Research as an essential component for the professional training of social workers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024018

Keywords:

Social service, Search, Professional qualification

Abstract

This article aims to understand the relevance of research for the professional training of social workers. As a source of knowledge, research is present in several areas, but research does not only represent reflecting and understanding a phenomenon, it is also related to a possible action that may or may not be carried out. To this end, we used bibliographic research as a methodology, based almost exclusively on printed sources (physical books) and selected based on their relevance and depth. The article is anchored in the historical-dialectic materialist metho. The results indicate that research is essential for Social Work, as it contributes to the advancement of knowledge and the unveiling of social reality. Furthermore, the final considerations highlight the need for a training process that ensures integration between the dimensions of training and research.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luiza Helena dos Santos Nogueira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Discente do Mestrado Acadêmico em Serviço Social, Trabalho e Questão Social (MASS) da Universidade Estadual do Ceará – UECE.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei n. 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 set. 1990. Seção 1, p. 18055-18059.

BRASIL. Código de ética do/a assistente social. Lei 8.662/93 de regulamentação da profissão. 10. ed. Brasília (DF): Conselho Federal de Serviço Social, 2012.

BRASIL. Conselho Federal de Serviço Social. Resolução CFESS nº 383, de 29 de março de 1999. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 mar. 1999. Seção 1, p.17.

BRASIL. Conselho Federal de Serviço Social. Parâmetros de atuação do Assistente social na saúde. Brasília: CFESS, 2010.

BRASIL, Conselho Federal de Serviço Social. Dados complementares ao perfil de assistentes sociais no Brasil: Formação, trabalho e participação sociopolítica. Brasilia: CFESS, 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 218, de 6 de março de 1997. Dispõe sobre a regulamentação da atuação do assistente social no âmbito da saúde. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 05 maio de 1997. Seção 1, p.123.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição. São Paulo: Atlas, 2002.

GUERRA, Yolanda. A dimensão técnico-operativa do Serviço Social: desafios contemporâneos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2017.

GUERRA, Yolanda. A dimensão investigativa no exercício profissional. Serviço Social: Direitos Sociais e competências profissionais, 2009.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. Brasília, MMA, 2006, 2 ed.

LARA, Ricardo. Pesquisa e Serviço Social: da concepção burguesa de ciências sociais à perspectiva ontológica. Revista Katálysis. Florianópolis, v.10, 2007.

LARA, Ricardo. A produção de conhecimento no Serviço Social: o mundo do trabalho em debate. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

MINAYO, Maria Cecília. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31ª ed. Petropólis, Rj: Vozes, 2012.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. 1º ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

SETÚBAL, Aglair Alencar. Desafios à pesquisa do Serviço Social: da formação acadêmica à prática profissional. Revista Katálysis. Florianópolis, v.10, 2007.

YAZBEK, Maria Carmelita. Os fundamentos históricos e metodológicos do Serviço Social brasileiro na contemporaneidade. In: CFESS/ABEPSS (Org.) Serviço Social direitos e competências profissionais. Brasília: CEPEDES/UNB, 2009.

Published

2024-10-22

How to Cite

NOGUEIRA, L. H. dos S. Research as an essential component for the professional training of social workers. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024018, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13623. Acesso em: 21 nov. 2024.