Pedagogical Residence Program: from literature review to public school experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510172

Keywords:

Pedagogical Residence, Teacher training, College education, Literature review

Abstract

The objective of this work is to analyze the favorable and unfavorable aspects regarding the Pedagogical Residency Program (PRP) in scientific production, added to the authors' experiences as residents of the program in public schools. Qualitative in nature, the research is characterized as a literature review. From the perspective of favorable evaluation, it was noticed that the PRP provided the training and improvement of new teachers and the strengthening of ties between universities and public schools. In contrast, criticisms suggest that the PRP takes a pragmatic view of teacher education; it lacks understanding of teacher training in its entirety; and greater articulation with the demands of the community. In view of the critical analysis of the studies, it is noted that the proposals brought in the PRP are relevant for initial training, however, some points of this program must be reviewed, to enable critical teachers training in its entirety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Macedo Souza, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Professor efetivo na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Pós-graduado em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG. Graduado em licenciatura em Educação Física, pela Universidade Federal de Viçosa, tendo experiência na área de ensino com o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID e no Programa Residência Pedagógica. Fez parte do Grupo de Estudos em Desenvolvimento e Aprendizagem Motora - GEDAM/UFMG.

Kalinca Pena Gomes, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Graduada em licenciatura em Educação Física, pela Universidade Federal de Viçosa campus Florestal, tendo experiência na área de ensino com o Programa Residência Pedagógica. Atualmente é docente efetiva na rede estadual de Minas Gerais.

Anderson Gonçalves Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor da área de Fundamentos, Política e Gestão da Educação do Instituto Federal do Ceará (IFCE). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

ALVES, Taynah Nery; CARDOSO, Gutemberg da Silva; SILVA, Ivanderson Pereira da. Projetos com interfaces da Web 2.0 no Programa de Residência Pedagógica de Física da Universidade Federal de Alagoas. Revista EDaPECI, São Cristóvão (SE), v.20. n.2, p.58-67, mai./ago., 2020. DOI: http://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.213680.58-67. DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.213680.58-67

ANPED. Manifestação das entidades educacionais sobre a política de formação de professores anunciada pelo MEC. 2017. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/manifestacao-das-entidades-educacionais-sobre-politica-de-formacao-de-professores-anunciada. Acesso em: 21/09/2021.

ANPED. Entidades se posicionam contrárias à padronização e controle impostos pelo Programa de Residência Pedagógica! Não à BNCC!. p. 1-2, 2018. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/entidades-se-posicionam-contrarias-padronizacao-e-controle-impostos-pelo-programa-de-residencia. Acesso em: 23/09/2021.

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MARTINS, Elcimar Simão. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis de respostas. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, p. 191-203, jan/abr. 2020. DOI: http://doi.org/10.17058/rea.v28i1.12902. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.12902

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. O estágio como práxis, a pedagogia e a didática: que relação é essa?. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, 1-15, e3096048, p. 1-15, jan./dez. 2020. DOI: http://doi.org/10.14244/198271993096. DOI: https://doi.org/10.14244/198271993096

BARBOSA, Marinalva Vieira; FERNANDES, Natália Aparecida Morato. Políticas públicas para formação de professores e seus impactos na Educação Básica. Em Aberto, v. 30, n. 98, p. 15-20, 2017. DOI: http://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i98.3394. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i98.3195

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais para a formação de professores. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília. A Secretaria, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. MEC lança Política Nacional de Formação de Professores com Residência Pedagógica. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/55921-mec-lanca-politica-nacional-de-formacao-de-professores-com-80-mil-vagas-para-residencia-pedagogica-em-2018. Acesso em: 20/09/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital Capes n. 06/2018 - Programa de Residência Pedagógica. Brasília, 2018.

CABRAL, Leonardo Santos Amâncio; POSTALLI, Lidia Maria Marson; ORLANDO, Rosimeire Maria; GONÇALVES, Adriana Garcia. Formação de professores e ensino colaborativo: proposta de aproximação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 9, n. 2, p. 390–401, 2014. DOI: http://doi.org/10.21723/riaee.v9i2.7043. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v9i2.7043

COSTA, Carolina Caporal Dantas; GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira. A residência pedagógica e o pragmatismo na formação docente. Revista de estudios y experiencias en educación, v. 19, n. 41, p. 307-321, 2020. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201941caporal17. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201941caporal17

FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v28i68.8393. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v28i68.8393

