Colégio Santa Clara: contributions to education in the municipality of Santarém – PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11407

Keywords:

History of Education, Women's education, School Institution

Abstract

This study seeks, from the historiography, to analyze aspects that were constituted as fundamental elements in the organization of the formative process of women and the contributions for the education in the city of Santarém -PA, the social conception of the woman and its access to the education, as well as the influence of the female education model proposed from the installation of Colégio Santa Clara, a Catholic confessional institution. The methodology consists of a bibliographical research and documental analysis. Dialectical historical materialism is used as a method of interpretation. From the preliminary data, it is concluded that the school institution under study was of great relevance for the development of education, as it provided opportunities for study, intellectual training and was a pioneer in the training of women for teaching in the western region of Pará.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eli Conceição de Vasconcelos Tapajós Sousa, Instituto Esperança de Ensino Superior

Pedagoga, Mestre em Educação e Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFOPA). Membro dos grupos de pesquisa História, Sociedade e Educação no Brasil/HISTEDBR – UFOPA e Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO) – UECE.

Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará

Professor Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/Ufopa) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFOPA). Líder do grupo HISTEDBR - Ufopa. Bolsista Produtividade Cnpq.

References

ARRUDA, Ana Lúcia Borba. Gestão da educação e políticas de valorização do magistério: a resposta do município de Panelas à questão. In: GOMES, Alfredo Macedo (org.). Políticas públicas e gestão da educação. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

BARBOSA, Sara Rogéria Santos; SANTOS FILHO, Genivaldo Gonçalves dos. Política educacional pombalina: a reforma dos estudos menores e a mudança no método de ensinar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO: CIRCUITOS E FRONTEIRAS DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá, 2013.

CANTO, Sidney Augusto Canto; MOURA, José Guilherme dos Santos. Memória do Poder Legislativo da cidade de Santarém. Santarém: Câmara Municipal de Santarém, 2022.

COLARES, Anselmo Alencar. A história da educação em Santarém: das origens ao fim do Regime Militar (1661-1985). Santarém: Instituto Cultural Boanerges Sena, 2005.

COLARES, Anselmo Alencar. História da educação na Amazônia. Questões de natureza teórico-metodológica: críticas e proposições. Revista Histedbr, Campinas, n. esp., p. 187-202, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i43e.8639960

DAMASCENO, Alberto; SANTOS, Emina; RESCHKE, Monika; PANTOJA, Suellem Martins. A mulher como professora primária: um desafio profissional na Primeira República. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 12, n. 24, p. 569-584, 2018. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v12i24.853

FERREIRA, Paula de Souza; XIMENES-ROCHA, Solange Helena; SOUZA, Maria de Fátima Matos de. Aspectos históricos da formação de professores primários em Santarém no século XX: o legado das escolas Álvaro Adolfo da Silveira, Santa Clara e São José. Revista Histedbr, Campinas, n. 62, p. 167-184, 2015. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v15i62.8640500

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HOEFLE, Scott William. Santarém, cidade portal de fronteiras históricas do Oeste do Pará. Revista Espaço Aberto, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 45-76, 2013. DOI: https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2013.2100

IPEA. Desafios do desenvolvimento: República Brasileira - 120 anos depois, o que comemorar?. Brasília, DF: Ipea, 2010.

LAGE, Ana Cristina Pereira. Dos conventos e recolhimentos para os colégios de freiras: as diferenças da educação feminina católica nos séculos XVIII e XIX. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 47-69, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698153698

MORMUL, Najla Mehanna; MACHADO, Maria Cristina Gomes. Rui Barbosa e a educação: os pareceres de 1882. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 277-294, 2013. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v12n1-2013-17

NOSELLA, Paolo; BUFFA, Ester. Instituições escolares: por que e como pesquisar. Cadernos de Pesquisa, Tuiuti, v. 3, p. 13-31, 2008.

PRADO, Douglas Silva do. Escolas Normais no Brasil no Período Imperial (1835-1889). Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2020.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2012.

SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. Pesquisa qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Contrapontos, Itajaí, v. 3, n. 3, p. 393-405, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012

SAVIANI, Dermeval. Instituições escolares: conceito, história, historiografia e práticas. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 4, p. 27-33, 2005.

TANURI, Leonor Maria Tanuri. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p. 61-88, 2000.

VIANNA, Claudia Pereira. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013. p. 159-180.

Published

2023-10-11

How to Cite

SOUSA, E. C. de V. T.; COLARES, A. A. Colégio Santa Clara: contributions to education in the municipality of Santarém – PA. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11407, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11407. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11407. Acesso em: 21 nov. 2024.