Professional Education in the early twentieth century and the American influence on Brazilian industrial education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10878Keywords:
Professional Education, Industrialization, Industrial Education, AmericanismAbstract
This article is based on a bibliographic research in order to discuss the influence of Americanism in the constitution of Industrial Education, while the country was moving towards industrialization. Thus, we highlight some aspects that refer to the conjuncture of Professional Education at the beginning of the 20th century, as well as the relations that were established with industrialization and changes at the international level, inter alia, the foreign policy of the United States in Latin America and in Brazil, as a way of expanding and spreading the American Way of life ideology and the post-war context that resulted in the educational cooperation program between Brazil and the United States in the 1940s. From the literature review, we understand that the Commission Brazilian-American (CBAI), acted as the main ideological mechanism of Americanism, through the diffusion of methods and practices with regard to training for work within the scope of Industrial Education in Brazil.
Downloads
References
AMORIM, Mário Lopes. O surgimento da Comissão Brasileiro- americana de Educação Industrial (CBAI). Revista de História da Educação, Pelotas, n. 23, p. 149-171, Set/Dez 2007.
BORDIGNON, Talita Francieli. Revolução Burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961). 2018. Tese (Doutorado)-Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10370?show=full. Acesso em: 28 maio 2023.
CAMPOS, Isis de Freitas; MEDEIROS NETA, Olívia Morais. Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (CBAI): criação e atuação. In European Academic Research, v. III, Issue 4/ Jul 2020.
CIAVATTA, Maria. Trabalho docente e a produtividade: recuperando marcos fundadores. Educação, Santa Maria, V. 38, n.3, p. 495-506, Set./dez. 2013.
CUNHA, Luiz. Antônio. O ensino profissional na irradiação do industrialismo. 2. ed. Brasília: UNESP, 2005.
CUNHA, Luiz. Antônio. O Ensino Industrial - Manufatureiro no Brasil. Revista Brasileira de Educação. n.14, mai/jun/jul/ago, p. 89-193, 2000.
FALCÃO, Luciane Quintanilha; CUNHA, Luiz Antônio. Ideologia, política e educação: a CBAI (1946/1962). Revista Contemporânea de Educação, v. 4, n. 7, p. 149-176, 2009.
FONSECA, Celso Suckow. da. História do Ensino Industrial no Brasil. V. 1. Rio de Janeiro, RJ: ETN.1961.
MEDEIROS NETA, Olívia Morais de; CIAVATTA, Maria. Fontes para a Educação Profissional: Boletim da CBAI, João Pessoa: Editora Ideia, 2020.
PEDROSA, Geraldo José; Santos, Odair Glatson dos. Agentes do Ensino Industrial no Brasil (1920-30-40) e suas referências internacionais: Europeísmo e Americanismo. Cadernos de História da Educação. V.13, n.1- Jan./jun.2014.
PICHELI, Valdir. O IDORT enquanto proposta educacional no contexto de formação da hegemonia burguesa no Brasil (1930-1944). 1997. 143f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253330. Acesso em: 27 maio 2023.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil, Vozes, Rio de Janeiro, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cléia Maria Alves Alves, Luiz Antonio da Silva dos Santos, Andrezza Maria Batista do Nascimento Tavares, Fábio Alexandre Araújo dos Santos (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.