Education of a people: ruralism and new educational possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11764

Keywords:

Pedagogical ruralism, Teacher, Curriculum.

Abstract

The aim is to understand the trajectory of pedagogical ruralism in Brazil, understand how the historical and social development of pedagogical ruralism occurred, contribute to preserving the history of pedagogical ruralism in Brazil and analyze the importance of a primary school in rural areas, since the conditions of life in the countryside require a differentiated education. The work is based on the documentary research method. Referring to pedagogical ruralism, it developed and established a proposal for training rural workers based on the idea of resettling rural people through pedagogy. Thus, the proposals supported by the rural movement revolved around three fundamental components of different training: teachers, teaching methods and curriculum. The idea of creating, in rural areas, a primary school different from the urban school meant delimiting the contents that until then were available to all Brazilian children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Maria Siqueira Nascimento Arrais, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Mossoró

He has a degree in Literature - Qualification in Portuguese and a bachelor's degree in Law from the Regional University of Cariri. He has experience in the area of ​​Education and Teacher Training. UNESCO Consultant 2010: State of Piauí. He was a teacher at the University Center of Juazeiro do Norte (UNIJUAZEIRO). Current president of the Padre Cícero Memorial Foundation.

Diogo Pereira Bezerra, IFRN

 

Graduated in Chemistry from the State University of Ceará (UECE), Master and Doctor in Chemical Engineering from the Federal University of Ceará (UFC). Currently a professor at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN), coordinating the Postgraduate Program in Education, Professional and Technological (PROFEPT - Professional Master's Degree in National Network) and permanent professor of the Postgraduate Program in Teaching at the Northeast Network of Teaching (RENOEN - Academic Doctorate in Network).

References

ALCANTARA, Wiara Rosa; MELONI, Reginaldo Alberto; CARDOSO, Giseli de Oliveira. Os primeiros professores de ciências naturais das escolas secundárias paulistas: uma perspectiva histórica (1880-1909). Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782022000100219&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 out. 2023.

ALMEIDA, Doris Bittencourt; GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi. Diferenças em um espaço de iguais: relações de gênero numa Escola Normal Rural (1950 - 1960). Revista Historia de la Educación Latinoamericana, v. 18, n. 26, p. 183–202, 14 jan. 2016.

ANDRADE, F. M. R. D.; RODRIGUES, M. P. M. Escolas do campo e infraestrutura: aspectos legais, precarização e fechamento. Educação em Revista, v. 36, 2020.

BARROS, A. DA S. X. et al. A Educação no entardecer da vida. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19 maio 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1982.

CAVALCANTE, L. O. H. Das políticas ao cotidiano: entraves e possibilidades para a educação do campo alcançar as escolas no rural. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 18, n. 68, p. 549–564, set. 2010.

CELESTE FILHO, M. A educação rural brasileira analisada por lourenço filho no início da década de 1960. História da Educação, v. 23, p. e89570, 25 nov. 2019.

COLISTETE, R. P. Contando o Atraso Educacional: Despesas e Matrículas na Educação Primária de São Paulo (1880-1920). Dados, v. 62, n. 2, 2019.

COUTO, Miguel. No Brasil só há um problema nacional: a educação do povo. Rio de Janeiro: Typographia do Jornal do Commercio, 1927.

DIAS, Alessandra Geralda Soares. Práticas de escrita: os diários manuscritos das alunas da Escola Normal Rural de Conselheiro Mata (Diamantina, MG) - 1950-1962. 2017. 138 p. Dissertação (Mestrado Profissional) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2017.

DUARTE, Adriana Otoni Silva Antunes; CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Escola ativa no Brasil na obra da psicóloga e educadora Helena Antipoff. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, 2020.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; et al. Formação profissional da educadora Maria Lília Imbiriba Sousa Colares. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 1–24, 13 set. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9387. Acesso em: 25 jun. 2022.

FREITAS, L. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc, v. 35, p. 1085–1114, 2014.

HIRATA, G.; MELO, L.; OLIVEIRA, J. B. O Fundeb e a questão da equidade. Revista Brasileira de Economia, v. 76, n. 2, 2022.

ILLICH, Ivan. A Desescolarização e a Liberdade. 1971. p. 12.

JURT, J. O Brasil: um Estado-nação a ser contruído. O papel dos símbolos nacionais, do Império à República. Mana, v. 18, n. 3, p. 471–509, dez. 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LEITE, Sérgio Celani. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1999.

LÚCIA, A. et al. Mães de sonhos: uma proposta de reflexão e intervenção nas relações familiares. Saude E Sociedade, v. 18, n. suppl 1, p. 57–62, 1 mar. 2009.

MOLINA, Mônica Castagna. A contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. 2006. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) - Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

NOVAES, Luciana Aparecida Godinho. Escolas normais paulistas (1950-1970): uma análise a partir de práticas pedagógicas e de narrativas de formação. 180 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2018.

ROBERTO, C. A CONSTITUINTE PAULISTA DE 1891, A CONSTITUIÇÃO ESTADUAL DE 1891 E A EDUCAÇÃO ESCOLAR. Educação & Sociedade, v. 43, 1 jan. 2022.

ROBERTO, C. Financiamento da Educação Brasileira: do subsídio literário ao FUNDEB. Educação & Realidade, v. 43, n. 4, p. 1217–1252, 1 out. 2018.

SANTOS, M. Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 98, p. 185–212, mar. 2018.

SANTOS, M. G. C. DOS; PALUDO, C. Neoruralismo pedagógico: a formação dos trabalhadores do campo no projeto neodesenvolvimentista brasileiro (2001–2016). Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270104, 28 nov. 2022.

SANTOS, Magda Gisela Cruz dos; PALUDO, Conceição. Contribuições do estado da questão na pesquisa sobre política pública, Educação Rural e Educação do Campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, [S. l.], v. 5, p. e7365, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/7365. Acesso em: 3 out. 2023.

SAVIANI, D. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educação & Sociedade, v. 34, n. 124, p. 743–760, set. 2013.

SÉRGIO, H.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, p. 108–130, 1 ago. 2000.

SILVA, C. O movimento pela ruralização do ensino e a circulação das suas ideias no brasil e no exterior (1930-1950). História da Educação, v. 27, p. e125586, 12 maio 2023.

SOARES, L. J. G.; PEDROSO, A. P. F. Formação de educadores na educação de jovens e adultos (eja): alinhavando contextos e tecendo possibilidades. Educação em Revista, v. 32, n. 4, p. 251–268, dez. 2016.

SOUZA, J. D.; OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Educação do campo na voz da pesquisa em educação em ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 22, 2020.

SOUZA, Rosa Fátima. A formação de professores primários rurais no estado de São Paulo (1930 – 1971). Revista Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 37, p. 179–209, 2017. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723818372017179. Acesso em: 3 out. 2023.

SOUZA-CHALOBA, R. F. Uma Década de Pesquisas sobre a História da Educação Rural no Brasil (2012 - 2022). História da Educação, v. 27, p. e129565, 11 dez. 2023.

SYLVIA, C. et al. Reforma do ensino médio: a institucionalização do apartheid social na educação. Educação & Sociedade, v. 43, 1 jan. 2022.

VENEU, Aroaldo; FERRAZ, Gleice; REZENDE, Flávia. Análise de discursos no ensino de ciências: considerações teóricas, implicações epistemológicas e metodológicas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 126–149, abr. 2015.

Published

2024-06-16

How to Cite

ARRAIS, T. M. S. N.; BEZERRA, D. P. Education of a people: ruralism and new educational possibilities. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11764, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11764. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11764. Acesso em: 21 nov. 2024.