The psychological impacts of bullying in the high school network on LGBT+ students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e10977

Keywords:

School., Violence., Gender., Sexuality.

Abstract

This article is a bibliographic research based on four authors that addresses the important theme of the psychological impact of bullying in the high school educational network, with a focus on LGBT+ students. Bullying can trigger a series of adverse psychological effects, including anxiety, depression, low self-esteem, social isolation, suicidal thoughts, and mental health issues. The hostile environment created by discrimination and harassment harms students' emotional well-being, compromising their academic performance. Education about the impact of bullying and the promotion of empathy are essential tools. It is crucial to create an inclusive and respectful school environment that LGBT+ students feel accepted and valued, reducing the risks of discrimination and harassment. This includes training and development for teachers and staff, inclusive policies, and involvement of the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wagner Grizorti, Unioeste / UDC

Graduado em Pedagogia pela Faculdade ANGLO UDC (2012). Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável PPGDRS pela UNIOESTE. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Integração Contemporânea da América Latina (PPG-ICAL) UNILA 2020. Professor no Centro Universitário UDC.

Marcia da Luz Leal, UNIOESTE

Licenciatura em LETRAS / ESPANHOL- Universidade Estadual do Oeste do Paraná- Unioeste, (1997). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável PPGDRS pela UNIOESTE. Mestre do curso de Pós-graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento (PPGPPD), Universidade Federal da Integração Latino-Americana – UNILA.

Thiago Benitez Melo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Licenciatura em Letras Português/Espanhol - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, (2010). Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e Fronteiras (PPGSCF) pela UNIOESTE. Mestre pelo Pós-graduação em Letras (PPGL) pela mesma universidade. Especialista em Cultura e Literatura e Metodologia de Ensino.

References

ABGLT - Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Programa Mundial para Educação em Direitos Humanos. Paris, 2017.

CALHAU, L. B. Bullying: O que você precisa saber. São Paulo: Impetus, 2005.

COLOVINI, C. E; COSTA, MARA R. N. O Fenômeno Bullying na Percepção dos Professores, 2007. Disponível em: https://docplayer.com.br/14657552-O-fenomeno-bullying-na-percepcao-dos-professores.html. Acesso em: 10 maio 2023.

FANTE, C. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. São Paulo: Verus, 2005.

FANTE, C; PEDRA, J. A. Bullying escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed, 2008.

GADOTTI, M. Escola cidadã. São Paulo: Cortez, 1995.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: ATLAS, 2002.

LIBÂNEO, J. C. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.

LOPES NETO, A. A. Bullying - comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, v. 81, n. 5, p. 164-172, 2005.

ROLIM, M. Bullying pesadelo na escola. São Paulo: Dom Quixote, 2010.

SOUZA, J. S.; ARAÚJO, R. Trabalho, Educação e Sociabilidade. Maringá: Práxis, 2010.

MOLINA, C.; ANTIQUINO, L. Sexo sentido, sexo vivido. Lisboa: Editorial Planeta, 2017.

GENERELO, J. Sem Complexos, guia jovem. Barcelona: Editorial Egales S. L., 2007.

Published

2024-02-24

How to Cite

GRIZORTI, W.; LEAL, M. da L.; MELO, T. B. The psychological impacts of bullying in the high school network on LGBT+ students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e10977, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e10977. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10977. Acesso em: 21 nov. 2024.