Professional Education in the early twentieth century and the American influence on Brazilian industrial education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10878

Keywords:

Professional Education, Industrialization, Industrial Education, Americanism

Abstract

This article is based on a bibliographic research in order to discuss the influence of Americanism in the constitution of Industrial Education, while the country was moving towards industrialization. Thus, we highlight some aspects that refer to the conjuncture of Professional Education at the beginning of the 20th century, as well as the relations that were established with industrialization and changes at the international level, inter alia, the foreign policy of the United States in Latin America and in Brazil, as a way of expanding and spreading the American Way of life ideology and the post-war context that resulted in the educational cooperation program between Brazil and the United States in the 1940s. From the literature review, we understand that the Commission Brazilian-American (CBAI), acted as the main ideological mechanism of Americanism, through the diffusion of methods and practices with regard to training for work within the scope of Industrial Education in Brazil.

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Author Biographies

Cléia Maria Alves Alves, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte

Tem Graduação em História (Licenciatura e Bacharelado), pela UFRN e Licenciatura em Pedagogia (Anhanguera). Mestra em Educação Profissional (ProfEPT). Professora de História pela Rede Estadual de Educação do Rio Grande do Norte.

Luiz Antonio da Silva dos Santos, Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte

Pedagogo pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA); Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP); Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (IFRN/UFERSA/UERN). Especialista em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância Programa de Pós Graduação (IFRN).

 

Andrezza Maria Batista do Nascimento Tavares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutora e Pós-doutora em Educação. Pedagoga e Jornalista. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Coordenadora Institucional do Programa Pibid/IFRN. Professora do PPGEP/IFRN.

Fábio Alexandre Araújo dos Santos , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutor e Mestre em Educação. Pedagogo. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Professor do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional - Profept/IFRN.

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Published

2023-10-25

How to Cite

ALVES, C. M. A.; SANTOS, L. A. da S. dos; TAVARES, A. M. B. do N.; SANTOS , F. A. A. dos. Professional Education in the early twentieth century and the American influence on Brazilian industrial education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10878, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10878. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10878. Acesso em: 4 jul. 2024.