REPORT OF AN EXPERIENCE AT PIBID: A STUDENT'S VIEW ON HER EXPERIENCES AND CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v12i34.13591Keywords:
Ensino de Matemática, Formação de professores, Reflexão da prática, PIBIDAbstract
This article aims to report the experiences and challenges of a mathematics undergraduate student during the training, construction, and development of workshops, as a scholarship holder of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), Mathematics subproject (2022- 2024), of the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB) - Teacher Training Center (CFP), located in the city of Amargosa-BA. During the 18 months of the program, the author reports her experiences in 6th grade classes and another in 9th grade classes in Elementary School in two municipal schools in Amargosa-BA. In addition to reflective movements that permeated the entire period, as well as constructions of pedagogical knowledge, shared with colleagues in the undergraduate course, supervising teachers working in Basic Education, and the coordinating teacher of the Higher Education Institution. This text reports the path taken by the student and the results of this formative process. At the end of this stage, PIBID contributed to the training of future teachers by providing classroom experiences; assisting in the consolidation of knowledge and construction of teaching identity; as well as in the development of a critical stance. Furthermore, based on the results observed in the workshops, it is understood that it promoted students' learning with more meaning, regarding the content developed.
Downloads
Metrics
References
ALARCÃO, I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. Revista Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 11-42, julho a dezembro de 1996.
CERQUEIRA, S. L. Formação de professores e modelagem na educação: o fazer modelagem como um possível design na prática docente. 2020. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Santa Cruz, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, 2020.
D’AMBROSIO, U. A metáfora das gaiolas epistemológicas e uma proposta educacional. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 20, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura.
HOLANDA, D. S.; SILVA, C. S. M. A contribuição do PIBID na formação docente: um relato de experiência. XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013, p. 1-10.
MADRUGA, Z. E. F. A etnomodelagem como uma polissemia da etnomatemática. In: Rosa, M.; Madruga, Z. E. F.; Pinheiro, R. C., editores. Concepções teóricas, filosóficas e metodológicas das interlocuções polissêmicas do programa Etnomatemática. Curitiba: CRV, 2024. p. 227-244.
MIGUEL, A.; GARNICA, A. V. M.; IGLIORI, S. B. C.; D’AMBROSIO, U. A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, 2004, p. 70-93.
OLIVEIRA, I.; SERRAZINA, L. A reflexão e o professor como investigador. In: Grupo de Trabalho e Investigação – GTI, organizadores. Refletir e investigar sobre práticas profissional. Lisboa: APM, 2002, p. 29-42.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.
SANTOS, R.; GUALANDI, J. Laboratório de ensino de matemática: o uso de materiais manipuláveis na formação continuada dos professores. Anais do 7º Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016, p. 1-11.
SANTOS, J. S.; SILVA, J. L. S.; SANTOS JÚNIOR, F. C.; BULHÕES, N. A.; MADRUGA, Z. E. F. Uma proposta pedagógica com material dourado para o ensino de divisão. Revista Nova Paideia – Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 6, n.1, p. 194-206, 2024.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, J. L. S.; SILVA, J. O.; ARAÚJO, P. S.; BITENCOURT, D. V.; MADRUGA, Z. E. F. Uma oficina do PIBID: a manipulação de um quebra-cabeça para aprender o teorema de Pitágoras. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 24, p. 106-118, 2024.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jamilly Luma Santos Silva, Zulma Elizabete de Freitas Madruga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







































