An analysis of the presence of egyptian and mesopotamian artifacts in elementary school mathematics textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12400

Keywords:

Textbook, History of Mathematics, mesopotamian artifact, egyptian artifact

Abstract

This research aimed to research the way in which the History of Mathematics is presented regarding Mesopotamian and Egyptian artifacts in the textbooks of The Achievement of Mathematics collection of the final years of elementary school used by the public education network in the City of São Luís-MA. Methodologically, a documentary research with a qualitative approach was developed to analyze the books in the collection approved by PNLD 2018. The results found throughout the analysis process indicated that the authors represented the historical context of Mathematics succinctly. Regarding the use of images of Mesopotamian and Egyptian artifacts, it was possible to observe that they are placed in a merely demonstrative way without any information or demonstration of the existing mathematical knowledge that will arouse the student's interest in understanding these artifacts, considering the mathematical forms in which ancient civilizations used it and the needs in which Mathematics was created as a way to meet the needs of certain people.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thereza Cristinna Vieira Trindade, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), Pós-Graduada em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdade (FAMART) e mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Tem experiência em ensino de Matemática na modalidade de Educação de Jovens e Adultos e foi bolsista pela CAPES no Programa Residência Pedagógica e é bolsista CAPES enquanto mestranda.

Benjamim Cardoso da Silva Neto, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Licenciado em Matemática, Especialização em Metodologia do Ensino de Matemática, Mestrado em Educação para Ciências e Matemática, Doutorado em Educação em Ciências e Matemática, Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFMA - Campus São Raimundo das Mangabeiras. Faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática - GEPEM (IFMA - Monte Castelo), é Líder do Grupo de Pesquisa em Aplicações Matemáticas e Educação Matemática - GAMEM (IFMA -São Raimundo das Mangabeiras. Pesquisa e estuda sobre possibilidades de inserção de abordagens didáticas da História da Matemática em sala de aula, Resolução de problemas, Etnomatemática, Modelagem Matemática e sobre o desenvolvimento de recursos e estratégias didáticas para o ensino de Matemática na Educação Básica.

References

BRASIL. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental, 2019. Disponível em: https://www.educacao.ma.gov.br/conheca-o-documento-curricular-do-territorio-maranhense-para-educacao-infantil-e-ensino-fundamental/. Acesso em: 19 mar 2024.

BRIDGEMAN IMAGENS. Tábua com escrita cuneiforme, c.1830-1530 a.C. (argila). Disponível em: Image of Tablet with cuneiform script, c.1830-1530 BC (clay) by Babylonian (bridgemanimages.com). Acesso em: 26 dez 2023.

CARDOSO, Edílson. Jonatah; ZUIN, Elenice de Souza Londron. CO 66: Equações quadráticas nos livros didáticos de Matemática: ainda “Fórmula de Bhaskara”?.In: XI Seminário Nacional de História da Matemática, Natal/RN. XI SNHM. Natal/RN: SBHMat, 2015.

D' AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 16 ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

FUNARI, Pedro Paulo A. Arqueologia Brasileira: visão geral e reavaliação. Revista de História da Arte e da Cultura, n. 1, p. 23-41, 1994.

GALVÃO, Maria Elisa Esteves Lopes. História da Matemática: dos números à geometria. Osasco: Edifieo, 2008.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 6º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018a.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 7º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018b.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 8º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018c.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 9º ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018d.

GOMES, Marcos Luis. As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao ensino médio. Zetetiké, Campinas, SP. v.18, p.433-448, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646658.

MENDES, Iran Abreu. Investigação histórica no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

MENDES, Iran Abreu. Usos da história no ensino de Matemática: reflexões teóricas e experiências. 3 Ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022.

MIGUEL, Antônio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática: propostas e desafios. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

PACHÊCO, Franklin Fernando Ferreira; SILVA, Andreza Santa da; PACHÊCO, Gisele Ferreira. Aspectos históricos abordados em livros didáticos de matemática dos anos finais do ensino fundamental: uma análise dos conteúdos. Revista Reamec, Cuiabá, v. 6, n. 1, p. 107-123, 2018. DOI: https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p107-123.i6073.

ROQUE, Tatiana. História da matemática. Editora: Schwarcz. (Companhia das Letras), 2012.

TEIXEIRA, Wilza Maria Adão Lopes; BERNARDES, Aline Caetano da Silva. História da Matemática em livros didáticos de Matemática dos anos finais do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de História, Educação e Matemática. v. 6, n. 2, 2021.

VIANNA, Carlos Roberto. Matemática e História: algumas relações e implicações pedagógicas. 1995. 236 f. Grau acadêmico (dissertação) – Universidade de São Paulo. 1995.

SAITO, Fumikazu. A Pesquisa Histórica e Filosófica na Educação Matemática. Revista Eventos Pedagógicos, 24 ed. v. 9, n. 2, p. 604-618, 2018. DOI: 10.30681/2236-3165.

SEXTO JUNIOR, Agnaldo; BORGES, Fábio Alexandre; LORIN, João Henrique. Abordagens da História da Matemática nos livros didáticos: que aspectos são enfatizados em pesquisas brasileiras? Revista Insignare Scientia, Paraná, PR. v. 6, n. 4. 2023.

Published

2024-05-01

How to Cite

TRINDADE, T. C. V.; SILVA NETO, B. C. da. An analysis of the presence of egyptian and mesopotamian artifacts in elementary school mathematics textbooks. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–17, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12400. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12400. Acesso em: 22 jul. 2024.