“Artistic Subjects” in Primary Schools Programs (Brazil-Federal District, 1929)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11408

Keywords:

Public Instruction Reform, Fernando de Azevedo, The New School Movement, History of Brazilian Education

Abstract

This study aims to analyze proposals regarding artistic disciplines present in “Programs for Kindergartens and Primary Schools”, a document published in 1929 and signed by Brazilian Educator Fernando de Azevedo and other six educators. It proposed and organization of topics that should be considered in public education in the Brazilian capital. Amongst these, it is of interest to investigate the syllabus of teaching language, drawing and crafts that aimed to foment, in children, ways to express their thoughts and feelings. Therefore, the discussion is theoretically and methodologically based on the literature that considers the printed matter as a source of study (VIDAL, 1996; CAMARA, 2004; PAULILO, 2015). Thus, scrutinizing this manuscript makes it possible to deepen the initiatives implemented by the Public Instruction Reform of the Federal District.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Lopes Pires , Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ). Professora substituta na Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FEBF/UERJ).

References

AZEVEDO, Fernando de. Introducção. In: DISTRICTO FEDERAL. Programmas para os Jardins de Infancia e para as Escolas Primarias. Rio de Janeiro: Off Graphicos do “Jornal do Brasil”, 1929, p. 3-17.

BALDAN, Merilin. Notas sobre o debate entre a modernidade e a tradição nas ideias pedagógicas nas décadas de 1920 e 1930: o esboço de um conflito. Tese (Doutorado em Educação) ─ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2373/6798.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 20 de ago. 2023.

BARROS, José D’Assunção. Revolução digital, sociedade digital e pesquisa histórica. In: BARROS, José D’Assunção (Org.). História digital: a historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. Petrópolis: Vozes, 2022, p. 11-100.

BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. História Digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e o uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Estudos históricos, v. 33, n. 69, p. 196-219, 2020. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79933/77428 . Acesso em 29 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s2178-14942020000100011

CAMARA, Sônia. A constituição dos saberes escolares e as representações de infância na Reforma Fernando de Azevedo de 1927-1930. Revista Brasileira de História da Educação, n. 8, p. 159-180, 2004. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38684/20213. Acesso em: 20 ago. 2023

CAMARA, Sônia. “Lições para o professorado”: o curso Educação Sanitária (Higiene e Medicina Preventiva) e a formação da professora na cidade do Rio de Janeiro, 1929-1930. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 28, n. 3, p. 775-794, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/WMvjpqdBPNMd9ZKYh8c83mD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702021000300009

CARLI, Deneide Teresinha de. O documento histórico como fonte de preservação da memória. Ágora, v. 23, n. 47, p. 183-197, 2013. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2015/12/pdf_cc074e0e2e_0000015067.pdf. Acesso em 30 ago. 2023.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, v. 2, p. 177-229, 1990. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf. Acesso em 31 ago. 2023.

DE CERTEAU, Michel. A escrita da história. 1. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982. 345p.

DISTRICTO FEDERAL. Decreto n. 2.940, de 22 de novembro de 1928. Regulamenta a lei n. 3.281, de 23 de janeiro de 1928, que organizou o ensino no Districto Federal. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=663816&pesq=%222.940,%20de%2022%20de%20novembro%22&pagfis=10950. Acesso em 23 ago. 2023.

DISTRICTO FEDERAL (Org.). Programmas para os Jardins de Infancia e para as Escolas Primarias. 1. ed. Rio de Janeiro: Off. Graphicos do “Jornal do Brasil”, 1929. 80p.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. 553p.

OLIVEIRA, Lúcia Helena Moreira de Medeiros; GATTI JÚNIOR, Décio. História das instituições educativas: um novo olhar historiográfico. Cadernos de História da Educação, v. 1, n. 1, p. 73-76, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/310/302. Acesso em 31 ago. 2023.

PAULILO, André Luiz. Reforma educacional e sistema público de ensino no Distrito Federal na década de 1920: tensões, cesuras e conflitos em torno da educação popular. Dissertação (Mestrado em Educação) ─ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

PAULILO, André Luiz. O programa social da Reforma do Ensino de Fernando de Azevedo (Distrito Federal – 1927-1930). Revista eletrônica Documento/Monumento, v. 15, n. 1, p. 235-256, 2015. Disponível em: https://www.ufmt.br/ndihr/revista/revistas-anteriores/revista-dm-15.pdf. Acesso em: 20 ago. 2023

PAULILO, André Luiz; SILVA, José Cláudio Sooma. Urbanismo e educação na cidade do Rio de Janeiro dos anos 1920: aproximações. Revista Educação Pública, v. 21, n. 45, p. 127-143, 2012. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/336/304. Acesso em: 20 ago. 2023.

PIRES, Raquel Lopes. Escritas itinerantes: a Reforma da Instrução Pública do Distrito Federal na revista Pour l’Ère Nouvelle e no Boletim de Educação Pública (1927-1931). Dissertação (Mestrado em Educação) ─ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes2021/dRaquel%20Lopes%20Pires.pdf. Acesso em 20 de ago. 2023.

SILVA, José Cláudio Sooma. Teatros da Modernidade: representações de cidade e escola primária no Rio de Janeiro e em Buenos Aires nos anos 1920. Tese (Doutorado em Educação) ─ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://www.proped.pro.br/teses/teses_pdf/2006_1-196-DO.pdf. Acesso em 23 de ago. 2023

SILVA, José Cláudio Sooma; MELO, Victor Andrade de. A Federação Escolar de Escoteiros e a Federação Escolar de Bandeirantes: notas para pensar a educação primária na cidade do Rio de Janeiro em finais dos anos 1920. Cadernos de História da Educação, v. 21, p. 1-18, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/65145/33594. Acesso em: 20 ago. 2023 DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-80

VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Pesquisa em História da Educação: acervos, arquivos e a utilização de fontes. Fronteiras: Journal of social, Technological and Environmental Science, v. 3, n. 3, p. 33-47, 2014. Disponível em: http://periodicos.unievangelica.edu.br/index.php/fronteiras/article/view/905/816. Acesso em 29 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2014v3i3.p33-47

VIDAL, Diana Gonçalves. “Educação doméstica” e Reforma da Instrução Pública do Distrito Federal. Cadernos de Pesquisa, n. 99, p. 30-35, 1996. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/783/795. Acesso em: 20 ago. 2023.

VIÑAO, Antonio. A história das disciplinas escolares. Revista Brasileira de História da Educação, v. 8, n. 3, p. 173-215, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5761/576161065001.pdf. Acesso em 30 ago. 2023.

XAVIER, Libânia Nassif. Fernando de Azevedo e o legado de uma geração. In: GARCIA, Walter Esteves (Org.). Educadores brasileiros do século XX. Brasília: Plano Editora, 2002, p. 117-140.

Published

2023-10-11

How to Cite

PIRES , R. L. “Artistic Subjects” in Primary Schools Programs (Brazil-Federal District, 1929). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11408, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11408. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11408. Acesso em: 21 nov. 2024.