Inclusive Professional Education: Training Proposal for IFRN Scholarship Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e10959

Keywords:

Inclusive education, Accessibility, Professional Education, Comprehensive training, Educational Product

Abstract

This study aimed to evaluate the pedagogical contributions of a training course for scholarship students linked to institutional programs at the Apodi Campus of the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN), to improve the inclusive process for people with special educational needs (SEN). The aforementioned course, described by Lira and Amaral (2023), is inherent to the category of educational product. The methodological approach was configured as qualitative, of an applied nature, adopting pedagogical intervention as a method, based on Damiani et al (2013). We found that the course contributed to the dissemination of attitudinal knowledge by strengthening values that promoted critical reflection about the norms of social relations. We conclude that professional education, in its conception of comprehensive training, fulfills the dual function of preparing individuals with and without SEN for insertion into productive life and for building an inclusive society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordana Tavares de Lira, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Ciências Biológicas e em Pedagogia (UFRN), Especialista em Educação Inclusiva (IFRN) e em Neuropsicopedagogia (UFRN). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo ProfEPT (IFRN), atua como Técnica em Assuntos Educacionais no IFRN.

José Araújo Amaral, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e Mestre em Biotecnologia (ICB-USP/Instituto Butantan). Biólogo pelo IB/USP. Professor do IFRN, campus Mossoró. Professor do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação Profissional ProfEPT/IFRN-polo Mossoró e Especialização em Educação e Contemporaneidade (IFRN/Mossoró).

Fábio Alexandre Araújo dos Santos, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e Mestre em Educação. Pedagogo. Professor do IFRN. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional ProfEPT/IFRN.

References

BRASIL. Lei Nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 25 mai. 2023.

CARVALHO, Rosita Edler. Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação Inclusiva: com os pintos nos “is”. 9. ed. Porto Alegre: Mediação, 2018.

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. 11. ed. Porto Alegre: Mediação, 2019.

DAMIANI, Magda Floriana et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, 2013, 11. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em: 26 dez. 2023.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Conselho Superior. Resolução Nº 14/2017-CONSUP, de 23 de março de 2017. Aprova as normas regulamentadoras do Programa de Tutoria e Aprendizagem de Laboratório – TAL no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Natal: Conselho Superior, 2017.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Conselho Superior. Resolução Nº 34/2017-CONSUP, de 31 de julho de 2017. Aprova o Regulamento do Programa de Apoio à Formação Estudantil no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Natal: Conselho Superior, 2017.

LIRA, Jordana Tavares de; AMARAL, José Araújo. Curso de formação para estudantes bolsistas: um produto educacional voltado à diminuição das barreiras atitudinais na educação profissional. In: AMARAL, José Araújo; DANTAS, Aleksandre Saraiva; ALVES, Sandra Maria Campos. Produtos Educacionais: Socializando a Diversidade e os Processos de Elaboração no ProfEPT. 1. ed. Natal: Editora IFRN, 2023. p. 124-156. ISBN 978-85-8333-296-1. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/2417. Acesso em: 30 jun. 2023.

LISBOA, Rodrigues dos Santos. MENDES, Vera Lúcia Peixoto Santos. LIMA, Wandillson Alisson Silva. Implementação da Política de Atendimento às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas nos Institutos Federais Brasileiros. Revista de Políticas Públicas, São Luís v. 23, n. 2, p. 566-585, 2019. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/13074/7195. Acesso em: 12 dez. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org). Pesquisa Social. 23.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

PACHECO, Eliezer. Desvendando os Institutos Federais: Identidade e Objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n° 1, p. 4 – 22. 2020. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/575/437. Acesso em: 2 mai. 2020.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.

RAMOS, Marise, Possibilidades e desafio na organização do currículo integrado. IN.: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (orgs). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 8. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010.

Published

2024-02-22

How to Cite

LIRA, J. T. de; AMARAL, J. A.; SANTOS, F. A. A. dos. Inclusive Professional Education: Training Proposal for IFRN Scholarship Students. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e10959, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e10959. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10959. Acesso em: 21 nov. 2024.