State of the Art: Paulo Freire's didactics in licentiate courses
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11409Keywords:
Paulo Freire, Licentiate courses, Teacher education, Pedagogy, Education ImpactAbstract
This study examines the state of the art in the application of Paulo Freire's didactics in licentiate courses, exploring its relevance, challenges, trends, and impacts. Through a bibliographic review approach, a variety of studies were examined that address the intersection between Freirean principles and teacher education. The analysis highlights the diversity of pedagogical practices that incorporate Freire's approach, emphasizing dialogue, critical awareness, and social transformation. Simultaneously, challenges such as institutional resistance and lack of teacher training were identified in the implementation of Freirean pedagogy. The results underscore the positive impacts on teacher education and teaching practices, as well as the international application of Freirean principles. The study concludes that Paulo Freire's pedagogy remains relevant and adaptable, empowering educators to create a reflective, participatory, and socially conscious educational environment.
Downloads
References
ALVES FILHO, M. A. Inovação no ensino de ciências no Brasil: para que finalidades educativas?. 2022. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022. Dispónivel: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/12434. Acesso em: 28 de ago. 2023.
ANDRADE, Maria Aparecida da Silva. Diálogos entre a abordagem de questões sociocientíficas sob o enfoque ciência, tecnologia, sociedade e ambiente e a pedagogia freireana na formação de professores/as de ciências para os anos iniciais. 2020. 2020. 380f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia, e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.Disponível: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32349. Acesso em: 28 de ago. 2023.
BARATTO, Silvana Simão; MENIN, Olavo Henrique. Oficina didático-pedagógica com o filme “The Wall” para a formação de professores no contexto da educação profissional e tecnológica. Ensino em Perspectivas, v. 4, n. 1, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/index. Acesso em: 28 de ago. 2023.
BARBOSA, Leidiene Aparecida Rangel da Silva. Questões sociocientíficas e pedagogia da alternância: desafios e possibilidades de uma educação científica humanística no contexto de uma casa familiar rural. 2019. 218f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Acesso em: 28 de ago. 2023.
BARBOSA, Rodrigo et al. Robótica Educacional: experiências inovadoras na educação brasileira - Porto Alegre: Editora Penso, 2019.
BRITO, Joselina Freire Neves de. Estado da arte da leitura na Paraíba: 2014 a 2019. 2019. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Disponível em https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/16294/1/JFNB08102019.pdf. Acesso em: 28 de ago. 2023.
CAMARGO, Thiago Dutra de. A (re) invenção dos processos educativos a partir das contribuições de uma educação ambiental crítica, significativa e transformadora: enfrentamentos possíveis às problemáticas socioambientais. 2022. 152 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/239329. Acesso em: 28 de ago. 2023.
CARRARO, Márcia Regina Simpioni. A formação continuada de professores no município de Comodoro: impactos do Programa a União Faz a Vida na Prática Docente. 2021. 105 f. Dissertação (Programa Stricto Sensu em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2925. Acesso em 28 de ago. 2023.
CARVALHO DE ALMEIDA, E,; NUNES DA COSTA, M. R. A.; PEREIRA DE QUEIRÓS, W. Design thinking nas pesquisas sobre a formação de professores. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 8, n. 1, p. e23010, 2023. https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/155. Acesso em: 28 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23010.id1638
CARVALHO, Hially Rodrigues de. Ábaco: Um instrumento milenar para o ensino da matemática. 2022. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, João Pessoa, 2022. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4454?locale=pt_BR. Acesso em: 28 ago. 2023.
CASTRO, Luiz Philippe de; ALMEIDA NETO, Arthur Marques de Almeida. Sequências didáticas: aplicação na avaliação do ensino-aprendizagem de dança na escola. Anais do 6° Congresso Científico Nacional de Pesquisadores em Dança - 2° edição Virtual. Salvador - Editora Anda, 2021. p. 1013-1024.
https://proceedings.science/proceedings/100172/_papers/129875/download/fulltext_file3. Acesso em: 28 ago. 2023.
