An analysis of the presence of egyptian and mesopotamian artifacts in elementary school mathematics textbooks
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12400Keywords:
Textbook, History of Mathematics, mesopotamian artifact, egyptian artifactAbstract
This research aimed to research the way in which the History of Mathematics is presented regarding Mesopotamian and Egyptian artifacts in the textbooks of The Achievement of Mathematics collection of the final years of elementary school used by the public education network in the City of São Luís-MA. Methodologically, a documentary research with a qualitative approach was developed to analyze the books in the collection approved by PNLD 2018. The results found throughout the analysis process indicated that the authors represented the historical context of Mathematics succinctly. Regarding the use of images of Mesopotamian and Egyptian artifacts, it was possible to observe that they are placed in a merely demonstrative way without any information or demonstration of the existing mathematical knowledge that will arouse the student's interest in understanding these artifacts, considering the mathematical forms in which ancient civilizations used it and the needs in which Mathematics was created as a way to meet the needs of certain people.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental, 2019. Disponível em: https://www.educacao.ma.gov.br/conheca-o-documento-curricular-do-territorio-maranhense-para-educacao-infantil-e-ensino-fundamental/. Acesso em: 19 mar 2024.
BRIDGEMAN IMAGENS. Tábua com escrita cuneiforme, c.1830-1530 a.C. (argila). Disponível em: Image of Tablet with cuneiform script, c.1830-1530 BC (clay) by Babylonian (bridgemanimages.com). Acesso em: 26 dez 2023.
CARDOSO, Edílson. Jonatah; ZUIN, Elenice de Souza Londron. CO 66: Equações quadráticas nos livros didáticos de Matemática: ainda “Fórmula de Bhaskara”?.In: XI Seminário Nacional de História da Matemática, Natal/RN. XI SNHM. Natal/RN: SBHMat, 2015.
D' AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 16 ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
FUNARI, Pedro Paulo A. Arqueologia Brasileira: visão geral e reavaliação. Revista de História da Arte e da Cultura, n. 1, p. 23-41, 1994.
GALVÃO, Maria Elisa Esteves Lopes. História da Matemática: dos números à geometria. Osasco: Edifieo, 2008.
GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 6º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018a.
GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 7º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018b.
GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 8º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018c.
GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 9º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018d.
GOMES, Marcos Luis. As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao ensino médio. Zetetiké, Campinas, SP. v.18, p.433-448, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646658.
MENDES, Iran Abreu. Investigação histórica no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.
MENDES, Iran Abreu. Usos da história no ensino de Matemática: reflexões teóricas e experiências. 3 Ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022.
MIGUEL, Antônio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática: propostas e desafios. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
PACHÊCO, Franklin Fernando Ferreira; SILVA, Andreza Santa da; PACHÊCO, Gisele Ferreira. Aspectos históricos abordados em livros didáticos de matemática dos anos finais do ensino fundamental: uma análise dos conteúdos. Revista Reamec, Cuiabá, v. 6, n. 1, p. 107-123, 2018. DOI: https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p107-123.i6073.
ROQUE, Tatiana. História da matemática. Editora: Schwarcz. (Companhia das Letras), 2012.
TEIXEIRA, Wilza Maria Adão Lopes; BERNARDES, Aline Caetano da Silva. História da Matemática em livros didáticos de Matemática dos anos finais do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de História, Educação e Matemática. v. 6, n. 2, 2021.
VIANNA, Carlos Roberto. Matemática e História: algumas relações e implicações pedagógicas. 1995. 236 f. Grau acadêmico (dissertação) – Universidade de São Paulo. 1995.
SAITO, Fumikazu. A Pesquisa Histórica e Filosófica na Educação Matemática. Revista Eventos Pedagógicos, 24 ed. v. 9, n. 2, p. 604-618, 2018. DOI: 10.30681/2236-3165.
SEXTO JUNIOR, Agnaldo; BORGES, Fábio Alexandre; LORIN, João Henrique. Abordagens da História da Matemática nos livros didáticos: que aspectos são enfatizados em pesquisas brasileiras? Revista Insignare Scientia, Paraná, PR. v. 6, n. 4. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thereza Cristinna Vieira Trindade, Benjamim Cardoso da Silva Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.