Initial and Continuing Training under the Lens of Basic Education Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11453

Keywords:

Teacher training, Initial and Continuing Formation, Basic education

Abstract

The study was based on a set of conceptions about the processes of initial and continuing training, from the point of view of basic education teachers. The aim of this work is to understand basic education teachers' conceptions of initial and continuing training. The qualitative research is based on the assumptions of Historical-Cultural Psychology, idealized by Vygotsky. The selection of teachers to take part in the research took into account their teaching experience in state and municipal public schools. The research allowed us to identify that teachers are subject to a prescriptive continuing education model, to the detrimento of training that favors a space for dialogue and exchanges between their peers. Training that promotes reflections that reverberate in your daily actions with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Genira Fonseca de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Educação e Mestre em Educação, pela Universidade Estadual do Ceará; Graduação em Pedagogia, pela Universidade Federal do Ceará. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade (EDUCAS) e Professora Substituta do Curso de Pedagogia, da Universidade Estadual do Ceará.

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação, pela Universidade Estadual do Ceará; Mestre em Educação Brasileira, pela Universidade Federal do Ceará, Graduação em Psicologia, pela Universidade Federal do Ceará. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade (EDUCAS); Professora Adjunta do Curso de Pedagogia, da Universidade Estadual do Ceará e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará.

References

ANDRÉ, Marli (org.) Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016.

ANDRÉ. Marli. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230095

BOGDAN, R. C.; BIKLENB, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994. 167 p.

CUNHA, M. I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista Faculdade de Educação, v. 23, n. ½, jan./dez. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551997000100010

FALCÃO, Giovana Maria Belém; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Formação de professores e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID): apontamentos sobre avanços e contradições de um programa. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 22, n. 44, p. 161-179, jan./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v22i44.916

FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília: Liber Livro, 2006.

FAZENDA, Ivani - Metodologia da Pesquisa Educacional (org.). São Paulo: Editora Cortez, 1989.

FRANCO, M. A. S. Formação Continuada de/para/com docentes: para quê? Para quem. In: FORTUNATO, Ivan. Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas / Francisco Imbernon; Alexandre Shigunov Neto; Ivan Fortunato; (org.). São Paulo: Edições Hipótese, 2019.

GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Lisboa: Porto, 1999.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. Vidas de Professores. 2. Ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 1995. p.31-61.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9ª edição. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

CARVALHO, M. V. C.; MARQUES, E. S. A. Categorias da psicologia sócio-histórica que explicam a constituição do humano. In: MARQUES, Eliana de Sousa Alencar; ARAÚJO, Francisco Antônio Machado; CARVALHO, Maria Vilani Cosme de. (Orgs.). Produzindo dados sobre subjetividades na educação: aspectos teórico-metodológicos da pesquisa. Teresina: EDUPI, 2015.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias de vida, In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 2000. p. 11-30.

OLIVEIRA, Genira Fonseca de. Significados e sentidos produzidos sobre a formação no programa alfabetização na idade certa - Paic: narrativas de professores do 2º ano do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: http://www.uece.br/ppge/noticias/dissertacoes/. Acesso em 30 de ago. 2023.

PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T. Aprendizagem do adulto professor. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2015. 96 p.

REY, F. G. Pesquisa qualitativa em Psicologia: caminhos e desafios. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n.32, p. 13-31, jan./abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3668

THERRIEN, Jacques. Pedagogia: a definição de um campo profissional de conhecimento. In: ALBUQUERQUE, L.B. (Org.). Currículos Contemporâneos. Fortaleza: Ed UFC, 2005, p. 290-304.

Published

2023-10-11

How to Cite

OLIVEIRA, G. F. de; FALCÃO, G. M. B. Initial and Continuing Training under the Lens of Basic Education Teachers. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11453, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11453. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11453. Acesso em: 21 nov. 2024.