BNCC and teaching performance: a policy on the scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510457

Keywords:

Curriculum policies, BNCC, Policy Cycle

Abstract

This article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Araújo Xavier da Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mestranda em Educação pela mesma Universidade. Especialista em Psicopedagogia pela Universidade do Vale do Acaraú. Professora da Rede Municipal de Ensino de Mossoró/RN.

Meyre-Ester Barbosa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Graduada em Pedagogia e Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente ambos pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) . Professora Adjunta da UERN vinculada ao curso de Pedagogia da Faculdade de Educação, Mossoró/RN

References

BALL, Stephen. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, 2001.

BALL, Stephen; MAINARDES, Jefferson. Introdução. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011, p. 11-18.

BALL, Stephen. Educação global S.A: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora da UEPG, 2014.

BALL, Stephen; MAGUIRE, Meg.; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Trad. Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 08. mai. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018 Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 jul. 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://belt.al.ce.gov.br/index.php/constituicao-federal/constituicao-federal-em-pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 05 mai. 2022.

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Formação de professores em tempos de BNCC: um olhar a partir do campo do currículo. Formação em movimento – Revista da ANFOPE, v.2, n.4, p. 380-394, jul./dez. 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/view/611/897. Acesso em 21 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.38117/2675-181X.formov2020.v2i2n4.380-394

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. O que se disputa na/com a base nacional comum curricular? Rev. Espaço do currículo, João Pessoa, v.14, n.1, p. 1-11, jan/abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/57084. Acesso em: 20 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57084

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares continuidade ou mudança de rumos? Rev. Bras. Educ, Rio de Janeiro, n. 26. p. 109-118, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bjF9YRPZJWWyGJFF9xsZprC/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 15 set. 2022 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000200009

LOPES, Alice Casimiro. Quem defende os PCN para o ensino médio? In: LOPES, A.C.; MACEDO, E. (org.). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez, 2006.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, nº 39, 2013, 7-23. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf. Acesso em 05 ago. 2022

LOPES. Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES. Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 445-466, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4581/4179. Acesso em 05 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4581

MACEDO, Elizabeth. “A base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, Márcia Angela; DOURADO, Luiz Fernandes (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014 - 2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.

MACEDO, Elizabeth Fernandes. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 39-58, 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.967

MAINARDES. Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise das políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

MAINARDES, Jefferson. Reinterpretando os Ciclos de Aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2007.

MAINARDES, Jefferson. Entrevista com o Professor Stephen J. Ball. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 3, n. 2, p. 161-171, 2015. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/432. Acesso em: 7 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2015.v3.432

MAINARDES, Jefferson; FERREIRA, Márcia dos Santos; TELLO, César. Análise de políticas fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo, Cortez, 2011.

Published

2023-06-12

How to Cite

COSTA, E. A. X. da; OLIVEIRA, M.-E. B. de. BNCC and teaching performance: a policy on the scene. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510457, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510457. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457. Acesso em: 21 nov. 2024.