Geographic Literacy in Early Childhood Education: absences in the BNCC and Their Interference in geography learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e10985

Keywords:

Geographic Literacy, Early Childhood Education, BNCC.

Abstract

Geography, along with other sciences, should be addressed from early childhood education onwards, aiming for the holistic development of students. Within this perspective arises the need to investigate how the process of geographical literacy occurs in early childhood education according to the guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC), in order to answer the following main question: do the absences in the BNCC regarding the process of geographical literacy interfere with the teaching-learning process of Geography in elementary education? To address this, a qualitative research was conducted based on the study of the BNCC, which preliminarily showed that it does not advocate any literacy process directly, much less geographical literacy, and that this absence has consequences in the teaching-learning process of Geography in elementary education.

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Author Biographies

Cláudia Pinheiro Nascimento, Centro Universitário UniProjeção

Possui graduação em Geografia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2005), Graduação em Pedagogia pela Faculdade FIBRA - Brasília (2020), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (2009) e Doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido pela Universidade Federal do Pará (2016). Pós-Doutorado pela Universidade de Brasília.

Francisco Thiago Silva, Universidade de Brasília

Professor Adjunto e atual chefe do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação - UnB na área de Currículo, Didática e Avaliação. Professor credenciado ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Modalidade Profissional (PPGE-MP) na UnB. Pós-Doc (2023) em Educação (PPGE) na linha de Pesquisa "Currículo, Formação de Professores e Saberes Docentes" pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Doutor e Mestre em Educação e Currículo (2017) pela Universidade de Brasília, UnB. Possui Licenciatura em História e em Pedagogia. Especialista em História Afro-brasileira e Africana. Líder do Grupo de Pesquisa (CNPQ): "Currículo e Processo Formativo: inovação e interdisciplinaridade". Pesquisador do Grupo de Pesquisa: Currículo: Concepções Teóricas e Práticas Educativas - CNPQ " . Pesquisador filiado A Associação Brasileira de Currículo - ABdC .Investigador na área de Currículo, Didática e Formação de Professores, Educação das Relações Étnico-Raciais, Direitos Humanos, Currículo Integrado, Interdisciplinariedade, Eixo Estruturante e transversalidade e Ensino de História . Foi professor efetivo da Secretaria de Educação do Distrito Federal entre 2005-2018 e do Centro Universitário Projeção entre 2014 e julho de 2018.

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Published

2024-06-28

How to Cite

NASCIMENTO, C. P.; SILVA, F. T. Geographic Literacy in Early Childhood Education: absences in the BNCC and Their Interference in geography learning. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 6, p. e10985, 2024. DOI: 10.47149/pemo.v6.e10985. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10985. Acesso em: 2 jul. 2024.