Initial and Continuing Training under the Lens of Basic Education Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11453

Keywords:

Teacher training, Initial and Continuing Formation, Basic education

Abstract

The study was based on a set of conceptions about the processes of initial and continuing training, from the point of view of basic education teachers. The aim of this work is to understand basic education teachers' conceptions of initial and continuing training. The qualitative research is based on the assumptions of Historical-Cultural Psychology, idealized by Vygotsky. The selection of teachers to take part in the research took into account their teaching experience in state and municipal public schools. The research allowed us to identify that teachers are subject to a prescriptive continuing education model, to the detrimento of training that favors a space for dialogue and exchanges between their peers. Training that promotes reflections that reverberate in your daily actions with students.

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Author Biographies

Genira Fonseca de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Educação e Mestre em Educação, pela Universidade Estadual do Ceará; Graduação em Pedagogia, pela Universidade Federal do Ceará. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade (EDUCAS) e Professora Substituta do Curso de Pedagogia, da Universidade Estadual do Ceará.

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação, pela Universidade Estadual do Ceará; Mestre em Educação Brasileira, pela Universidade Federal do Ceará, Graduação em Psicologia, pela Universidade Federal do Ceará. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade (EDUCAS); Professora Adjunta do Curso de Pedagogia, da Universidade Estadual do Ceará e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará.

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Published

2023-10-11

How to Cite

OLIVEIRA, G. F. de; FALCÃO, G. M. B. Initial and Continuing Training under the Lens of Basic Education Teachers. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11453, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11453. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11453. Acesso em: 22 jul. 2024.