Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510422

Keywords:

Astronomy, Mathematics Education, Interdisciplinary, Geography Teaching

Abstract

This paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Loiola de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Aluna do mestrado acadêmico no programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO- UERN/UFERSA/IFRN) na área de atuação em educação matemática. Cursando licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte.

Débora Dantas Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Aluna do mestrado acadêmico no Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO- UERN/UFERSA/IFRN), graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado Rio Grande do Norte - UERN (2021), Pós-Graduanda em Formação de Docentes: Educação Infantil, Alfabetização e Educação Especial pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante - FAVENI. 

Marcelo Bezerra de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2010), mestre (2012) e doutor (2017) em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp, câmpus de Rio Claro).  É professor adjunto do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), do Programa de Pós-Graduação​ em Ensino (POSENSINO - UERN/UFERSA/IFRN) e membro do Grupo de Pesquisa “História Oral e Educação Matemática”.

Rafaela Correia Rodrigues, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Aluna do mestrado acadêmico no Programa de Pós-Graduação em Administração, graduada em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e cursa Engenharia de Produção pela UFERSA.

References

BERTOLDI, A. Alfabetização científica versus letramento científico: um problema de denominação ou uma diferença conceitual? Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. e250036, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/275/27563097040/html/. Acesso em: 05 Nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250036

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 07 nov.2022.

BOCZKO, R. Conceitos de Astronomia, São Paulo: Blücher, 1984.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista brasileira de educação, p. 89-100, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/. Acesso em: 08 Jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

CÓRDOVA; F. P.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Org: ENGEL, Tatiana Gerhardt; SILVEIRA, Denise Tolfo. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 1ª ed, Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. In: O que é interdisciplinaridade, São Paulo: Cortez Editora, 2008, p. 21-32.

FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: Um Projeto em Parceria. São Paulo: Loyola, 1991.

FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2016 - (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996

Geogebra. Geogebra Classic. 2022. Disponível em: https://www.geogebra.org/classic?lang=en. Acesso em: 07 Nov. 2022.

HAZEN, Robert M.; TREFIL, James. Science matters: Achieving scientific literacy. New York: Anchor, 2009.

HONORATO, A. Guia Didático de Astronomia: introdução aos conceitos relacionados ao Sol e a Terra. Produto Educacional da Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2801/2/CT_PPGFCET_M_Honorato%2C Angel_2017_1.pdf. Acesso em: 01 Ago. 2022.

JOSÉ, M. A. M. Interdisciplinaridade: as disciplinas e a interdisciplinaridade brasileira. In: O que é interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez Editora, 2008.

SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista brasileira de educação, v. 12, p. 474-492, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/. Acesso em: 05 Set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300007

SASSERON, L. H; CARVALHO, A. M. P. ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA. Investigações em Ensino de Ciências, p. 19, 2011. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002257551. Acesso em: 07 Nov. 2022.

SILVA, M. A. V. Meteorologia e climatologia. Recife: Versão Digital 2, 2006. Disponível em: https://icat.ufal.br/laboratorio/clima/data/uploads/pdf/METEOROLOGIA_E_CLIMATOLOGIA_VD2_Mar_2006.pdf. Acesso em: 20 Set. 2022

TRINDADE, D. F. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: O que é interdisciplinaridade, São Paulo: Cortez Editora, 2008, p. 71-90.

Published

2023-04-28

How to Cite

MORAIS, S. L. de; SILVA, D. D.; MORAIS, M. B. de; RODRIGUES, R. C. Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510422, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510422. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422. Acesso em: 22 jul. 2024.