Anti-racist pedagogical intervention in Quilombola School Education: a theoretical proposal for the teaching of Geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e11013

Keywords:

Anti-racist Pedagogical Intervention., Engaged Pedagogy. , Ethnomathematics. Geometry.

Abstract

This work aimed to build a theoretical proposal of anti-racist pedagogical intervention for communities of schools with a curriculum focused on Quilombola School Education. Based on Bell Hooks' Engaged Pedagogy and Ubiraran D'Ambrosio's Ethnomathematics as a theoretical framework, the proposal was organized into two cycles. In the first, the reflection was on the implications of the quilombola communities in the formation of the Brazilian people, as well as in the recognition and respect of the quilombola people as historical and cultural subjects that must be valued. In the second cycle, we present a proposal for continuing education for teachers who teach Mathematics with a focus on combating racism. Among the results, the proposal of five mathematical tasks that articulate Geometry and Anti-Racism stands out. It is concluded that this proposal will promote a reduction in racist attitudes and behaviors at school among the school community, in which diversity is an element of the constitution of the Brazilian people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Pereira da Costa, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Estudante do Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades pela UFOB. Licenciado em Ciências - Matemática pela UFCG, Licenciado em Pedagogia pela UNINASSAU; Tecnólogo em Automação Industrial pelo IFPB. Mestre e Doutor em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE. Professor na Universidade Federal do Oeste da Bahia.

References

ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019. 264p.

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade: feminismos plurais/ Carla Akotirene. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 152p.

BISPO, A. Colonização, quilombos: modos e significações. Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa – INCTI: Brasília, 2015. 150p.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 01 de dezembro de 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 7.716 de 05 de Janeiro de 1989. Lei que estabelece o código penal sobre crime de racismo. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm. Acesso em: 01 de dezembro de 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 01 de dezembro de 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 8, de 20 de novembro de 2012. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN82012.pdf?query=ensino%20m%C3%A9dio. Acesso em: 01 de dezembro de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 01 de dezembro de 2022.

CORRÊA, R. A. O racismo que se perpetua entre os muros das escolas do Brasil. Carta Campinas, Campinas, 03 de maio de 2018. Disponível em: <https://www.geledes.org.br/o-racismo-que-se-perpetua-entre-os-muros-das-escolas-do-brasil/?gclid=EAIaIQobChMI58OD7K3e6gIVlYWRCh3xjgu9EAAYAiAAEgKLz_D_BwE> Acesso em: 21 de julho de 2022.

D’AMBROSIO, U. O programa Etnomatemático: Uma síntese. Acta Scientía, v.10, n.1, p.6-17, 2008. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/74/66. Acesso em: 25 jun. 2023.

FARIAS, L. S.; PEREIRA, P. H. S. Racismo e Identidade Negra em Escolas Quilombolas do Município de Arapiraca. VI Congresso Sergipano de História, Aracaju, 2018. Anais [...] Aracaju, 2018. p. 1-11. Disponível em: http://www.encontro2018.se.anpuh.org/resources/anais/8/1541038096_ARQUIVO_1AtigoANPUHSE.pdf. Acesso em: 06 de jan. 2023.

FILME/SÉRIE: Quilombos da Bahia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gfGLly-P6HQ&t=1s

GOMES, N. L. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação. ANPED, n. 23, 2003, p. 77-89.

GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro, Nº. 92/93 (jan./jun.). 1988, p. 69-82. Disponível em: https://institutoodara.org.br/wp-content/uploads/2019/09/a-categoria-polc3adtico-cultural-de-amefricanidade-lelia-gonzales1.pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013. 283p.

LEITE, A. O. F. Princípios da gestão escolar democrática. 2012. Disponível em: <http://www.redentor.inf.br/arquivos/pos/publicacoes/04122012Acenilia%20de%20oliveira%20Felix%20Leite%20-%20TCC.pdf > Acesso em: 22 de julho de 2020.

MIRANDA, A. M. R. O racismo no ambiente escolar: Como enfrentar esse desafio? Porto das Letras, v. 02, p. 88-99, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/2477/892. Acesso em: 02 jun. 2022.

MOMBAÇA, J. Rumo à uma redistribuição desobediente de gênero e anticolonial da violência. São Paulo: Fundação Bienal (32a. Bienal de São Paulo – Incerteza Viva) e OIP – oficina imaginação política, p.1-20, 2017. Disponível em: http://imgs.fbsp.org.br/files/62cc76f73d2d77003436339c56954187.pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.

FARIAS, L. S.; PEREIRA, P. H. S. Racismo e Identidade Negra em Escolas Quilombolas do Município de Arapiraca. VI Congresso Sergipano de História, Aracaju, 2018. Anais [...] Aracaju, 2018. p. 1-11. Disponível em: http://www.encontro2018.se.anpuh.org/resources/anais/8/1541038096_ARQUIVO_1AtigoANPUHSE.pdf. Acesso em: 06 de jan. 2023.

MOURA, N. M. P.; ROCHA, K. L. S.; ROCHA, J. M. O combate ao preconceito: relato de uma atividade interdisciplinar nas séries iniciais. VI Seminário Nacional de Pesquisa em Educação, Santa Cruz do Sul, 2016. Anais [...] Santa Cruz do Sul, 2016. p. 1-2. Disponível em: https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sepedu/article/view/14805/3147. Acesso em: 22 de julho de 2022.

O TRIUNFO. Direção: Randa Haines. Produção de Murray Ord, Howard Burkons, Jordy Randall. Estados Unidos: TNT, 2006. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=9CEF0hYuVaA> Acesso em: 25 jun. 2023.

OYĚWÙMÍ, O. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero / Oyèrónkẹ́ Oyěwùmí; tradução Wanderson Flor do Nascimento. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021. 324p.

PLATAFORMA PCTV. Interseccionalidade LGBT+ "Na diversidade, construir Quilombos!" com Fah Moraes. [2021]. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=T_dQOT8kVBM&t=467s. Acesso em: 10 de dezembro de 2022.

PORFÍRIO, F. Racismo. Brasil Escola, 2020. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/racismo.htm. Acesso em: 21 de julho de 2020.

SANTOS, R. E.; CORRÊA, G. S.; SANTOS, R. C. Oficinas “racismo e educação”: experiências de atuação de uma pesquisa-ação na aplicação da lei 10.639/031. e-Mosaicos – Revista Multidisplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (Cap-UERJ), v.7, n.16, 2018, p. 125-140. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/viewFile/29424/28176. Acesso em: 02 jun. 2022.

Published

2024-04-01

How to Cite

COSTA, A. P. da. Anti-racist pedagogical intervention in Quilombola School Education: a theoretical proposal for the teaching of Geometry. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e11013, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e11013. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11013. Acesso em: 21 may. 2024.