BNCC and teaching performance: a policy on the scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510457

Keywords:

Curriculum policies, BNCC, Policy Cycle

Abstract

This article comprises part of a master's research in development, which investigates the performance of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the schools of the Municipal Education Network of Mossoró/RN. It seeks to understand how this policy is interpreted and translated by teachers, questioning the possibility of homogenizing the curriculum, given the unpredictability of the “school floor”, considering that other meanings and demands are being reconfigured in the multiple scenarios. The research is characterized as qualitative and assumes the Policy Cycle articulated with the Theory of Action, for data analysis and interpretation. The initial results make it possible to infer that policies are interpreted in a unique way in different school institutions and that they result in new meanings in the context of practice, where other disputes for hegemony come into scene.

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Author Biographies

Eliane Araújo Xavier da Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mestranda em Educação pela mesma Universidade. Especialista em Psicopedagogia pela Universidade do Vale do Acaraú. Professora da Rede Municipal de Ensino de Mossoró/RN.

Meyre-Ester Barbosa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Graduada em Pedagogia e Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente ambos pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) . Professora Adjunta da UERN vinculada ao curso de Pedagogia da Faculdade de Educação, Mossoró/RN

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Published

2023-06-12

How to Cite

COSTA, E. A. X. da; OLIVEIRA, M.-E. B. de. BNCC and teaching performance: a policy on the scene. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510457, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510457. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10457. Acesso em: 6 jul. 2024.