Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510535

Keywords:

Youth protagonism, New High School, Policy cycle

Abstract

The article aimed to identify how youth protagonism has been referenced in the official texts of the New Middle School policy, as well as to understand the contribution of this protagonism to secondary education. The methodology used is of a qualitative nature and, for data construction, bibliographical and documentary research was used, in addition to a structured quiz. In the theoretical framework, Lopes (2013) was used to deal with post-structuralism, while the curriculum was seen in Lopes and Macedo (2011). With Ball (1992) and Mainardes (2006) the policy cycle was presented. The final considerations point out that the reference to youth protagonism in official texts is aimed at understanding young people as subjects with rights, capable of making decisions and acting in spheres such as work.

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Author Biographies

Fernanda Sheila Medeiros da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestranda em Ensino no Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO/UERN/UFERSA/IFRN). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Contexto e Educação - CONTEXTO (UERN/CNPq). Integrante da equipe editorial da Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar (RECEI). Bolsista de Apoio Técnico em Extensão no País (ATP-A/CNPq).

Jean Mac Cole Tavares Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Pós-doutorado em educação (UERJ). Doutor em Educação (UFPB). Professor na Faculdade de Educação na UERN e no Programa de Pós-Graduação em Ensino - POSENSINO (associação ampla entre UERN/UFERSA/IFRN). Lider do Grupo de Pesquisa Contexto e Educação (UERN/CNPq).

Maria Kelia da Silva, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC. Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino – POSENSINO - UERN/UFERSA/IFRN. Graduada em pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Bolsista FUNCAP.

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Published

2023-04-20

How to Cite

SILVA, F. S. M. da; SANTOS, J. M. C. T.; SILVA, M. K. da. Youth protagonism in the policy of the New Secondary Education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510535, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510535. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10535. Acesso em: 18 may. 2024.