Survey of dissertations and theses on Helena Antipoff
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12452Keywords:
Helena Antipoff, Rural Messenger, Math Corner, Teaching ArithmeticAbstract
This article presents a literature review of a master's dissertation in progress, which originated from a formative perspective, from a visit to the Helena Antipoff Memorial, currently the Helena Antipoff Museum, located at the State University of Minas Gerais - UEMG, Ibirité. A survey was carried out in the thesis database of the Coordination for the Improvement of Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), resulting in 61 identified works. Among these, seven were selected: four doctoral theses and three master's dissertations, all seeking to investigate possible relationships between the scholar Helena Antipoff and mathematics and her teaching. The studies analyzed showed a preference for a qualitative approach and the use of documentary techniques, with the majority of researchers using more than one document in their investigations. Additionally, some works focused on a specific time frame to collect the main data. The survey revealed the absence of research addressing the topic in question, which highlights the need to develop studies related to Helena Antipoff from the perspective of Mathematics Education, particularly in the field of History of Mathematics Education.
Downloads
Metrics
References
ANTIPOFF, Daniel Iretzky. Helena Antipoff: sua vida, sua obra. Rio de Janeiro. J. Olympio, 1975.
BORGES, Adriana Araujo Pereira et al. Entre tratar e educar os excepcionais: Helena Antipoff e a psicologia na Sociedade Pestalozzi de Minas Gerais (1932-1942). 2014.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Helena Antipoff: razão e sensibilidade na psicologia e na educação. Estudos avançados, v. 17, p. 209-231, 2003.
CASSEMIRO, Maria de Fátima Pio. Formação de Professores para a Educação Especial: a experiência de Helena Antipoff e seus colaboradores na Fazenda do Rosário na década de 1960. 2018. 409 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
DOS SANTOS, Sergio Geraldo; OLIVEIRA, Davidson Paulo Azevedo; MOURA, Roseli Alves. O Ensino de Aritmética no Mensageiro Rural: a perspectiva de Helena Antipoff. Anais-Seminário Nacional de História da Matemática, v. 15, 2023.
DUARTE, Adriana Otoni Silva Antunes. Psicologia na formação de professores rurais – Interligação entre teoria e prática nos cursos do Complexo Educacional Rural da Fazenda do Rosário (1948 - 1974). 2017. 344f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GUIMARÃES, Pedro Henrique Oliveira et al. Granjinhas escolares e a educação como a vida: apropriações do método de projeto na experiência da Fazenda do Rosário (1957-1969). 2020.
JUNQUEIRA, Carmem Miriam Maciel. Movimentos de alteridade, responsividade e responsabilidade em cartas de Helena Antipoff ao filho. Belo Horizonte: PUC, 2021.
NUNES, Daniela. Pesquisa historiográfica desafios e caminhos. rth|, v. 5, n. 1, p. 15-25, 2011.
MEIRA, Camila Jardim de; PELIZER, de oliveira; DANTAS, Paula. Práticas Pedagógicas na Fazenda do Rosário (1939-1974): uma pesquisa documental no acervo do Museu Helena Antipoff. Revista Interdisciplinar Sulear, 2020.
PASCOAL, Viviane Augusta Ramos Dias. Qualidade do ensino por meio da convergência entre o aprendizado significativo e a dialogicidade freiriana: estudo de caso Projeto Granjinhas Escolares da Fundação Helena Antipoff, no Município de Ibirité-MG. Belo Horizonte, 2017. 98 f.: il.
PINCER, Valeska de Mello. A formação de professores nos cursos de treinamento e aperfeiçoamento do Instituto Superior de Educação Rural–ISER: Fazenda do Rosário: 1955-1970. 2008. 134 f. 2008. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC), Belo Horizonte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sérgio Geraldo dos Santos, Davidson Paulo Azevedo Oliveira, Roseli Alves de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.