SAEB and ENEM 2019-2021: Impacts of the pandemic on high school in Brazil and Rio Grande do Sul – RS
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025004Keywords:
High School, Education, Systemic, Assessment, PandemicAbstract
Even though the COVID-19 pandemic has passed, it has impacted Basic Education in Brazil and it is necessary to measure which aspects were most affected, based on comparative analyses of proficiency assessments carried out before and after the humanitarian crisis. The Saeb (National System for the Assessment of Basic Education) and Enem (National High School Exam) tests, carried out in 2019 and 2021, record important data for mapping the points that have become most fragile in High School. This mass assessment system aims to classify the quality standard of education offered to students by institutions. The objective of this study was to analyze the results released by Saeb and Enem in 2019 and 2021, with the aim of identifying how the pandemic period affected the teaching and learning process at a national level compared to the state of Rio Grande do Sul. Based on the Saeb and Enem Results Reports, it is possible to measure how High School students have been prepared in the educational aspect to position themselves in the world.
Metrics
References
BRASIL, diário oficial da união. PORTARIA Nº 267, DE 21 DE JUNHO DE 2023. Órgão: Ministério da Educação/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-267-de-21-de-junho-de-2023-*-496076140. Acesso em: 10 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 250, de 5 de julho de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 366, de 29 de abril de 2019.
Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5785. Acesso em: 12 abr. 2024.
FERNANDES, R.; GREMAUD, A. P. Avaliação educacional em larga escala e accountability: uma breve análise da experiência brasileira. Pesquisa e Debate em Educação, v. 10, n. 1, p. 1103–1137, 2020. DOI: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32023
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HANUSHEK. Eric, A. Publicly Provided Education. Cambridge, MA 02138, February 2002. Disponível em: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w8799/w8799.pdf. Acesso em: 12 abr. 2024.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/17270pnadcontinua.html?edicao=28203&t=sobre
INEP. Sinopse Estatísticas do Exame Nacional de Ensino Médio 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em <http://portal.inep.gov.br/xxxxxx.>. Acesso em: 15 de abril de 2024.
INEP. Sinopse Estatísticas do Exame Nacional de Ensino Médio 2021. Brasília: Inep, 2022. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/enem. Acesso em: 15 de abril de 2024.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023). Indicador de Nível Socioeconômico do Saeb disponível. (INEP). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/saeb/indicador-de-nivel-socioeconomico-do-saeb-disponivel Acesso em: 15 de abril de 2024.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2023). Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb#:~:text=O%20Sistema%20de%20Avalia%C3%A7%C3%A3o%20da,interferir%20no%20desempenho%20do%20estudante Acesso em: 15 de abril de 2024.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2024). Portal Educacional Estadual. (INPE). Disponível em: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard&NQUser=inepdata&NQPassword=Inep2014&PortalPath=%2Fshared%2FPainel%20Educacional%2F_portal%2FPainel%20Estadual Acesso em: 15 de abril de 2024.
MACHADO, Higor. Saeb: como funciona a maior avaliação da educação brasileira? 2023. Disponível em: https://conteudos.qedu.org.br/saeb/
Acesso em: 10 abr. 2024.
MAIA, Vanessa Regina; MINATI, Ana Paula; HACK, Maria Clara Rese; SOUZA, Lindomar. Dificuldades no ensino da Matemática durante a pandemia do covid-19. Revista Contraponto: Discussões Científicas e Pedagógicas em Ciências, Matemática e Educação, v. 5, n.7. 2024. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/contraponto/article/view/4184. Acesso em: 15 de abril de 2024.
MORAES, Caroline Ponce; PERES, Rodrigo Tosta; PEDREIRA, Carlos Eduardo. Eficácia escolar e variáveis familiares em tempos de pandemia: um estudo a partir de dados do Enem. Interfaces Da Educação, v. 12, n. 35, p. 635–658, 2021. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v12i35.5785
MORTIMORE, Peter. The road to improvement. [s.l.] London. Editora: Routledge, 1st Edition published in 1998. Ebook published 2014.
Disponível em: https://doi.org/10.4324/9781315078144
Acesso em: 09 abr. 2024.
PRESTES, Glaucia Salvador Pereira. Desempenho escolar e escolha entre escolas públicas e privadas no Rio Grande do Sul: evidências empíricas a partir de dados do SAEB. Repositório Institucional da FURG (RI FURG). 2016. Disponível em: https://www.lareferencia.info/vufind/Record/BR_a68776afc6f5a36c22f2c2a825e5b9b2
SAVIANI, Dermeval. O Inep, o diagnóstico da educação brasileira e a Rbep. R. Bras. Est. Pedag. [online]. 2012, v.93, n.234, p.291-322. ISSN 2176-6681. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2176-66812012000200003&script=sci_abstract
Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). (2019). Relatório de Resultados do Saeb 2019. Volume 1. 5º e 9º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio.
Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). (2021). Relatório de Resultados do Saeb 2021. Volume 1. Contexto educacional e resultados em Língua Portuguesa e Matemática para o 5º e 9º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio. Versão Preliminar.
TERRA, Rafael; ZOGHBI, Ana Carolina; FELÍCIO, Fabiana de. Produtividade relativa dos setores público e privado em educação; impactos sobre a escolha da escola pela família. Economia aplicada, v. 16, n.4, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ecoa/a/7pYm8VwMyX7jSsnCBQ5R5ss/?lang=pt#
UNESCO -United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. COVID 19 Educational Disruption and Response, 2020a. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse