Brazilian Biomes in the light of the Common National Curricular Base
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510167Keywords:
Educational guidance documents, Local ecosystems, Science Teaching, EnvironmentAbstract
The theme “Brazilian biomes” was analyzed in the National Common Curricular Base (BNCC) in this research in order to verify the presence of the word Ecosystem in the current guiding educational document in force, highlighting the fragments of the texts, in order to problematize issues of the importance of the work of environmental preservation in basic education. It was observed that the subjects with greater affinity in the curricular component of Science, mainly for the second cycle of Elementary Education (EF). In High School (EM) the theme is not addressed, although the BNCC brings the need to train students with a keener scientific view of regional ecosystems. The theme is isolated for Science Teaching and without projection for EM. It is considered necessary for schools to discuss and increase their curricula with this topic, bringing the importance of local ecosystems. In this context, the support of universities becomes indispensable, whether in the production of didactic-scientific material, in the initial and continued training of teachers in order to contribute with educational strategies for the expansion of the theme and, mainly, for citizens to have knowledge and feel themselves belong to the environment in which they live.
Downloads
References
ABÍLIO, F. J. P. Educação ambiental e ensino de ciências. João Pessoa: Ed. Universitária da UFPB, 2010.
ACADEMIA DE CIÊNCIAS DO ESTADO DE SÃO PAULO. Glossário de ecologia. 2. ed. São Paulo: Aciesp; CNPq; Finep; Fapesp, 1997.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Ed. 70, 2011.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 8. ed. Brasília: Câmera dos Deputados, 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual - primeiro e segundo ciclos. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: tema transversal ética. Brasília: MEC/SEF, 1998b.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. I Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 28 abr. 1999a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEMT, 1999b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BURCHARD, C. P. et al. Analysis of the health theme in the base nacional comum curricular. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. 1-14, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4457
CANDIOTTO, L. Z. P. A perspectiva dialética no uso dos recursos naturais e a abordagem territorial como elemento de interpretação de dinâmicas socioambientais. Terra Livre, São Paulo, v. 2, n. 41, p. 133-168, 2013.
CANDIOTTO, L. Z. P. Ecossistemas brasileiros: degradação e potencialidades. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 13, n. 32, p. 603-630, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2016.v13.1008
CASTRO, L. R. B.; CARVALHO, A. V.; PESSANO, E. F. C. Percepções de alunos do ensino fundamental sobre o bioma pampa, no oeste do Rio Grande Do Sul, Brasil. Revista Exitus, Santarém, v. 9, n. 4, p. 290-318, out./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n4ID1016
COUTINHO, L. M. O conceito de bioma. Acta Botânica Brasílica, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 13-23, jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-33062006000100002
CURY, C. R. J.; REIS, M.; ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
FERNANDES, R. S. et al. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. Piracicaba: Rede CEAS, 2004.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Vocabulário básico de recursos naturais e meio ambiente. 2. ed. Rio de Janeiro: IBGE, 2004.
KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 85-93, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010
LANDIM, M. F.; DINIZ, R.; SANTANA, S. E. C. Análise dos conteudos de biologia na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”, 11., 2017, São Cristóvão. Anais [...]. São Cristóvão: EDUCON, 2017.
LEITE, R. F.; RITTER, O. M. S. Algumas representações de ciência na BNCC – Base Nacional Comum Curricular: área de ciências da natureza. Temas & Matizes, Cascavel, v. 11, n. 20, p. 1-7, jan./jun. 2017.
MACHADO, M. G.; ABÍLIO, F. J. P. Educação ambiental no bioma caatinga: percepção ambiental dos professores da educação de jovens e adultos em uma escola pública do cariri paraibano. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA DIVERSIDADE DO SEMIÁRIDO, 1., 2016, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: CEMEP, 2016.
MARIANI JÚNIOR, R. O estudo da ecologia no ensino médio: uma proposta metodológica alternativa. 2008. 167 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
PARIS, A. M. V. et al. O que os jovens gaúchos que residem na Mata Atlântica pensam sobre o Pampa?. Perspectiva, Erechim, v. 40, n. 152, p. 111-123, dez. 2016.
PESSANO, E. F. C. et al. O Rio Uruguai como tema para a educação ambiental no ensino fundamental. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 30, n. 96, p. 29-63, maio/ago. 2015.
PINTO, L. F. et al. Percepções de estudantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental sobre o Bioma Pampa. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 13, n. 1, p. 31-56, abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2020.v13i1.a27546
RIBEIRO, Renata Rosa Russo Pinheiro Costa.Formação e desenvolvimento profissional: constituição de saberes docentes no ensino superior.Rev. Pemo, Fortaleza, v. 4, e. 49165, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v4.9165 DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e49165
SANTOS, J. M.; LAHM, R. A.; BORGES, R. M. R. Avaliação de um estudo de biomas brasileiros mediante sensoriamento remoto: contribuições à formação de professores de ciências. Alexandria, Florianópolis, v. 2, n. 3, p. 83-105, nov. 2009.
SANTOS, J. O. et al. Análise da percepção ambiental acerca do bioma Caatinga por parte dos docentes de uma escola pública do município de Patos, Paraíba. Revista de Geociências do Nordeste, Caícó, v. 2, p. 753-769, out. 2016. DOI: https://doi.org/10.21680/2447-3359.2016v2n0ID10524
SABÓIA, V. S. M.; BARBOSA, R. P. Base Nacional Comum Curricular: competências, habilidades e o planejamento escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 1, p. 1–13, 2020. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3663
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez. 2016.
SOUZA, L. S.; SILVA, E. Percepção ambiental do bioma caatinga no contexto escolar. Revista Ibero-americana de Educação, Madri, v. 73, n. 1, p. 67-86, jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.35362/rie731126
SOUZA, D. V.; DINARDI, A. J.; PEREIRA, K. B. Bioma Pampa: compreensões prévias de alunos do ensino fundamental de duas escolas com diferente perfil socioambiental de Alegrete-RS. Revista Educação, Cultura e Sociedade, Cáceres, v. 10, n. 3, p. 440-455, 2020.
TEIXEIRA, C. et al. (2016). Percepção ambiental como instrumento da educação ambiental formal. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Natal. Anais [...]. Natal: CEMEP, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Roberval Bortoluzzi Castro, Fernando Icaro Jorge Cunha, Camila Pereira Burchard, Andrielli Vilanova de Carvalho, Ailton Jesus Dinardi, Edward Frederico Castro Pessano (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.