Initial training of mathematics teachers: extending the training process beyond "connect the dots"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11102

Keywords:

Teacher Training, Supervised Internship, Child Education. , Mathematics Teaching.

Abstract

The aim of this work is to point out propositions about pedagogical practice based on studies developed in the discipline of Supervised Curricular Internship in early childhood education with mathematical concepts, in the face of the atypical scenario of the Covid-19 pandemic, which has devastated the world. The role attributed to education in this context is discussed and the indispensability of schools and teaching to the appropriation of knowledge developed by humanity and its essential role in the constitution of new generations is reaffirmed. The methodology consists of an intervention carried out with a class of children aged 3 to 4 years old at an Early Childhood Education Centre, based on the content of standardized and non-standardized measures of length, mass and capacity through teaching actions based on the Historical-Cultural Theory and the Teaching Guiding Activity, which aim to explore the content beyond "connect the dots".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Figueiredo Lacanallo-Arrais, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora no Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Paula Tamirys Moya, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora do Colegiado de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/Apucarana).

Edilson de Araújo dos Santos, Universidade de São Paulo (USP)

Pedagogo e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor na Faculdade de Educação (FAED) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

References

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. Centralidade do Estágio em cursos de Didática nas Licenciaturas: rupturas e ressignificações. In: ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. (Orgs.) Estágio Supervisionado na Formação Docente: educação básica e educação de jovens e adultos. São Paulo: Cortez, 2014.

ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EM REDE Revista de educação a Distância. Universidade Federal de Minas Gerais, v. 7, n. 1. p.257-275, 2020.

BRASIL. LEI Nº 14.040, DE 18 DE AGOSTO DE 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.040-de-18-de-agosto-de-2020-272981525. Acesso em: 22.mar.2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BROERING, A. de S. Quando a creche e a universidade se encontram: histórias de estágio. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 4 ed. Campinas: Papirus, p. 107-126, 2008.

CUNHA, L. F. F.; SOUZA S. A.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista com censo: estudos educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 27-37, 2020.

LEONTIEV, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L. V.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, p. 59-83, 2006.

LORENZATO, S. Educação infantil e percepção matemática. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

MCBRATNEY, S. Adivinha quanto eu te amo. 1ªed, São Paulo: Martins Fontes - WMF, 2018.

MOURA, M. O. et al. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Diálogo Educacional. Curitiba, v. 10, n. 29, jan./abr., p. 205-229, 2010.

PASQUALINI, J. C. A educação escolar da criança pequena na perspectiva histórico-cultural e histórico-crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. (Org.). Pedagogia histórico-critica: 30 anos. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

PIMENTA, S.G.; LIMA, M.S.L. Estágio e docência. 8ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. “Educação na Pandemia: a falácia do ‘ensino ́remoto”. Universidade e Sociedade, ANDES-SN - Ano XXXI, Nº 67, janeiro, p.36-49, 2021.

SAVIANI, D. Sentido da pedagogia e papel do pedagogo. Revista ANDE, São Paulo. nº 9, p.27-28, 1985.

SFORNI, M. S. F.; GALUCH, M. T. B. Conteúdos Escolares e Desenvolvimento Humano: Qual a unidade? Comunicações. Piracicaba, ano 13, p. 150-158, 2006.

Published

2024-05-27

How to Cite

LACANALLO-ARRAIS, L. F.; MOYA, P. T.; SANTOS, E. de A. dos. Initial training of mathematics teachers: extending the training process beyond "connect the dots". Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11102, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11102. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11102. Acesso em: 22 jul. 2024.