Pedagogical Residence Program: from literature review to public school experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510172

Keywords:

Pedagogical Residence, Teacher training, College education, Literature review

Abstract

The objective of this work is to analyze the favorable and unfavorable aspects regarding the Pedagogical Residency Program (PRP) in scientific production, added to the authors' experiences as residents of the program in public schools. Qualitative in nature, the research is characterized as a literature review. From the perspective of favorable evaluation, it was noticed that the PRP provided the training and improvement of new teachers and the strengthening of ties between universities and public schools. In contrast, criticisms suggest that the PRP takes a pragmatic view of teacher education; it lacks understanding of teacher training in its entirety; and greater articulation with the demands of the community. In view of the critical analysis of the studies, it is noted that the proposals brought in the PRP are relevant for initial training, however, some points of this program must be reviewed, to enable critical teachers training in its entirety.

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Author Biographies

Bruno Macedo Souza, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Professor efetivo na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Pós-graduado em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG. Graduado em licenciatura em Educação Física, pela Universidade Federal de Viçosa, tendo experiência na área de ensino com o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID e no Programa Residência Pedagógica. Fez parte do Grupo de Estudos em Desenvolvimento e Aprendizagem Motora - GEDAM/UFMG.

Kalinca Pena Gomes, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Graduada em licenciatura em Educação Física, pela Universidade Federal de Viçosa campus Florestal, tendo experiência na área de ensino com o Programa Residência Pedagógica. Atualmente é docente efetiva na rede estadual de Minas Gerais.

Anderson Gonçalves Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor da área de Fundamentos, Política e Gestão da Educação do Instituto Federal do Ceará (IFCE). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2023-08-29

How to Cite

SOUZA, B. M.; GOMES, K. P.; COSTA, A. G. Pedagogical Residence Program: from literature review to public school experiences. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510172, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510172. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10172. Acesso em: 22 jul. 2024.