Training process of a teaching artist: dialogues with a life in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11461

Keywords:

(Self) biography, Creation, Researche in Art

Abstract

The research deals with the formative process of an artist-teacher, highlighting (auto)biography as a constituent process in the journey of the artist-educator-researcher in Art. In this study the objective is to analyze the training of an artist-teacher, in the area of ​​dance crossed by marks of her life story inscribed on her body. Given this, it is characterized by a discussion in the field of Art and Education crossed by elements of life and training experiences. As conclusive aspects of the narration/reflection, we highlight as a conclusion that art triggers devices/knowledge that are operationalized in gestures, steps and words that in our experience resulted in an (auto)biographical composition capable of composing and recomposing theoretical and methodological conceptions in training in Art and Education, which, although they report personal experiences, translate ways of training that can be appropriated collectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacqueline Rodrigues Peixoto, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutora e Mestra pelo PPGE/UECE com sanduíche na FMH (PT). Artes Cênicas (IFCE), Pedagogia (UECE), Técnica em Dança (SENAC). Pesquisadora grupo de pesquisa- IARTEH (PPGE/UECE). É Professora do IFCE/Campus Crateús e do Programa PPGARTEs- IFCE.

José Albio Moreira de Sales

Graduado em Arquitetura e Urbanismo (UFC), licenciatura em Arte e Educação UniGrande Fortaleza (2013), mestrado em Desenvolvimento Urbano (UFP - 1996) e doutorado em História (UFP - 2001). Realizou estágio de pós-doutorado na Universidade do Porto em Portugal (2008/2009).

References

HISSA, Cássio E. Viana; Tavares, Gonçalo M. De Arte e de Ciência: O golpe decisivo com a mão esquerda. In: Hissa, Cássio E. Viana. (Org.). Conversações: de artes e de ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011, p.125-150.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LEITE, Janaína Fontes. Autoescrituras performativas: do diário à cena. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2017

MACEDO, Roberto. S. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba: CRV,2015. DOI: https://doi.org/10.24824/978854440447.8

NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote Instituto de Inovação Educacional, 1995.

____________; Finger, M. (Org.). O Método (auto) biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus,2010.

SPINOZA, Benedictus. Ética. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

TAVARES, Gonçalo. M. Breves notas sobre ciência; breves notas sobre o medo;

breves notas sobre as ligações. Lisboa: Relógio D' Água Editores, 2012.

____________. Atlas do corpo e da imaginação. Lisboa: Editora Caminho, 2013.

VELARDI, Marília. Pensando sobre pesquisa em Artes da cena. In: CESAROLI JR, Umberto;.Resumos do 5º Seminário de Pesquisa em Andamento. São Paulo: PPGAC – ECA/USP, 2015. v. 3. n.1

Published

2023-10-11

How to Cite

PEIXOTO, J. R.; SALES, J. A. M. de. Training process of a teaching artist: dialogues with a life in dance. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11461, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11461. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11461. Acesso em: 7 jul. 2024.