Assessment of the Pedagogical Residency Program on the teaching identity of undergraduate students in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025014

Keywords:

Teacher Training, Physical Education, Pedagogical Residency Program

Abstract

The Pedagogical Residency Program (PRP) promotes the active insertion of undergraduate students into the school context and the articulation between theory and practice. The objective was to evaluate the contributions of the PRP to the process of constructing the teaching identity of undergraduate students in Physical Education. Data were collected through an online questionnaire (Google Forms), with six questions, one objective and five subjective, and analyzed based on five categories: pedagogical experiences, theory-practice integration, training support, skills development, and professional identity. The results indicate that the residents attribute high relevance to the experiences in the program. Insertion into the school environment favors the development of teaching skills, with emphasis on planning, organization, classroom management, and communication. In addition, the mediation of the preceptors, through guidance and feedback, strengthens pedagogical practice. Therefore, the PRP contributes to the critical and identity formation of future teachers, strengthening ties with the school reality.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Vanusa Sousa Melo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE); Membro do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

Maria Diva Barbosa Lima, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Graduanda em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Membro do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

Felipe Gomes Morais, Secretaria Municipal de Educação de Canindé-CE

Graduado em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI). Professor da Secretaria Municipal de Educação de Canindé-CE.

References

ASAMBUJA, Wellerson Machado de; MARTINS, João Francisco Fernandes; SOARES, Renata Godinho; ILHA, Phillip Vilanova; COPETTI, Jaqueline. Programa Residência Pedagógica: motivações, experiências e contribuições a partir da percepção de residentes e preceptores de Educação Física. Ensino & Pesquisa, v. 20, n. 2, p. 128-142, 2022. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2022.20.2.6962

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Edital Capes Nº 06/2018. Programa de Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 12 jun. 2025.

BRASIL. Programa Residência Pedagógica Edital nº 1/2020. Brasília: CAPES, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 12 jun. 2025.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

FORTUNA, Volnei. A relação teoria e prática na educação em Freire. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 1, n. 2, p. 64-72, 2015. DOI: 10.18256/2447-3944/rebes.v1n2p64-72

FREITAS, Mônica Cavalcante de; FREITAS, Bruno Miranda de; ALMEIDA, Danusa Mendes. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1–12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540. Acesso em: 12 jun. 2025.

QUEIROZ, Leonardo Cordeiro de; SOLERA, Bruna; SOUZA, Vânia de Fátima Matias de. Dos entraves à busca por novos caminhos no planejamento da Educação Física Escolar: Residência Pedagógica como uma ação participativa. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 13, n. 26, p. 171-186, 2021. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.396

OLIVEIRA NETO, Benjamim Machado de; PEREIRA, Anny Gabrielle Gomes; PINHEIRO, Alexsandra Alves de Souza. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Rev. Pemo, v. 2, n. 2, p. 1–12, 2020. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3669.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, 1996, vol. 22, n. 2, p. 72-89. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0102-25551996000200004&script=sci_abstract Acesso em: 21 jun. 2025.

SILVA, Francisco; LACERDA, Cecília; SANTOS NETO, Manuel Bandeira dos. Contribuições do programa residência pedagógica da Universidade Estadual do Ceará na formação de professores da educação básica. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 13, n. 26, p. 137–154, 2021. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.405

SANTOS, Luiz Anselmo Menezes; MELO, Ana Karolliny do Livramento; SOUZA, Fabio Kalil de. Estudo descritivo acerca dos efeitos do programa institucional de residência pedagógica/UFS no processo de formação continuada dos professores preceptores. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 13, n. 26, p. 201–218, 2021. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i26.409.

SOUSA, Nilciane Pinto Ribeiro de et al. As contribuições do Programa Residência Pedagógica para Formação Docente. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, v. 7, n. 2, p. 55–58, 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uftsupl2020-8834.

ROLDÃO, Maria do Céu Neves. Formação de professores e desenvolvimento profissional. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 22, n. 2, p. 191–202, 2017. DOI: https://doi.org/10.24220/P1519-3993-2017220200003

Published

2025-08-05

How to Cite

MELO, M. V. S.; LIMA, M. D. B.; MORAIS, F. G. Assessment of the Pedagogical Residency Program on the teaching identity of undergraduate students in Physical Education. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025014, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025014. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15799. Acesso em: 5 dec. 2025.