Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e10760Keywords:
Teaching practice. , Science education. , Technology.Abstract
This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution.
Downloads
References
BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio.; Documento Final. Brasília, DF: MEC, 2010.
BUENO, Lígia et al. O ensino de química por meio de atividades experimentais: a realidade do ensino nas escolas. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, p. 34, 2008.
Demo, P. Educação Científica: desafios e perspectivas. Téc. Senac: a R. Educ. Prof., Rio de Janeiro, v. 36, n.1, p. 15-25, jan./abr. 2010.
FONSECA, R. C. V. da. Metodologia do trabalho científico / Regina Célia Veiga da Fonseca. - 1. ed., rev. - Curitiba, PR: IESDE Brasil, 2012.
LIMA, Francisco Karisson Chagas; SILVA, Josefa Lúcia Morais. A percepção de um grupo de alunos sobre o contexto da educação remota. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 4, p. e47088-e47088, 2022.
LIMA, Francisco Karisson Chagas; DE SOUSA MOURA, Francisco Nunes; DA SILVA, Wanderson Diogo Andrade. A iniciação à docência na formação de professores de Química: um olhar sobre o PIBID a partir de alunos bolsistas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e314046-e314046, 2021.
NASÁRIO, R. G. Análise acerca do enfoque de ciência, tecnologia, sociedade e ambiente na base nacional comum curricular. Jaraguá do Sul - SC. 2018.
SIPAVICIUS, B. K. de A.; SILVA SESSA, P. A Base Nacional Comum Curricular e a área de Ciências da Natureza: tecendo relações e críticas. Atas de Ciências da Saúde, São Paulo, v. 7, p. 3, jun. 2019.
SOUZA, Samir Cristino; DOURADO, Luís Gonzaga Pereira. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Karisson Chagas Lima, Josefa Lúcia Morais Silva , Gerardo Xavier de Lima Junior (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.