Colégio Santa Clara: contributions to education in the municipality of Santarém – PA
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11407Keywords:
History of Education, Women's education, School InstitutionAbstract
This study seeks, from the historiography, to analyze aspects that were constituted as fundamental elements in the organization of the formative process of women and the contributions for the education in the city of Santarém -PA, the social conception of the woman and its access to the education, as well as the influence of the female education model proposed from the installation of Colégio Santa Clara, a Catholic confessional institution. The methodology consists of a bibliographical research and documental analysis. Dialectical historical materialism is used as a method of interpretation. From the preliminary data, it is concluded that the school institution under study was of great relevance for the development of education, as it provided opportunities for study, intellectual training and was a pioneer in the training of women for teaching in the western region of Pará.
Downloads
References
ARRUDA, Ana Lúcia Borba. Gestão da educação e políticas de valorização do magistério: a resposta do município de Panelas à questão. In: GOMES, Alfredo Macedo (org.). Políticas públicas e gestão da educação. Campinas: Mercado de Letras, 2011.
BARBOSA, Sara Rogéria Santos; SANTOS FILHO, Genivaldo Gonçalves dos. Política educacional pombalina: a reforma dos estudos menores e a mudança no método de ensinar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO: CIRCUITOS E FRONTEIRAS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá, 2013.
CANTO, Sidney Augusto Canto; MOURA, José Guilherme dos Santos. Memória do Poder Legislativo da cidade de Santarém. Santarém: Câmara Municipal de Santarém, 2022.
COLARES, Anselmo Alencar. A história da educação em Santarém: das origens ao fim do Regime Militar (1661-1985). Santarém: Instituto Cultural Boanerges Sena, 2005.
COLARES, Anselmo Alencar. História da educação na Amazônia. Questões de natureza teórico-metodológica: críticas e proposições. Revista Histedbr, Campinas, n. esp., p. 187-202, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i43e.8639960
DAMASCENO, Alberto; SANTOS, Emina; RESCHKE, Monika; PANTOJA, Suellem Martins. A mulher como professora primária: um desafio profissional na Primeira República. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 12, n. 24, p. 569-584, 2018. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v12i24.853
FERREIRA, Paula de Souza; XIMENES-ROCHA, Solange Helena; SOUZA, Maria de Fátima Matos de. Aspectos históricos da formação de professores primários em Santarém no século XX: o legado das escolas Álvaro Adolfo da Silveira, Santa Clara e São José. Revista Histedbr, Campinas, n. 62, p. 167-184, 2015. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v15i62.8640500
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HOEFLE, Scott William. Santarém, cidade portal de fronteiras históricas do Oeste do Pará. Revista Espaço Aberto, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 45-76, 2013. DOI: https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2013.2100
IPEA. Desafios do desenvolvimento: República Brasileira - 120 anos depois, o que comemorar?. Brasília, DF: Ipea, 2010.
LAGE, Ana Cristina Pereira. Dos conventos e recolhimentos para os colégios de freiras: as diferenças da educação feminina católica nos séculos XVIII e XIX. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 47-69, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698153698
MORMUL, Najla Mehanna; MACHADO, Maria Cristina Gomes. Rui Barbosa e a educação: os pareceres de 1882. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 277-294, 2013. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v12n1-2013-17
NOSELLA, Paolo; BUFFA, Ester. Instituições escolares: por que e como pesquisar. Cadernos de Pesquisa, Tuiuti, v. 3, p. 13-31, 2008.
PRADO, Douglas Silva do. Escolas Normais no Brasil no Período Imperial (1835-1889). Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2020.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2012.
SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. Pesquisa qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Contrapontos, Itajaí, v. 3, n. 3, p. 393-405, 2003.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012
SAVIANI, Dermeval. Instituições escolares: conceito, história, historiografia e práticas. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 4, p. 27-33, 2005.
TANURI, Leonor Maria Tanuri. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 61-88, 2000.
VIANNA, Claudia Pereira. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013. p. 159-180.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eli Conceição de Vasconcelos Tapajós Sousa, Anselmo Alencar Colares (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.