Trajectories of pedagogical coordinators in the face of the continuing education of teachers in the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e11236

Keywords:

Pedagogical coordinator., Trajectory of action., Continuing education.

Abstract

This article presents reflections on the continuing education of teachers from the narrative of the trajectory of action of pedagogical coordinators from Ceará. The analysis aims to discuss how the formative trajectory of two pedagogical coordinators reverberated in their actions in the continuing education of teachers in the school. It is theoretically supported by the studies of Placco and Souza (2017), García (2013), Imbernón (2010), Alarcão (2011) and Vieira (2011); and, from the methodological point of view, it finds support in the qualitative research approach in the perspective postulated by Lüdke and André (1986), in the observance of the dialectical aspects and subjectivities of the subjects as proposed by Ghedin and Franco (2011), as well as in the narrative interview with two coordinators from Ceará who experienced the function in different periods, referenced in Passeggi (2011), Delory-Momberger (2012), and Falcão and Farias (2020). From the analysis of the narratives, it is concluded that the pedagogical coordinators play an important role in the formation of their peers in the school context, although this is a performance permeated by numerous difficulties. The praxis of these coordinators, as evidenced by the narratives examined, has woven ways of coping with the challenges encountered to account for their pedagogical activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida Alves da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Integrante do Grupo de Estudos Práticas Educativas Memórias e Oralidades. 

Francinalda Machado Stascxak, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Licenciada em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. Integrante do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/UECE). Professora efetiva da Rede Municipal de Fortaleza.

Iris Martins de Souza Castro, Secretaria Estadual de Educação do Ceará

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Letras pela mesma instituição. Professora efetiva da Rede Estadual de ensino (Ceará), atuando no ensino médio.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção questões da nossa época; v. 8).

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Professores do PED criam Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores. Psicologia da Educação. São Paulo, 35, 2012. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8459 Acesso em: dez. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: dez. 2020.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: dez. 2020.

CHRISTOV, L. H. da S.; LARA, R. de S. B. Especialização em coordenação pedagógica: uma experiência de formação de coordenadores. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.). O coordenador pedagógico e a legitimidade de sua atuação. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782012000300002 & script= sci_arttext & tlng=pt. Acesso em: dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

FALCÃO, G. M. B.; FARIAS, I. M. S. de. Identidade e formação docente: metamorfose de uma guerreira. Revista FAEEBA - Ed. e Contemp., Salvador, v. 29, n. 57, p. 175-189, jan./mar. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8278. Acesso em: dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n57.p175-189

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GARCÍA, C. M. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Artmed editora, 2010.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

PASSOS, L. F.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. O trabalho colaborativo, um campo de estudo. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.). O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. São Paulo: Edições Loyola, 2016.

PASSEGGI, M. da C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, 2016. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267. Acesso em: dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

PASSEGGI, M. da C.; SOUZA, E. C. de; VICENTINI, P. P. Entre a vida e a formação: Pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, n. 01, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017. Acesso em: dez. de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100017

PIERINI, A. S.; ARAGÃO, A. M. F. de. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.). O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

PLACCO, V. M. N. de S.; SOUZA, V. L. T. de. A constituição identitária de professores em contexto. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.). O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. São Paulo: Edições Loyola, 2016.

PLACCO, V. M. N. de S.; SOUZA, V. L. T. de. Um, nenhum e cem mil: a identidade do coordenador pedagógico e as relações de poder na escola. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.). O coordenador pedagógico e a legitimidade de sua atuação. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. de. SOUZA, V. L. T. de. O coordenador pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Relatório de pesquisa desenvolvido pela Fundação Carlos Chagas por encomenda da Fundação Victor Civita. São Paulo: FVC, 2011. Disponível em:

http://www.cefaprocuiaba.com.br/up/Pesquisa_FVC.pdf. Acesso em: nov. 2020.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2013 - (Coleção memória da educação).

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

VIEIRA, A. P. G. F. Formação dos gestores escolares no contexto das políticas de avaliação da aprendizagem. 2011. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2011.

VIEIRA, H. P.; THERRIEN, J.; CASTRO, F. M. F. M. Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica. Revista Educação em perspectiva, v. 8, n. 2, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6966. Acesso em: dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v8i2.881

Published

2023-09-20

How to Cite

COSTA, M. A. A. da; STASCXAK, F. M.; CASTRO, I. M. de S. Trajectories of pedagogical coordinators in the face of the continuing education of teachers in the school. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e11236, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11236. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11236. Acesso em: 21 nov. 2024.