FIGUEIREDO, Josiane Aparecida Gomes; GAGNO, Roberta Ravaglio. Reflexão das práticas e vivências contextualizada entre a Universidade e Escola a partir do Programa de Residência Pedagógica. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 18, nº13, 2020. p. 6-30, jan./abr., 2020. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2020.18.1.6-30. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2020.18.1.6-30

FREITAS, Helena Costa Lopes de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1203-1230, out. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300026. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300026

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de Professores no Brasil: políticas e programas. Revista Paradigma, Vol. XLII, Nro. Extra2: Políticas, Programas e Práticas, maio de 2021/01-17. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p01-17.id1044. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p01-17.id1044

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOMES, Geovane Ferreira; SANTOS, Clemilton Pereira dos. A experiência de implantação do Programa Residência Pedagógica em universidade multicampi. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 26, e214931, p. 1-16, 2021. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4931. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4931

LEITE, Jamilly Ellen Rodrigues; ALMEIDA, Danusa Mendes. Programa Residência Pedagógica como experiência de estágio no curso de pedagogia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335581, 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5581. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5581

MACIEL, Alessandra de Oliveira; NUNES, Ana Ignez Belém Lima; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. Estágio Supervisionado e Residência Pedagógica: possibilidades para formação docente crítica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 3, p. 2223-2239, nov. 2020. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp3.14428. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp3.14428

MONTEIRO, Jorge Henrique de Lima; QUEIROZ, Leonardo Cordeiro de; ANVERSA, Ana Luíza Barbosa; SOUZA, Vânia de Fátima Matias de. O Programa Residência Pedagógica: dialética entre a teoria e a prática. HOLOS, Natal, Ano 36, v.3, p.1-12, e9545, 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.9545. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.9545

MOREIRA, Ana Paula; PASSOS, Marinez Meneghello. Para licenciandos em Matemática participantes do Programa Residência Pedagógica: o que é formação de professores?. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, e023813, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23813. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.23813

OLIVEIRA NETO, Benjamim Machado de; PEREIRA, Anny Gabrielle Gomes; PINHEIRO, Alexsandra Alves de Souza. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–12, 2020. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3669. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3669

OLIVEIRA, Hosana Larissa Guimarães; LEIRO, Augusto César Rios. Políticas de formação de professores no Brasil: referenciais legais em foco. Pro-Posições | Campinas, SP | V. 30 | e20170086, p. 1-26 | 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0086. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0086

OLIVEIRA, Silmara Sartoreto de; BASTOS, Fernando. Formação continuada de professores da educação básica e o ensino das ciências naturais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 217–230, 2007. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v1i2.448. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v1i2.448

RODRIGUES, Ieda Ribeiro; SILVA, Graciete do Socorro do Nascimento da; SILVA, Clemerson Santos da; SOUSA, Ronaldo Lopes de; SANTOS, Marcio Antônio Raiol dos. O Programa Residência Pedagógica e suas contribuições para a formação docente de estudantes do curso de Educação do Campo, Abaetetuba, Pará. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 6, p. 1-23, 2021. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8292. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8292

SÁ, Eliane Ferreira de; QUADROS, Ana Luiza de; MORTIMER, Eduardo Fleury; SILVA, Penha Souza; TALIM, Sérgio Luiz. As aulas de graduação em uma universidade pública federal: planejamento, estratégias didáticas e engajamento dos estudantes. Revista Brasileira de Educação, v. 22 n. 70, p. 625-650, jul.-set. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227032. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227032

SANTANA, Flávia Cristina de Mâcedo; BARBOSA, Jonei Cerqueira. O dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira de Educação, vol. 25, e250065, p. 1-21, 2020. DOI: http://doi.org/10.1590/S1413-24782020250065. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250065

SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da. Políticas de formação de professores: construindo resistências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 307-320, jul./out. 2018. DOI: http://doi.org/10.22420/rde.v12i23.857. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v12i23.857

SOUSA, Daiane Araújo de; BARROSO, Mateus Lemos. A formação inicial docente em Educação Física a partir do Programa Residência Pedagógica: um relato de experiência. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–15, 2019. DOI: http://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3570. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3570

SOUZA, B. M.; GOMES, K. P. Programa de residência pedagógica: vivências e percepções dos residentes. Motrivivência, (Florianópolis), v. 33, n. 64, p. 01-15, 2021. Universidade Federal de Santa Catarina. ISSN 2175-8042. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81112. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81112

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2023-08-29

How to Cite

SOUZA, B. M.; GOMES, K. P.; COSTA, A. G. Pedagogical Residence Program: from literature review to public school experiences. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e510172, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e510172. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10172. Acesso em: 21 nov. 2024.