Traces of expertise in mathematics education: the Ubiratan D’Ambrosio case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12368

Keywords:

Ubiratan D’Ambrosio, Personal Archive, Mathematics Education, Teacher Training, Expertise

Abstract

The aim of this text is to present the traces left by Ubiratan D’Ambrosio, which show his expertise in the production of knowledge for Mathematics Education and teacher training. We question how the traces left by Ubiratan D’Ambrosio in the context of Mathematics Education, especially through the Ubiratan D’Ambrosio Personal Archive (APUA), show his expertise and significant contributions to teaching, teacher training and the development of Mathematics in Brazil and internationally. To this end, this article adopts as its theoretical-methodological reference the historiographical conception of Michel de Certeau (2013) and the conceptualization of Expert presented by Rita Hofstetter and Bernard Schneuwly (2017). As a result, it is possible to see Ubiratan D’Ambrosio's participation in the first initiatives to conquer the knowledge base that underpins teacher training and Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriana Nogueira de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia (2019), pela Universidade Estadual do Ceará - UECE e mestrado em Educação (2022) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. É integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Pesquisadora Associada do Grupo Associado de Estudos e Pesquisas em Historia da Educação Matemática (GHEMAT - Brasil). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Tem experiência na área da Educação Matemática e História da Educação Matemática, com ênfase, na formação inicial de professores e o saber profissional docente.

Jonathan Machado Domingues, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutorando em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (PPGESIA - UNIFESP). Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT-UFSC). Especialista em Educação, Gêneros e Sexualidade pela Faculdade Iguaçu. Licenciado em Licenciatura de Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ- Maracanã). Idealizador do Projeto Direitos Humanos e Educação (@direitoshumanos_educacao). Colaborador da Comissão de Direitos Humanos da OAB Ilha do Governador - Rio de Janeiro. Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: Educação Matemática, História da Educação Matemática, Direitos Humanos e Diversidade de Gênero e Sexualidade. 

References

APUA. Currículo Vitae – até 1997. 1997.

BORGES, Rosimeire Aparecida Soares.; SOUSA, Elania Kelly de Araújo.; DUARTE, Aparecida Rodrigues Silva. S. Formação de professores que ensinam matemática: estudos que abordam a expertise da educadora Irene de Albuquerque. ACERVO, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 179–204, 2021. Disponível em: https://ojs.ghemat brasil.com.br/index.php/ACERVO/article/view/18. Acesso em: 9 jan. 2024.

BURKE, Peter. O que é história do conhecimento? São Paulo: Editora Unesp, 2016.

CONCEIÇÃO, Gabriel Luís da. Experts em educação: circulação e sistematização de saberes geométricos para a formação de professores (Rio De Janeiro, final do século XIX). 2019. 143 f. Tese (Doutorado em Educação e Saúde na Infância e Adolescência) - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019b. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/201374. Acesso em: 9 jan. 2024.

DE CERTEAU, Michel. A Escrita da história. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FILLOS, Leoni Malinoski.; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Apontamentos para um Estudo sobre a Gênese da pesquisa em Educação Matemática no Brasil: a Especialização em Modelagem Matemática em Guarapuava/PR. Bolema, v. 34, n. 66, p. iv–xxxvi, jan. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/PZgKbCJTyhsWxJCCBtHYLzb/#. Acesso em: 9 jan. 2024.

GUIMARÃES, Marcos Denilson.; VALENTE, Wagner Rodrigues. Contribuições de experts para a sistematização de saberes matemáticos (séculos XIX e XX). Ensino & Multidisciplinaridade, São Luís, v. 7, n. 2, p. i-iii, 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/18411. Acesso em: 9 jan. 2024.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard; FREYMOND, Mathilde; BOS, François. Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação - A irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). In: Hofstetter, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Orgs.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. Editora Livraria da Física, (Coleção Contextos da Ciência), 2017.

MACHADO, Jonathan Domingues. Os saberes matemáticos sistematizados por Manoel Jairo Bezerra no acessório de ensino Blocofração, 1950-1970. 2022. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Centro de Ciências Físicas e Matemáticas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/237357. Acesso em: 9 jan. 2024.

MORAIS, Rosilda dos Santos. Theoretical-methodological Approach of Research on the Production of New Mathematical Knowledge by Education Experts. Pedagogical Research, [s.l.], v. 5, n. 3, p. 1-8, 14 maio 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/208592. Acesso em: 9 jan. 2024.

PORRET, Michel; BRANDLI, Fabrice; LOZAT, Mélanie. Introduction. La Fabrique dessavoirs. Figures et pratiques d’experts. Genève: Georg, 2013.

SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do regime militar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622008000300002. Acesso em: 9 de jan. 2024.

VALENTE, Wagner Rodrigues. O Centro de Documentação do GHEMAT-Brasil como laboratório para pesquisas: APUA – Arquivo Pessoal Ubiratan D’Ambrosio e sua correspondência epistolar. Revista Paradigma, Venezuela, Vol. XLIV, p. 277-296, 2023.

VALENTE, Wagner Rodrigues. O GHEMAT Brasil e a pesquisa coletiva em história da educação matemática. Historia y Memoria de la Educación. n. 11, p. 595-613, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.24266. Acesso em: 26 dez. de 2023.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Os experts e os currículos de matemática. Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil. Revista REAMEC, v. 9, n. 3, p. 1-12, set. Dez., 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13033/9987. Acesso em: 29 dez. de 2023.

Published

2024-05-01

How to Cite

OLIVEIRA, A. N. de; DOMINGUES, J. M. Traces of expertise in mathematics education: the Ubiratan D’Ambrosio case. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12368. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12368. Acesso em: 22 nov. 2024.