Reflections on empathy and active listening in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11420

Keywords:

Empathy, Listening, Adolescence, School context

Abstract

This study aimed to reflect on the need for empathy and active listening in the school context in the light of assumptions and considerations of Positive Discipline (PD) and Non-Violent Communication (NVC). Grounding this reflection theoretically, contributions from Rogers (1980) on active listening, Nelsen (2016), with reflections on Positive Discipline, Rosemberg (2006), on Non-Violent Communication, among others, as well as contributions from the BNCC were considered. (2018). This work is based on qualitative research, so that the focus privileged the interpretation of the object, given its relevance for the understanding of the work. Methodologically, a bibliographical review was chosen, namely, a non-systematic narrative review with an exploratory bias in order to make considerations. Finally, it was noticed that empathy and active listening can contribute to the construction of a welcoming culture to overcome the sufferings to which public school adolescents are subjected. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Maria Ferreira dos Santos Monteiro, Governo do Estado do Ceará

Professora da rede pública do Governo do Estado do Ceará, coordenadora escolar, mestranda em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde (PPCCLIS UECE), psicopedagoga pela Universidade Estadual do Ceará, graduada em Letras pela Universidade Federal do Ceará.

Luciana Martins Quixadá, Universidade Estadual do Ceará

Psicóloga, Pós-Doutora em Psicologia pela UFPE, Doutora em Educação pela UFC. Professora do Programa de Pós-Graduação Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde/UECE e do Curso de Psicologia/UECE.

References

ALMEIDA, C. D.; OLIVEIRA, S. B.; BRUM, L. S. Da Comunicação Não Violenta

à cultura de paz: círculos, narrativas e contribuições. Revista Observatório, v. 5, n. 4, Julho-Setembro. 2019. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6775. Acesso em: 20 nov. 2022.

FALCONE, E. A avaliação de um programa de treinamento da empatia com universitários. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 1, n. 1, p. 23–32. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v1i1.267, 1999. DOI: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v1i1.267

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 1ª. ed. Paz e Terra, 2019.

INSTITUTO ARTON SENNA. Mapeamento aponta que 70% dos estudantes de SP relatam sintomas de depressão e ansiedade. Instituto Ayrton Senna. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/noticias/mapeamento-aponta-que-70-dos-estudantes-de-sp-relatam-sintomas-de-depressao-e-ansiedade/. Acesso em: 20 nov. 2022.

JARES, X. R. Educação para a paz: sua teoria e sua prática. 2. ed. rev. Tradução de Fátima Murad, Porto Alegre Artmed: 2002. 271 p.

JARES, X. R. Educar para a paz em tempos difíceis. São Paulo: Palas Athena Editora, 2007.

NELSEN, J. Disciplina positiva. 3. ed. Barueri: Manole, 2016.

ROGERS, C. Um jeito de ser. São Paulo: EPU, 1980.

ROGERS, C.; FARSON, R. E. Active Listening. In: NEWMAN, R. G.; DAZINGER, M. A.; COHEN, M. (Eds.). Communication in Business Today, Washington C.C. - Heath and Company, 1987.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paul Enferm, São Paulo, v.20. n.2, p.5-6, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/. Acesso em: 20 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

ROSENBERG, M. B. Comunicação não violenta: técnicas para aprimorar

relacionamentos pessoais e profissionais. Tradução de Mário Vilela. - São Paulo: Ágora, 2006.

ROSEMBERG, M. B. Vivendo a comunicação não violenta. Tradução de Beatriz Medina. Rio de Janeiro: Sextante, 2019.

SIEGEL, D. J. Cérebro adolescente: a coragem e a criatividade da mente dos 12 aos 24 anos. Tradução de Ana Claudia Hamati. – São Paulo: nVersos, 2016.

VIEIRA, N. F. C.; GUBERT, F. do A. Promoção de saúde do adolescente e concepções do cuidado. In: CATRIB, A. M. F. (Org.). Promoção de saúde na adolescência e concepções de cuidados. — Fortaleza: EdUECE, 2014.

XAVIER, A. S. Tecnologias em saúde mental junto a adolescentes: Guardiões da Vida nas Escolas. Revista de Psicologia, v. 12, n. 2, p. 198–208, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/68027. Acesso 21 abril. 2023.

WINNICOTT, D. W. Tudo começa em casa. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2023-10-11

How to Cite

MONTEIRO, C. M. F. dos S.; QUIXADÁ, L. M. Reflections on empathy and active listening in the school context. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11420, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11420. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11420. Acesso em: 3 jul. 2024.