CORRÊA, Daniel Rodrigues. Formação de professores na Amazônia bragantina: um estudo sobre o PNAIC e a prática pedagógica em classes multisseriadas. 2019. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11892. Acesso em: 28 ago. 2023.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. Pesquisas denominadas “estado da arte”. Revista Educação & Sociedade, Campinas, n. 79, p. 257-272, Ago, 2002. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 ago. 2023.
FERREIRA, Marcello et al. Análise de temas, teorias e métodos em dissertações e produtos educacionais no MNPEF. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20210322, 2021. Disponível em http://www.sbfisica.org.br/rbef/. Acesso em: 28 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2021-0322
FERRAZ, Ana Paula Berni. O impacto da cultura digital no ser e no fazer docente: reflexões sobre inovação educacional e formação de professores a partir da Resolução CEED/RS nº 0371/2022. 2023. 26 p. Monografia (especialização) - Pós-graduação Lato Sensu em Mídia e Educação - Universidade Federal do Pampa/UAB - Universidade Aberta do Brasil, Campus São Borja, São Borja, 2023. Disponível em: https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/8256. Acesso em: 28 ago. 2023.
FONSECA, Edimar Fonseca da. Estado da Arte sobre formação de professores de Ciências da Natureza e Matemática na Modalidade Educação de Jovens e Adultos. 2022. 129 f. Tese (Doutorado em Educação Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/254144. Acesso em: 28 ago. 2023.
FONSECA, Ricardo Lopes. O Estado da Arte das Pesquisas em Ensino de Geografia publicadas em Periódicos Nacionais: perspectivas e tendências. Caderno de Geografia, v. 29, n. 59, p. 1201-1232, 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/20922. Acesso em: 28 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2318-2962.2019v29n59p1201
GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire - Pensamento e Ação no Magistério. São Paulo: Editora Scipione, 2004.
GOMES, M. L. de S. et al. Extensão universitária e a formação docente: a experiência do cursinho popular Pré-Enem Paulo Freire da Universidade Federal do Piauí/CSHNB. In: Anna Maria Gouvea de Souza Melero (org.). Premissas da Iniciação Científica. 1. ed. Ponta Grossa: Atena, 2019. cap. 14, p. 130-136. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.08419110214
JESUS, Christiany Pratissoli Fernandes de. Educação CTS/CTSA baseada em Paulo Freire: produção de saberes de ciências biológicas e geociências no ensino médio no noroeste capixaba. 2019. 178 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/11218. Acesso em: 28 ago. 2023.
MATA, Fernanda Aparecida da. A identidade docente do bacharel atuante na educação profissional e inclusiva: desafios, impactos e perspectivas da formação à sala de aula / Fernanda Aparecida da Mata. - São Paulo: Editora Dialética, 2022. DOI: https://doi.org/10.48021/978-65-252-2483-1
MIRANDA, Aline de Oliveira; SOUSA, Suelen Corrêa de. Paulo Freire e a língua portuguesa: uma análise sobre o uso de gêneros textuais como prática libertadora para o pensamento crítico/reflexivo e motivacional com alunos do 4º módulo do Proeja do curso Segurança do Trabalho do IFAP/Campus Macapá. 2022. 92f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português/Inglês) - Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2022. Disponível em: http://repositorio.ifap.edu.br/jspui/handle/prefix/777. Acesso em: 28 ago. 2023.
MÜHL, Sheila Gilsiane. Formação continuada de professores em matemática: a prática docente nos anos iniciais do ensino fundamental e a BNCC. 2023. 168f. Dissertação (Mestrado) Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-Graduação em Ciências e Matemática, Canoas, 2023. Disponível em:
http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/436/0. Acesso em: 28 ago. 2023.
PAULA, Adriana Braga Silva de. O uso das tecnologias digitais nas práticas docentes no contexto do ensino remoto emergencial (covid-19). 2022. Dissertação de mestrado, Educação (Área de Especialidade em Educação e Tecnologias Digitais), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/52453. Acesso em: 28 ago. 2023.
