Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510422Keywords:
Astronomy, Mathematics Education, Interdisciplinary, Geography TeachingAbstract
This paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning.
Downloads
References
BERTOLDI, A. Alfabetização científica versus letramento científico: um problema de denominação ou uma diferença conceitual? Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. e250036, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/275/27563097040/html/. Acesso em: 05 Nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250036
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 07 nov.2022.
BOCZKO, R. Conceitos de Astronomia, São Paulo: Blücher, 1984.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista brasileira de educação, p. 89-100, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/. Acesso em: 08 Jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
CÓRDOVA; F. P.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Org: ENGEL, Tatiana Gerhardt; SILVEIRA, Denise Tolfo. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 1ª ed, Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. In: O que é interdisciplinaridade, São Paulo: Cortez Editora, 2008, p. 21-32.
FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: Um Projeto em Parceria. São Paulo: Loyola, 1991.
FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2016 - (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996
Geogebra. Geogebra Classic. 2022. Disponível em: https://www.geogebra.org/classic?lang=en. Acesso em: 07 Nov. 2022.
HAZEN, Robert M.; TREFIL, James. Science matters: Achieving scientific literacy. New York: Anchor, 2009.
HONORATO, A. Guia Didático de Astronomia: introdução aos conceitos relacionados ao Sol e a Terra. Produto Educacional da Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2801/2/CT_PPGFCET_M_Honorato%2C Angel_2017_1.pdf. Acesso em: 01 Ago. 2022.
JOSÉ, M. A. M. Interdisciplinaridade: as disciplinas e a interdisciplinaridade brasileira. In: O que é interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez Editora, 2008.
SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista brasileira de educação, v. 12, p. 474-492, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/C58ZMt5JwnNGr5dMkrDDPTN/. Acesso em: 05 Set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000300007
SASSERON, L. H; CARVALHO, A. M. P. ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA. Investigações em Ensino de Ciências, p. 19, 2011. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002257551. Acesso em: 07 Nov. 2022.
SILVA, M. A. V. Meteorologia e climatologia. Recife: Versão Digital 2, 2006. Disponível em: https://icat.ufal.br/laboratorio/clima/data/uploads/pdf/METEOROLOGIA_E_CLIMATOLOGIA_VD2_Mar_2006.pdf. Acesso em: 20 Set. 2022
TRINDADE, D. F. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: O que é interdisciplinaridade, São Paulo: Cortez Editora, 2008, p. 71-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sabrina Loiola de Morais, Débora Dantas Silva, Marcelo Bezerra de Morais, Rafaela Correia Rodrigues (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.