Didactic sequence on mutations: proposal for the study of genetics in High School
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510425Keywords:
Mutation, Genetics, Following TeachingAbstract
Genetics is one of the central themes of Biology and the understanding of its concepts is essential for the critical analysis of everyday situations. Within this large area of knowledge, understanding what mutations are is of significant importance when approaching this content in high school. Understanding how mutations occur, as well as their implications, is fundamental to understanding evolutionary processes. In this sense, the present study aimed to work on the content of mutations through didactic sequences with the active participation of first grade high school students. The didactic sequence was developed in five fifty-minute classes with the participation of 38 students. It was observed that the strategies used facilitated the understanding of the concepts of the topic addressed, as well as stimulated the participation and engagement of students in the proposed activities.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Psicologia cognitiva: um ponto de vista cognitivo. México: Ediciones Asas, 1989.
BOROCHOVICIUS, E.; TORTELLA J. C. B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas. Educativas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/QQXPb5SbP54VJtpmvThLBTc/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 30 Set 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000200002
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CACHAPUZ, A. et al. (orgs.). A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CAMPOS, M. C. C.; NIGRO, R. G. Didática de ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 1999.
DUARTE, R. Cinema & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
LÓPEZ, D.; PIERA, V.; KLAINER, R. Diálogos com crianças e jovens: construindo projetos educativos em e para os direitos humanos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
NOVAK, J. D. Aprendiendo a aprender. Barcelona: Marínez Roca, 1988.
POZO, J. I. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SOUZA, S. C. de; DOURADO, L. Aprendizagem baseada em problemas (abp): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Holos, [s. l.], v. 5, p. 182– 200, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2880. Acesso em: 30 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880
VIDRIK, E. C. F., ALMEIDA W. N. C., MALHEIRO, J. M. da S. As contribuições de uma sequência didática com enfoque investigativo para o ensino de química. Experiências em Ensino de Ciências. v.15, n.1, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisca Érica da Silva Maia, Andreza Gama de Menezes Cardoso, Maria da Conceição Vieira de Almeida Menezes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.