Curricular integration of outreach in higher education: curricularized pedagogical dynamics
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e10784Keywords:
Curriculum, Outreach, Education, Pedagogical, University educationAbstract
The Principle of Inseparability between Teaching, Research, and Extension, as expressed in the Federal Constitution, is a guideline for the functioning of Higher Education Institutions (HEIs). However, Extension still needs to advance administratively and academically within educational institutions, whether due to difficulties in securing a place in their administrative structures or the fragile position it finds in various academic trajectories. In the context of this debate about the need to value Extension in HEIs, as well as the necessary connection of Institutions with society, the National Education Plan (NEP) has provided for the mandatory integration of extension actions in the curriculum of undergraduate courses. Therefore, this study aims to present a pedagogical dynamic of curricularization of extension in higher education that enables the development of interactivity, connectivity, and interdependence among all cultural phenomena, being understood and presented as a permanent dialogue with the world of work.
Downloads
References
ARAUJO, Edilene Rodrigues.; JUCÁ, Silveira; DA SILVA, Sandro Cesar, ALMEIDA, Solonildo. Extensão na Educação Profissional: caracterização das ações de um Instituto Federal de Educação. Research, Society and Development, v. 8, n. 10, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560662201017. Acesso em: 23 jun. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 maio 2022.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em 13 maio 2022;
BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 13 maio 2022.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 de dezembro de 2008, Seção 1.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 1, de 29 de dezembro de 2020. Dispõe sobre prazo de implantação das novas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) durante a calamidade pública provocada pela pandemia da COVID-19. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/ces-n-1-de-29-de-dezembro-de-2020-296893578. Acesso em 13 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da Lei nº. 13.005/2014 que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 13 maio 2022.
CONIF. Diretrizes para a Curricularização da Extensão na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2020.
CUNICO, Letícia.; SPESSATTO, Marizete Bortolanza. A curricularização da extensão: análise de uma experiência no curso superior de tecnologia em Design de Moda. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, [s.l.], v. 9, n. 19, p. 282-300, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/14671 . Acesso em 17/06/2022.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 93 p.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê?. Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 13 maio 2022.
GONÇALVES, Nadia Gaiofatto. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229-1256, set, 2015.
OLIVEIRA, Carla Viviane Novais Cabral; TOSTA, Marielce de Cássia Ribeiro; FREITAS, Rodrigo Randow de. Curricularização da extensão universitária: uma análise bibliométrica. Brazilian journal of production engineering, [s.l.], v. 6, n. 2, p. 114–127, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/30835. Acesso em: 17 maio 2022.
PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, Belo Horizonte,v. 1, n. 1, p. 05-23, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18930. Acesso em: 23 jun. 2022.
RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes; MENDES, Fabiano Francisco de Freitas; SILVA, Etevaldo Almeida Curricularização da extensão em prol de uma universidade socialmente referenciada. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 14, n. 3, p. 334-342, 2018.
SILVA, Katia Curado; KOCHHANN, Andréa. Tessituras entre concepções, curricularização e avaliação da extensão universitária na formação do estudante. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 25, n. 3, p. 703-725, 30 ago. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marisa Daniella Oliveira Garcia, Sonia Cristina Ferreira Maia (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.