State Reform and Vocational Education in the 1990s: alignment of CEFET-RN to neoliberal impositions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11075

Keywords:

Vocational Education, Neoliberalism, Curriculum

Abstract

In the 1990s, the deepening of the neoliberal ideology in Brazil brought, as an effect, the Reform of the State and of Professional and Technological Education. In this article, we analyze the adherence of the curriculum of the Federal Center for Technological Education of Rio Grande do Norte (CEFET-RN) to the guidelines of the neoliberal project imposed by international organizations. The methodology consisted of documentary research having as sources the legislation produced at the time and the Curriculum Restructuring Project of CEFET-RN, created in 1999. It is concluded that the institution followed the determinations of the guidelines created by the Ministry of Education and the funding bodies of the Reform, such as the Professional Education Reform Program.

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Author Biographies

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Possui graduação em História (UFPB) e doutorado em Educação (UFRN). É professor titular do IFRN, Campus de Mossoró, e líder do Grupo de Estudos em Ensino e Práticas Educativas (GENPE/IFRN) É professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino (IFRN/UERN/UFERSA), do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado Profissional em Rede Nacional), Polo IFRN/Mossoró e do Programa de Pós-graduação em Educação (IFRN/Natal).

Ana Paula Marinho de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciada em Pedagogia (UERN), mestre em Ensino (UERN/IFRN/Ufersa), doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (IFRN/Natal). Bolsista da Capes.

Leonardo Leônidas de Brito, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutor em História Social pela Universidade Federal Fluminence. Pós Doutor em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFRN. Professor permanente do Departamento de História e do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (mestrado em rede) do Colégio Pedro II - RJ.

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Published

2024-05-20

How to Cite

SOUZA, F. das C. S.; LIMA, A. P. M. de; BRITO, L. L. de. State Reform and Vocational Education in the 1990s: alignment of CEFET-RN to neoliberal impositions. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11075, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11075. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11075. Acesso em: 30 jun. 2024.