Polytechnic education in Brazil expressed in Professional Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510428

Keywords:

Professional education, The double aspect of work, Polytechnic, Unilateral training

Abstract

the Soviet Union revolution, in its positive and negative points, in parallel with the reality of Secondary Education Integrated into Brazilian Professional Education. It is a bibliographical research, with the dialectical method and has as a theoretical contribution the thought of Marx, Pistrak, and other authors who are based on Marxian theory. We found that the double aspect of work in capitalism leads to the double aspects of education and the concept of politeness. In its negative aspect, this education perpetuates class division when it occurs to serve the interests of capital. In its positive aspect, it proposes overcoming unilateral formation along the lines of capital. We conclude that what has been pulverized in Professional Education in Brazil is polyvalence - the subject must be able to apply new technologies to meet the quality of production and perform different tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Lima Azevedo, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará, bolsista FUNCAP. 

Fátima Maria Nobre Lopes, Universidade Federal do Ceará

Professora e Membro Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará.

Adauto Lopes da Silva Filho, Universidade Federal do Ceará

Professor e Membro Permanente Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará.

References

BRASIL. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o parágrafo 2º do art. 36 e os art. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 18 abr. 1997.

BRASIL. Decreto nº 5.154, de 23 de julho 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 24 jul. 2004.

BRASIL. Decreto nº 6.302, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 13 dez. 2007c.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação— PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF, 2013.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 fev. 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773

CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos?. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, jan./abr. 2014.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. N. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral dos trabalhadores. In: COSTA, Hélio da; CONCEIÇÃO, Martinho da (Org.). Educação integral e sistema de reconhecimento e certificação educacional e profissional. São Paulo: CUT, 2005. v. 1. p. 19-62.

KUENZER, A. Z. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luiz; LOMBARDI, José Claudinei (Org.). L9394.htm>. Acesso em: 14 nov. 2016.

MACHADO, L. R. S. Politecnia, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez, 1989. Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 77-96.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1989.

LOPES, Fátima Maria Nobre. As duas faces do trabalho: constituição e negação do homem. Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, nº 85 - maio/ago. 2021. p. 44 a 57. http://www.periodicos.ufc.br/educacaoemdebate/article/view/72464 DOI: https://doi.org/10.24882/eemd.v43i85.72464

PISTRAK, M. M. Ensaios sobre a escola politécnica. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

RAMOS, Marize. Concepção do ensino médio integrado. Natal, 2007.

SAVIANI, D. O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, p. 131-152, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462003000100010

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-165, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luiz; LOMBARDI, José Claudinei (Org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 77-96.

Published

2023-05-29

How to Cite

AZEVEDO, A. P. L.; LOPES, F. M. N.; SILVA FILHO, A. L. da. Polytechnic education in Brazil expressed in Professional Education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510428, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510428. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10428. Acesso em: 21 nov. 2024.