PAULINO, Emilia Fadua Sued. A Pedagogia libertadora de Paulo Freire, o ensino por investigação e a teoria de aprendizagem sócio-histórica: Articulação possíveis para o ensino de química. 160f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Instituição de Ensino) Universidade Estadual de Goiás, 2020. Anápolis. Biblioteca Depositária: CCET. Disponível em: http://www.bdtd.ueg.br/handle/tede/340. Acesso em: 28 ago. 2023.
Paz, Adriana Oliveira Rodrigues. A formação permanente de supervisores escolares inspirada na pedagogia de Paulo Freire: desafios e possibilidades. 2020. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/23232. Acesso em: 28 ago. 2023.
PRETA, Thaisa Soares Cata. O professor como pesquisador e a adaptação de teorias pedagógicas ao cotidiano escolar. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25653. Acesso em: 28 ago. 2023.
Petró, Sandro Monticelli. Escutar as juventudes para preservar a natureza: Estado da arte das publicações nacionais de pós-graduação sobre jovens e meio ambiente. – 2023. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Geociências, Licenciatura em Geografia, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/257359. Acesso em: 28 ago. 2023.
QUERIDO, Valéria do Nascimento. O desenho universal para aprendizagem e as rodas de conversas: uma contribuição para aulas mais inclusivas. 2021. 73 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/17775. Acesso em: 28 ago. 2023.
RIBEIRO, Ylaini Nogueira. O Estado da arte sobre a formação docente para o desenvolvimento da educação na perspectiva inclusiva. 2020. 82 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus. Disponível em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3440. Acesso em: 28 ago. 2023.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo, SP: Cortez, 2007 DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2
SILVA, Maria do Carmo Batista da. Jogos de linguagem na sala de aula: um desafio metodológico no ensino de Filosofia. 2020. 57f. Dissertação (Mestrado Profissional de Filosofia da Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife. 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/44254. Acesso em: 28 ago. 2023.
Souza, José Vitor Rossi. As tendências pedagógicas e o ensino de Geografia: entre rupturas e continuidades. 2021. 144 f. Trabalho de Conclusão de Curso. (Bacharelado e licenciatura em Geografia) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Rio Claro, São Paulo, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/214577. Acesso em: 28 ago. 2023.
SOUZA, Regina Vieira de. Estado da arte sobre ensino desenvolvimental com Jovens e Adultos no catálogo de teses e dissertações da CAPES. 2021. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Ed. do Campo, Campus de Tocantinópolis-TO, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11612/3732. Acesso em: 28 ago. 2023.
SOUZA, Wellinton Angi Valin de; MALAVAZI, Mazílio Coronel. Teoria dos Jogos: o Estado da Arte em pesquisas no contexto educacional brasileiro. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 2, p. 47-82, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/74069. Acesso em: 28 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e74069
VASCONCELLOS, M. de F.; GONÇALVES, C. C. M.; MIRA, M. M. Paulo Freire e formação docente: uma pesquisa do tipo estado da arte. Linhas Críticas, [S. l.], v. 29, p. e47518, 2023. Disponível em:
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518. Acesso em: 28 de ago. 2023.
VIEIRA, M. de F. Pedagogia de Paulo Freire e Tecnologias Digitais na Educação: uma construção possível . Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 25–47, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932. Acesso em: 28 de ago. 2023.
VILARINHO, Arilanne Kellyne Barboza et al. O Estado da Arte dos produtos educacionais sobre o ensino de biologia para alunos com deficiência visual (2011-2021). In: A educação na contemporaneidade: desafios pedagógicos e tecnológicos (org) Volume 2, – Campina Grande/PB: Amplia, 2023. DOI: https://doi.org/10.51859/amplla.ecd3125-21
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nikaelly Aline Maia, Ranielly Miranda do Nascimento, Maria Marina Dias Cavalcante (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.