Traces of expertise in mathematics education: the Ubiratan D’Ambrosio case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12368

Keywords:

Ubiratan D’Ambrosio, Personal Archive, Mathematics Education, Teacher Training, Expertise

Abstract

The aim of this text is to present the traces left by Ubiratan D’Ambrosio, which show his expertise in the production of knowledge for Mathematics Education and teacher training. We question how the traces left by Ubiratan D’Ambrosio in the context of Mathematics Education, especially through the Ubiratan D’Ambrosio Personal Archive (APUA), show his expertise and significant contributions to teaching, teacher training and the development of Mathematics in Brazil and internationally. To this end, this article adopts as its theoretical-methodological reference the historiographical conception of Michel de Certeau (2013) and the conceptualization of Expert presented by Rita Hofstetter and Bernard Schneuwly (2017). As a result, it is possible to see Ubiratan D’Ambrosio's participation in the first initiatives to conquer the knowledge base that underpins teacher training and Mathematics Education.

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Author Biographies

Adriana Nogueira de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia (2019), pela Universidade Estadual do Ceará - UECE e mestrado em Educação (2022) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. É integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Pesquisadora Associada do Grupo Associado de Estudos e Pesquisas em Historia da Educação Matemática (GHEMAT - Brasil). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Tem experiência na área da Educação Matemática e História da Educação Matemática, com ênfase, na formação inicial de professores e o saber profissional docente.

Jonathan Machado Domingues, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutorando em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (PPGESIA - UNIFESP). Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGECT-UFSC). Especialista em Educação, Gêneros e Sexualidade pela Faculdade Iguaçu. Licenciado em Licenciatura de Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ- Maracanã). Idealizador do Projeto Direitos Humanos e Educação (@direitoshumanos_educacao). Colaborador da Comissão de Direitos Humanos da OAB Ilha do Governador - Rio de Janeiro. Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: Educação Matemática, História da Educação Matemática, Direitos Humanos e Diversidade de Gênero e Sexualidade. 

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Published

2024-05-01

How to Cite

OLIVEIRA, A. N. de; DOMINGUES, J. M. Traces of expertise in mathematics education: the Ubiratan D’Ambrosio case. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12368. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12368. Acesso em: 30 jun. 2024.