Trends and approaches in the History of Mathematics: a panorama of the National Seminars on the History of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12348Keywords:
SNHM, History of Mathematics, History of Mathematics Education, History and Pedagogy of MathematicsAbstract
This article aims to identify the trends and approaches present in the communications published in the Proceedings of the National Seminars on the History of Mathematics (SNHM), covering the period from 1997 to 2021. The research adopted is of qualitative, bibliographical, and exploratory nature, and is characterized as a state-of-the-art. The methodology used was based on the movement of Content Analysis, from the perspective of Bardin (1977), aligned with the research currents in the History of Mathematics outlined by Mendes (2014) and Pires and Mendes (2020), resulting in the identification of 17 Categories of Analysis. In this context, it is worth noting that the intrinsic relationship between the epistemological and mathematical education dimensions, mediated by the History of Mathematics and inspired by mathematical manifestations over time, leads to a development of the process of thinking mathematically, not only from the point of view of historical reconstruction, but also in the ability to critically evaluate the scientific knowledge produced.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARROS, Rafael José Alves do Rego. MENDES, Iran Abreu. Dissertações e teses em História e Epistemologia da Matemática: contribuições para a abordagem da Geometria Espacial no Ensino Médio. Revista Principia – Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, João Pessoa, n. 37, p. 139-150. 2017. eISSN: 2447-9187. Disponível em: <https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/1668>. Acesso em: 01 mar 2022.
BRITO, Arlete de Jesus. O Movimento da Matemática Moderna no Instituto de Matemática da UFRN. In: VI Seminário Nacional de História da Matemática. Anais do VI SNHM – Seminário Nacional de História da Matemática, 2005. Disponível em: <https://crephimat.com.br/visor_anais.php?id_t=6&tbl=snhm >. Acesso em: 23 dez 2023.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática – elo entre as relações e a modernidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
DYNNIKOV, Circe Mary Silva da Silva; EVANGELISTA, Welington Klein. A Matemática no ensino secundário no Ginásio Espírito-Santense (1900-1950). In: III Seminário Nacional de História da Matemática. Anais do III SNHM – Seminário Nacional de História da Matemática, 1999. Disponível em: <https://crephimat.com.br/visor_anais.php?id_t=3&tbl=snhm >. Acesso em: 12 dez 2023.
FILHO, Francisco de Oliveira. A Trajetória Histórica da Matemática do Colégio. In: IX Seminário Nacional de História da Matemática. Anais do IX SNHM – Seminário Nacional de História da Matemática, 2011. Disponível em: <https://crephimat.com.br/visor_anais.php?id_t=9&tbl=snhm >. Acesso em: 23 dez 2023.
FILHO, Moysés Gonçalves Siqueira. SILVA, Circe Mary Silva da. História da Matemática em Malba Tahan (1895-1974). In: IV Seminário Nacional de História da Matemática. Anais do IV SNHM – Seminário Nacional de História da Matemática, 2001. Disponível em: <https://crephimat.com.br/visor_anais.php?id_t=4&tbl=snhm >. Acesso em: 23 dez 2023.
FRIZZARINI, Claudia Regina Boen; SILVA, Maria Célia da. As transformações dos saberes geométricos: um estudo dos programas de ensino do curso primário paulista de 1890 a 1950. In: XI Seminário Nacional de História da Matemática. Anais do XI SNHM – Seminário Nacional de História da Matemática, 2015. Disponível em: <https://crephimat.com.br/visor_anais.php?id_t=11&tbl=snhm >. Acesso em: 23 dez 2023.
MENDES, Iran Abreu. A Investigação Histórica na Formação de Professores de Matemática. Revista Cocar, Belém, v. 4, n. 7, p. 37-48. Jan/jun 2010. ISSN: 2237-0315. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/160867/37-122-1-PB.pdf>. Acesso em 03 mar 2022.
MENDES, Iran Abreu. Cartografias da produção em História da Matemática no Brasil: um estudo centrado nas dissertações e teses defendidas entre 1990-2010. Relatório de Pesquisa (Bolsa produtividade CNPq). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
MENDES, Iran Abreu. Usos da história no ensino de matemática: reflexões teóricas e experiências. 3. Ed. São Paulo, SP: Livraria da Física, 2022.
MENDES, Iran Abreu. CHAQUIAM, Miguel. História da aulas de Matemática: fundamentos e sugestões didáticas para professores. Belém: SBHMat, 2016.
PIRES, Lucas Silva. MENDES, Iran Abreu. História da Matemática do Ensino Fundamental nos livros de minicursos da SBHMat (2001-2017). Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 1, p. 28-44. Jan/abr 2020. ISSN: 2526-2149. Disponível em: <https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477/468>. Acesso em: 01 mar 2022.
RODRIGUES, Mário Urel. (org.). Análise de Conteúdo em pesquisas qualitativas na área da Educação Matemática. Curitiba: CRV, 2019.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. ISSN 1518-343. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116275004>. Acesso em: 05 fev 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciana Bertholdi Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.