Didactic perspective to assist in strengthening the indigenous identity of the Mendonça Potiguara people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510464

Keywords:

Criterion for demarcating indigenous, Socio-scientific issue, Ethnic-Racial Relation, Indigenous Fable

Abstract

The objective was to report the contributions of a teaching sequence that discussed the implications criterion for demarcating indigenous lands, which contributed to the elaboration of indigenous fables, in order to describe how this literature can help strengthen the ethnic identity of the Mendonça Potiguara people. The teaching sequence was developed in 2021, with approximately 150 students from the Escola Estadual Indígena de Ensino Fundamental e Médio Professor Francisco Silva do Nascimento. The methodological approach of socioscientific issues was adopted for the treatment of the implications of the criterion for demarcating indigenous, under the perspective of the Three Pedagogical Moments. The students were divided into five groups and had to plan and make up an indigenous fable, each one. The fables produced were written in two versions, one in Portuguese and another version translated into the mother tongue (Ancient Tupi).

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Author Biographies

Aleson da Silva Fonseca, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutorando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente (UFRN) – 2021. Especializações em Gestão Ambiental / Educação Ambiental e Geografia do Semiárido, ambas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN (2018-2021, respectivamente). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) – 2017.

Paulo Brilhante da Silva, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Especialista em Ensino de Espanhol pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) – 2018, Especialista em Literatura e Ensino Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) – 2019. Graduado em Letras Língua Espanhola e Literaturas Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) – 2015.

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Published

2023-05-10

How to Cite

FONSECA, A. da S.; SILVA, P. B. da. Didactic perspective to assist in strengthening the indigenous identity of the Mendonça Potiguara people. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510464, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510464. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10464. Acesso em: 22 jul. 2024.