELO, Miguel. Biopolítica e sociedade de controle: Notas sobre a crítica do sujeito entre Foucault e Deleuze. Revista Cinética. 2017. Disponóvel em: http://www. revistacinetica.com.br/cep/miguel_angelo. Acesso em: 14 ago. 2023.

CORDEIRO, Francisco Antonio Vieira; Friede, Reis; Miranda, Maria Geralda. A violência simbólica na sociedade do cansaço do século XXI. Revista Augustus, 2018. v. 23, n. 46, p. 30-53.

DELEUZE, G & GUATTARI, F. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 01. Tradução de Aurélio Guerra e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro. Editora 34.1996.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 02. Trad.: Ana Lucia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Ed, v. 34.1995.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter PálPelbart. São Paulo: Ed. 34 Coleção Trans. 1996.

DELEUZE Gilles e PARNET, Claire. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro, São Paulo: Escuta, 184p. 1998.

FELDENS, D. G. Cartografias da ditadura e suas moralidades: os seres que aprendemos a ser. Maceió. EDUFAL, 2008.

FORNASIER, Rafael Cerqueira et al. Vivências e reflexões ante a obra sociedade do cansaço. Research, Society and Development, v. 10, n. 7, p. e23810716436-e23810716436, 2021.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Educação brasileira em 2022 – a voz de adolescentes. Pesquisa realizada pelo Ipec para o UNICEF. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/20186/file/educacao-em-2022_a-voz-de-adolescentes.pdf Acesso em: 15 ago. 2023.

GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, v. 27, n. 2.2003.

GALLO, Sílvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica. 2017.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Giachini, Enio Paulo. Vozes, Petrópolis: 128p. 2017.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos. Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34. 1999.

MARINHO, Cristiane Maria et al. Processos de subjetivação, governamentalidade neoliberal e resistência: uma leitura a partir de Michel Foucault e Judith Butler. Santos: Intermeios Cultural, 2020.

MINAYO, M. C. S.; COSTA, A. P. Técnicas que fazem uso da palavra, do olhar e da empatia: pesquisa qualitativa em ação. Aveiro: Ludomedia, 2019.

O perigo da história única. Chimamanda Ngozi Adichie. TED GLOBAL. Jul. 2009. Disponível em: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript?language=pt Acesso em: 18 abr. 2023.

UNICEF. Educação brasileira em 2022 – a voz de adolescentes. Pesquisa realizada pelo Ipec para o UNICEF. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/20186/file/educacao-em-2022_a-voz-de-adolescentes.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.

Published

2024-06-02

How to Cite

LIMA, M. J. Reflections on Cyberculture and subjectivity in technological society and at school: the contributions of Deleuze and Guattari. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11934, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11934. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11934. Acesso em: 22 jul. 2024.