Social representations of professional education teachers

state of knowledge in brazilian postgraduate studies in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10618

Keywords:

Social representations, Professional education, Teaching, Teachers

Abstract

This article is the result of an investigation of state of knowledge which had the scope to map master's and doctorate research, in the field of education, about social representations from teachers of the modality of professional education. Therefore, we shelter in the methodological path of the state of knowledge. (MOROSINI; FERNANDES, 2014; MOROSINI, 2015). The survey elected the Brazilian Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) and took as corpus the thesis and dissertations analysis from postgraduate programs in education in Brazil. After the application of inclusion and exclusion criteria, five works were selected to be analyzed in greater depth. The results reveal that there are few thesis and dissertations works in the area of professional education studies which adopts as a theoretical contribution the Theory of Social Representations (TSR) proposed by Serge Moscovici (1961), especially with regard to teaching in the modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Soares Almeida, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Avançado Natal Zona Leste. Licenciada em Pedagogia (UFPA). Mestra em Educação (PPGED/UFRN). Especialista em Educação Profissional (IFRN). Doutoranda em Educação (PPGED/UFRN).

Erika dos Reis Gusmão Andrade, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Titular do Departamento de Fundamentos e Políticas Educacionais do Centro de Educação. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN, na Linha de Pesquisa Educação, Práticas Pedagógicas e Currículo.

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 18-43, 2008. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/ML/article/download/1169/1181>. Acesso em: 10 jan. 2022.

ANDRADE, Erika dos Reis Gusmão. Palestra - Teoria das Representações Sociais. YouTube, 26 out. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=dSucZXDTuWk&t=594s>. Acesso em: 15 jan. 2022.

BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/>. Acesso em: 10 jan. 2023.

FREIRE, Madele Maria Barros de Oliveira. Representações sociais de professores do Ensino Técnico Integrado ao Médio do IFPB sobre formação docente. 2019. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/27141>. Acesso em: 10 jan. 2023.

GILLY, Michel. As representações sociais no campo da educação. In: JODELET, Denise (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

JARDIM, Anna Carolina Salgado. Representações sociais de professores e gestores sobre “ser professor” no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. 2018. 279 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: <https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/21351>. Acesso em: 10 jan. 2023.

JODELET, Denise. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001. p. 17-44.

MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 154–164, 2014. DOI: 10.15448/2179-8435.2014.2.18875. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/18875>. Acesso em: 5 dez. 2022.

MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, [S. l.], v. 40, n. 1, p. 101–116, 2014. DOI: 10.5902/1984644415822. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822>. Acesso em: 5 dez. 2022.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

PEREIRA, Andréa Ferreira Garcia. Representações sociais de professores da educação profissional sobre a identidade docente. 2012. 244 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Formação) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2012. Disponível em: <https://tede.unisantos.br/handle/tede/201>. Acesso em: 10 jan. 2023.

SOUZA, Anna Katyanne Arruda Silva e. Representações sociais de professores da educação profissional em saúde sobre o ser professor. 2018. 255f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/25679>. Acesso em: 10 jan. 2023.

SOUZA, Anna Katyanne Arruda Silva e. Representações sociais e a constituição identitária docente na educação profissional em saúde. 2022. 266f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47218>. Acesso em: 10 jan. 2023.

Published

2023-11-17

How to Cite

ALMEIDA, L. S.; ANDRADE, E. dos R. G. Social representations of professional education teachers: state of knowledge in brazilian postgraduate studies in education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10618, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10618. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10618. Acesso em: 22 jul. 2024.